Mat, Självhjälp

Matporr

Fick ett läsarmail som jag inte kan låta bli att svara på här:

”Jämfört med alla andra som bloggar om ätstörningar så visar du VÄLDIGT SÄLLAN bilder på mat!? Varför Matbilderna gör ju hela bloggen, skärpning Anna!!!”

1. Teorin bakom den här bloggen är att fokusera på det friska, inte på det sjuka och ätstörda.

2. Bilder på mat är inte alltid = friskt

3. När jag var som mest ätstörd läste och klippte jag ut matbilder och recept på  samma sätt som andra läser porr.  Inget jag är speciellt stolt över och en sjuk jämförelse för vissa men jag tycker det är en mycket bra liknelse.

Jag kunde sitta timvis med näsan i mattidiningarna. Därefter uppnådde min svältande hjärna den tillfredställelse som den behövde (att äta med ögonen och fantasin var allt jag kunde tillåta mig själv att göra, därav denna extrema matfixering). När jag tittat klart äcklades jag alltid av mig själv och såklart skämdes jag över mitt skumma beteende. Jag förstod ju att det egentligen inte var friskt att läsa tidningarna på det där sättet. På samma sätt hade jag även en period då jag som ortorektiker ”missbrukade” internets alla hälsosidor, communities och kvällstidingarnas egna hälsosajter.

Så absolut finns det en tanke här med att undvika onödigt mycket matporr. Det finns så många andra bloggare som exponerar er för det. Jag laddar hellre era hjärnor med något mer kreativt som kanske kan få hjärncellerna att aktivera  områden i huvudet som vanligtvis ignoreras eller aldrig ens får chansen att tänka på pga svälten. Ibland lyckas jag med det och det är alltid lika kul!

Men till dig som skrev mailet, du är alltså inte ensam om att tänka så här. Men jag lovar, när man väl börjar äta ordentligt så avtar den här fixeringen vid matbilder väldigt snabbt. Det är helt enkelt inte lika spännande längre eftersom hjärnan får sitt näringsbehov uppfyllt och inte behöver fantisera om maten som något svåruppnåligt.

För mat är faktiskt inget man ska behöva drömma och längta efter. Mat är ingen fantasi utan en naturlig del av dagen och något som vi alla äter och är i kontakt med åtminstone 5-6 ggr varje dag.

7 thoughts on “Matporr”

  1. Bra svarat! Det är så skönt att läsa din blogg just därför att det inte är en massa matbilder och recept utan fokus på intressanta, tänkvärda och friskinspirerande inlägg. Sen är det precis som du skriver när man låter kroppen och hjärnan få tillräckligt med näring så är det inte intressant med matbilder, mat är något man äter inte något man tittar på! Keep up the good work:)!

    Kram

  2. Ja, det är lite lustigt det där med mat fixeringen.
    Var precis likadann! Älskade att läsa kokböcker och mattidningar. Gjorde till och med catering vid sidan om för att ”uppfylla” mina behov. Som att, när jag inte kunde äta själv sag jag atmistone till att alla andra fick det. Sjukt.
    Nu tycker jag inte ens att det är speciellt roligt att laga mat.
    ÄTA mat är mycket roligare!
    Kram pa dig vännen!

  3. jag lagade också gärna mat till andra, eller framför allt bakade till andra utan att äta själv. har dock alltid haft ett stort matintresse så jag har nog inte märkt av detta särskilt mycket. såklart märkte jag väl att det gick lite överstyr när jag letade recept enbart för att fixa det till andra. håller helt med om att ditt koncept är bra, skit i matbilder!

Kommentera

