Mat

God morgon från Haga

Bild lånad från Martina

***

God morgon bloggen!

Här kommer en morgonhälsning från Le Petit Café (Haga, Göteborg).

Hit går jag framförallt för atmosfärens skull (udda möbler med kantstötta bord och stolar) och för allt möjligt gott som finns på menyn (fika eller mat, båda rekommenderas). Påminner lite om Gildas rum i Sthlm som jag alltid återkommer till.

Särskilt kända är Le Petit Café för sitt frukosterbjudande (70 kr för baguette eller fralla, croissant eller blåbärsscones , olika pålägg som ost och grönsaker, hemgjorda marmelader, yoghurt, müsli, nötter, kaffe/latte/the, smoothie och ägg)

Välkommen till Haga!

***

Mysiga Le Petit Café

***

Här sitter man bra!

***

Vad får det lov att vara?

***

12 thoughts on “God morgon från Haga”

  1. Jag tar lätt hela inredningen + ett par blabärscones!
    Är avundsjuk som en grönprickig gris!
    Kanske hinner jag med en sväng till Gildas rum till helgen. Synd bara att dagarna har sa fa timmar!
    Jättekramar pa dig!

  2. cafégalning som jag är märker jag att detta är ett ställe som måste besökas! jag har också ett tips om du skulle vara i Nyköping någon gång, där finns ett café som heter ”Hellmans”. underbar atmosfär och både goda smörgåsar och kaffebröd.

  3. hej… den här kommentaren har egentligen inte med inlägget att göra men hoppas att det är okej…
    Det är så att tack vare njutningsmellanmålsinläggen ska jag börja våga pröva på det…
    jag har ätit en hel 100 grams chokladkaka igår, och idag åt jag även en hemmagjord cornflakes-kaka. 🙂 känns faktiskt relativt bra än så länge.
    Men nu till undringen… nu när jag börjar tillåta mig att äta såna här sk”förbjudna” saker, så börjar dessa jäkla kompensationstankarna att komma igen… att om jag tex äter en magnum glass mellan lunchen och middagen, ja då ”kan jag inte” äta något som jag tycker är extra gott på kvällen också som typ en risifrutti, för jag tycker att en risifrutti räknas till njutningsmellanmål… fast det gör det väl egentligen inte?
    och sen, så känns det som om ifall jag äter en hel chokladkaka typ 100g så borde jag inte äta ett till mellanmål den dagen… det blir istället typ så att jag kanske delar upp chokladen så att jag äter typ 20 gram på eftermiddagen och resten på kvällen istället… hur får jag bort dessa jobbiga tankar och handlingar?
    och hur normalt är det egentligen att äta upp hela chokladkakan när man äter choklad, det känns som om jag inte kan hindra mig riktigt, och om jag tänker att jag kanske egentligen är nöjd så vet jag inte om det är ätstörningen som talar eller om jag verkligen är nöjd med den mängd jag ätit… det känns ju extra onormalt om jag äter choklad flera gånger i veckan… fast jag kommer ju kanske komma över detta när chokladen avdramatiserats för mig?
    ursäkta för rörig, lång och frågvis kommentar… men jag blir så peppad ich inspirerad av dig och hoppas du kaN hjälpa mig att få lite klarhet i mina förvirrade tankar..

  4. ååh allt ser jättegott ut ju! jag har av ngn anledning rätt svårt att äta nya saker till frukost just, på kvällen kan jag äta nästan vad som helst/hur mkt som helst, men frukost är alltid lika jobbigt… har du ngn kommentar/tips så uppskattas det 😉

    1. Tips är att ha en testvecka då du verkligen försöker att äta så normalt som möjligt. fantisera hur en perfekt icke-ätstörd dag i ditt liv skulle kunna se ut och följ detta i 7 dagar. Sedan utvärderar du veckan och känner efter hur det kändes. Om det kändes rätt ok trots allt så fortsätter du att köra på i samma friska spår.

      Frukost INGÅR i ett friskt liv och är en förutsättning för en hållbar livsstil, glöm aldrig bort det!

Kommentera

