Mat, Självhjälp

Sommargalning

JAG ÄLSKAR SOMMAREN I SVERIGE!

Och nu är jag dessutom lite ledig ett tag framöver. Och vad var det jag sa igår? Visst lovade jag att solen skulle titta fram här över Göteborg idag? Helt underbart skönt väder nu…

Någon som har tips på mysiga uteserveringar för frukost/brunch (Läs: Var hittar jag mina goda surdegsmackor?) Även kvällstid, vart går man om man vill få schysst kvällssol och bra spanläge? Ni som kan Göteborg, dela med er av era bästa tips!

Jag är så glad för det senaste årets alla framsteg jag har gjort. Särskilt positiv utveckling har det varit att jag inte längre låter det gå så länge som åtta timmar mellan måltiderna utan snarare 3-4. Att äta regelbundet var länge en utmaning för mig då jag tyckte det kändes konstigt att äta när jag inte var hungrig. Nu har jag äntligen fattat att det är fullt tillåtet utan att jag måste vara vrålhungrig. Det finns absolut ingen logik att bara få äta när man är jättehungrig, där ser ni ett klockrent exempel på hur dum och konstig som en svältande hjärna blir!

Och nej självklart jag dör inte av att låta det gå åtta timmar mellan måltiderna. Jag kan låta det gå tolv timmar också och jag kommer fortfarande vara vid liv. Men det är ju inte det som är själva grejen och det är väl det som jag äntligen har insett.

När man inte äter regelbundet blir dagen som en enda lång transportsträcka. Dvs jag uppfattar livet som tråkigt, dagen släpar sig fram, mitt blodsocker är i botten, jag orkar inte skratta och orkar inte bry mig om någonting. Allt jag har i skallen är tankarna på NÄR jag få äta nästa gång samt vad ska jag då ska handla och laga för mat?

Åtta år av bara mat i huvudet är alldeles för mycket slöseri på tid och liv!!!

Livet blir så mycket enklare och roligare så fort man höjer blodsockret en smula (behöver absolut inte vara något sött, jag är fullständigt nöjd och glad för att överhuvdtaget kunna uppskatta och tillåta mig vanlig mat igen).

Kanske är det därför jag idag är så otroligt glad, nöjd och stolt över mig själv för jag vet att så fort jag känner mig lite down eller sur på jobbet eller i en relation så är det i 9 utav 10 fall pga jag inte har ätit tillräckligt. Det är en oerhörd prestation att ha lyckats omvända det där destruktiva beteendemönstret utan någon utomstående psykologisk hjälp eller akademisk push.

Jag säger det igen, OM JAG KAN ändra mi,g så kan ÄVEN DU som läser det här göra det också. Du tror kanske det är kört sedan längesen men tro mig det är ALDRIG kört, du kan ALLTID vända det. Du kan slippa dina ätstörningar redan i morgon, dvs om du vill? Det är både jag + flera andra som läser här varje dag levande exempel på!

Så gÅ ut tufft med en testvecka och gör därefter en utvärdering. Hur kändes det? Vågar du ge det en vecka till? Kanske en månad?

Se det långsiktigt. Vad vill du vara om ett år? Vad vill du kunna göra? Plugga, jobba, resa med vänner? Livet blir så mycket enklare utan ätstörningar och när man kan äta som människor i sin omgivning.

Trevlig sommar på dig, önskar dig mycket värme och allt gott!

2 thoughts on “Sommargalning”

  1. Du ska vara både nöjd, stolt och glad över dina framsteg! Det du har åstadkommit är något helt fantastiskt stort, det vet vi alla som går igenom detta och du är så värd det:)!
    Stor kram

Kommentera

