Mat

Mot Båstad

Tennisveckorna äger visserligen inte rum förrän om ett par veckor men jag tänkte smygstarta redan idag med en utflykt och passa på att njuta av ortens behagliga och sofistikerade lunk innan den fullkomligen invaderas i juli. Någon som planerar att åka hit?

Förresten ni glömmer inte bort att läsa i kommentatorsfälten emellanåt, va? Där finns många nyttiga – ibland skojiga – men framförallt mycket praktiska kommentarer.

Som t ex det här tillägget från Åsa som handlar om hur det fungerar med mensen efter ätstörningarna:

”Hej Anna och tack för dina braiga inlägg hela tiden!

Det här med mensen vet jag är väldigt individuellt.

Hormonbalansen kan ta lång tid att återställa och även om det verkar som att kroppen på alla sätt mår bra och är återställd kan mensen inte alltid hänga med. Hormoncykeln är rubbad eller helt borta och har man svultit sig själv länge är det oftast inte hormonerna som är prio ett för kroppen att återställa, kroppen är rätt smart och ställer ofta inte in sig på att den ska vara redo för fortplantning förrän den verkligen har kommit en bra bit på vägen, ofta brukar den komma men man får ha tålamod!

Ibland kan den behöva en knuff i rätt riktning med hjälp av lite hormoner/p-piller, är man orolig finns det bra hjälp att få genom barnmorskorna på ungdomsmottagning om man fortfarande innehar den åldern eller annars vanliga gynmottagningar. Det är i alla fall vad jag vet och har efarenhet av men nån annan kanske har annan kunskap att delge.”

Åsa har också en synpunkt som handlar om man varför man måste äta sötsaker för att få känna att man ingår i den sociala gemenskapen? Jag hålller med dig Åsa, jag tycker inte heller sötsaker och fika är något man ”måste” men det där är såklart högst individuellt. När jag äter regelbundet, varierat och vuxenportioner är det sällan jag får något sug mellan måltiderna. Därmed inte sagt att jag aldrig fikar eller äter godis, etcetera, det gör jag men oftast blir det på kvällarna. På dagarna när jag jobbar kräver jag rejälare mellanmål som mättar snarare än  kortsiktig sockerkick.

Så här skriver Åsa:

”Sen blir jag lite osäker faktiskt på det här ”ibland måste man äta trots att man inte vill och då brukar jag tänka att jag åtminstone spelar min sociala roll och äter för gemenskapen vilken är mycket viktig i många fall. Jag kan bli lite trött på att det inte är ok att avstå när man verkligen känner för det, jag menar inte att man man ska gå in i sin ätstörning men är jag frisk och mår bra vill jag faktiskt inte tvingas äta dessert eller kakor bara för att vara social, tycker att det borde vara ok att säga att man just idag inte har lust med det och ändå kunna vara social och ingå i en gemenskap eller har jag fel? Att alltid utestänga sig genom att aldrig äta med andra är ABSOLUT inte det jag menar men kunna välja själv utan att känna att man inte är en del av gruppen borde inte det vara lika ok ibland?”

Ha en fortsatt fin midsommarhelg!

Vi hörs senare.

2 thoughts on “Mot Båstad”

  1. Hej finaste!
    Hoppas att du har haft en super dag.
    Med risk för att låta som en gammal LP som fastnat…
    Tack igen för alla tips, råd och diverse klokheter som du ger ifrån dig!
    Min midsommar kväll var lugn. Men fin. Och saker och ting känns bra just nu. Så jag passar på att hämta andan. Ser redan nu framemot att åka hem till Sverige på semestern. 3 veckor mamma, pappor, bror min och vänner (de jag har kvar). Och tyvärr en massa mygg och annat otyg…
    Jättekramar. Du är SÅ värdefull!

  2. Tack Anna! Det är väl så att det där med att fikan är väldigt individuell och som jag tror Elin påpekade också tidigare angående fikan att det kanske är just i början av tillfrisknandet det kan kännas extra viktigt att fika trots att man egentligen inte känner för det bara för att visa att man faktiskt ”är med”!
    Hoppas du fick en härlig badstund i dag! Kramar!

Kommentera

