Mat, Självhjälp

Sötsaker! När då och hur mycket?!

För dig som undvikit socker och ätit ”ohälsosamt kontrollerat” väldigt länge är ett tips att samtidigt som du börjar äta socker/Njutningsmellanmål sträva under tiden efter att börja äta regelbundet och varierat.

Det låter kanske trist eftersom socker i början förmodligen kommer att vara väääldigt intressant men med tiden kommer intresset för sötsaker att försvinna och du kommer snart börja längta efter och uppskatta den vanliga/riktiga maten igen. 

Så har i alla fall min resa sett ut.

***

Oj, oj, oj vad mycket tankar och funderingar det finns kring det här med att jag tycker att man bör se till äta något sött/Njutningsmellanmål varje dag eller åtminstone se till att man inte går och längtar efter något.

Tänker mans ens tanken på sött är det ett behov som bör tillfredsställas och enda sättet att bli av med en ”ätbar frestelse” är att följa sötsuget eftersom det är hjärnans sätt att ”berätta för dig” att den saknar något (en byggsten) i kroppen. Att äta det man är sugen på är enda sättet att sluta tänka på det, så enkelt är det.

När man väl har följt hjärnans signal att fylla på med ett Njutningsmellanmål garanterar jag att hjärnan slappnar av och du kan i lugn och ro tänka på och ägna din tid åt något mer betydelsefullt än mat.

Behovet av att äta sötsaker/njutningsmellanmål tror jag personligen ser lite olika ut för var och en beroende på i vilket svältstadium som man befinner sig.

Om man är i början av att bryta svälten och håller på att lära sig äta och njuta av sötsaker igen är min egen erfarenhet att det lätt blir att man överäter eftersom hjärnan är livrädd att man kommer att göra som tidigare och av gammal vana därför börjar svälta i morgon igen.

Men ju längre tiden går (själv har jag övat på Njutningsmellanmål i flera månader)  desto mindre dramatiskt har sötsaker blivit för mig och jag behöver inte längre skapa rutiner för när jag ska äta dem, de är inte längre lika viktiga eftersom min hjärna vet att det inte finns en särskild dag eller tid avtalat när jag ska få äta Njutningsmellanmål nästa gång utan sker naturligt den gång som sötsuget uppstår.

 Med andra ord åt jag mycket oftare Njutningsmellanmål i början och då i större mängder, viktigt att vara medveten om detta och inte slå på sig själv och tycka att man är onormal eller ”gamig” om man äter för mycket, det är helt naturligt att hjärnan vill ”passa på” när sötsaker och fika så länge har varit förbjudet. Tillåt dig och lita på din kropp, den vet vad du behöver och med tiden kommer ditt sötsug att minska. Om du dessutom lär dig äta regelbundet samtidigt som det här kommer du snart upptäcka att sötsuget minskar, t ex är det vanligare idag att jag längtar mer efter riktigt mat än efter en fika – en högst oväntad reaktion för en person som gått på myten om att ”jag är nog sockerberoende…?” Det var jag alltså inte alls!!!

Jag tror faktiskt att alla som är ”rädda för socker” och förbjuder sig själva att fika, etc ofta slarvar med att fjäska för sitt blodsocker. Men om samma person börjar äta regelbundet och varierat (från kostcirkelns alla delar) så tror jag att lusten för de allra flesta att äta sötsaker kommer att avta. Jag har inga vetenskapliga belägg för min teori men så här har det i alla fall varit för mig.

Fler inlägg och svar på era frågor om Njutningsmellanmål är på ingång!

1 thought on “Sötsaker! När då och hur mycket?!”

  1. Tack för att du skriver om det här, jag blir ledsen när jag förstår hur dum jag varit mot min kropp genom att hålla på och trixa så mycket med maten istället för att bara ge den vad den vill ha när den vill ha det… istället för att straffa den 😦
    Så istället ska jag verkligen kämpa för att följa dina underbara råd och även bli bästa vän med min kropp och lära känna den igen och ge den vad den vill ha!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s