Mat, Självhjälp

Svensk frukost i blåbärsskogen

Vad tror ni om en skål yoghurt, lite skivad banan och en näve nötter?

***

God morgon!

Gud så lyxigt.

Dessutom både 100% ekologiskt och klimatsmart (host, kanske bäst att skippa bananen i dag..?)

Jag är inte van vid att bo så här tätt inpå en blåbärsskog, det är första gången i mitt liv som jag ser ett blått hav av bara blåbär (ja, kalla mig för stadstönt, det är helt ok!)

Sitter just nu på en filt i en glänta och känner mig lite som ”Putte i Blåbärsskogen”.

Vill tacka för feed back på inlägget i går som handlade om ätstörningsvården och hur  den kan förbättras.

Fick många klokvärda kommentarer som jag kommer fila vidare på. Tusen tack för er hjälp!

Det finns helt klart finns massvis av saker som man skulle kunna göra för att snabba på och motivera den sjuka i friskhetsprocessen.

Det finns en hel del som jag är övertygad om att göra som skulle kunna öka antalet personer till att bli helt återställda igen och få ner ÄS-siffrorna.

Här är några av era kommentarer från i går:

Madde:

”Oh, jag håller verkligen med!

För mig är det- nästan lite pinsamt att erkänna- faktiskt killar som ger mig bäst knuff i rätt riktning.

Någon som visar lite flörtigt intresse och ger positiv uppmärksamhet. Herregud, vad enkelt jag får att äta när jag har någon sådan omkring mig! Men tyvärr går det ju inte att hyra;)

Man får väl bara kämpa på så gott det bara någonsin går, så ökar chanserna att man träffar goda vänner och kanske till och med pojkvänner som kan hjälpa en den där sista biten.

För visst blir det lättare att få kontakt med folk omkring när man själv är lite närmare friskhet. Synd bara att man ska behöva ta de där första stegen själv, när sällskap hade hjälp så vansinnigt mycket.”

Johanna:

”klockren idé!”

Ida:

”Om man har behovet och samma funktionshinder som jag finns det nått som kallas ”ledsagarservice”, jag kallar det ”betald vän” då min mamma var en sån åt en kille då jag var liten, nu får man som ledsagare inte betalt längre.

en ledsagare kan tex hjälpa en att komma ut i det sociala livet, gå på utflykt, shoppa/hjälpa att handla m.m. däremot är det bara vissa funktionshinder som har rätt till det, men jag tänkte att du kanske skulle kunna spinna vidare på det, tipsa de inom ÄS vården eller liknande.

i en större stad kanske man skulle kunna ordna nån slags frivilligt ledsagar system eller typ ett ”fadder” system…”

Kämpartjejen:

”Man skulle kunna starta en grupp för oss som är i just den här fasen med fokus på det fri(sk)a livet.

En slags aktivitetsgrupp som träffas regelbundet och gör roliga saker ihop.

Det kan vara allt från att fika, laga mat ihop, film/biokvällar, teater/musikal, olika temakvällar, inspirerande föreläsningar, dans, musik, måla, rida…etc.

Det finns hur mycket skoj som helst att göra tillsammans.” 🙂


4 thoughts on “Svensk frukost i blåbärsskogen”

  1. Hej
    Håller med sista kommentaren, vad sägs om att försöka sjösätta något själv. Känner just nu hur mitt sociala liv riktigt tar stryk av sjukdomen. Jag bor själv i helsingborg – någon som är sugen på att träffas och ta en kopp te en dag??? Hör av er…
    Kram

  2. Måste också säga att jag håller fullständigt med om sista kommentaren. Hade ju varit hur trevligt och säkerligen riktigt peppande att få träffa andra som strävar efter ett friskt liv. Man kanske borde anordna en lite större träff någonstans?

  3. Jag tror att förebyggade arbete är mycket vikitigt. Även att föräldrar informeras om vilka varningstecken som bör obesrveras. En ÄS i ett tidigt stadie är lätt(are) att komma ur!

    Önskar innerligt att någon tog mig i kragen för fyra år sedan när jag började ”krångla” då hade jag inte behövt slösa bort alla dessa år…

  4. jag är tacksam över att mina föräldrar tog tag i saken relativt tidigt, annars vet jag inte vad det blivit av mig. skulle verkligen behövas någon form av social hjälp därute!

    om någon är sugen på att träffas bor jag i strängnäs under läsåret, annars katrineholm:)

Kommentera

