Självhjälp

Lightsaft, lightläsk

Hur ofta blandar och äter du det här?

Har du räknat på hur många flaskor sötningsmedel du har gjort av med totalt?

****

Det blir ett snabbt inlägg sen ska jag skynda ut i det vackra vädret här i Göteborg. Kanske blir det mys på en uteservering ikväll eller också kanske kvällshäng i en park. Jag älskar verkligen sommaren, är så långt ifrån en vintermänniska som man kan komma!

Men innan jag drar tänkte jag bara skriva ner en annan sak som jag kom att tänka på innan idag på lunchen. Jag har haft perioder då jag inte ens kunde tillåta mig kaffe eller te (spelade ingen roll hur koffeinfria, gröna, röda eller örtiga de var), det enda som var okej var vanligt vatten. Lightläsk och lightsaft var också big no, no!

Efter renlevnadsperioden vet jag inte riktigt vad som hände men plötsligt drack jag stora mängder lighdricka VARJE DAG. Jag minns att jag tänkte att detta inte var okej, ett glas kunde man kanske dricka men jag drack alldeles för många (exakt hur många är för genant för att jag ska kunna skriva ner det).

Idag dricker jag lightläsk någon gång per vecka men i måttliga mängder, några glas per gång. Med andra ord också ett dåligt beroende som jag är otroligt glad att jag har lämnat bakom mig. Vill inte tänka på hur min kropp skulle må med så mycket konstiga kemiska medel i kroppen efter så många år… Vi vet faktiskt inte hur cancerframkallande alla de där sötningsmedelen egentligen är… Eller hur?

Livet som ätstörd blir rätt trist och att kunna dricka hur mycket saft som helst utan att få i sig en enda kalori är väl en anorektikers högsta dröm?

Anorexi är verkligen en livshotande sjukdom på alldeles för många sätt; att man svälter eller tränar ihjäl sig, äter ihjäl sig (ensidigt + t ex alldeles mycket sötningsmedel), depressioner, svag livsgnista samt bestulen på sin frihet och ett riktigt liv.

Ber om ursäkt för babbligt inlägg men tankarna spretade  åt alla håll och kanter.

Vi hörs när vi hörs…

2 thoughts on “Lightsaft, lightläsk”

  1. Hej vackra du!
    Var ocksa galen i sockerfri hallonsaft. Blev manga flaskor per vecka.
    Men jag la av ”cold turkey”. Fran 100 till 0 över natt.
    Vill jag att nagot ska vara sött kan jag använda socker. Eller honung.
    Och, till alla er som har problem med ”gasiga” magar, min blev mycket lugnare sedan jag slutat med light saften.
    BIG bonus!

Kommentera

