Självhjälp

Jag HAR en framtid

I own the world.

Exakt så känns det.

***

Hej på er!

Usch och fy på mig, jag vet att jag såg förbi bloggen igår. Det gör så ont i mig när jag prioriterar bort att skriva.

Dels för att jag egentligen har tusen saker att få ur mig samtidigt som jag tycker det är roligt att låta fingrarna löpa iväg över tangentbordet.

Det är väl egentligen ingen konst att blogga 5 ggr/dag när det ingår i jobbet, dvs om man får betalt för det. Men för mig ser det lite annorlunda ut och jag tänker bespara er korta inlägg som ”Dagens Outfit” och ”Dagens Middag”. Om ni vill läsa om det finns det gott om andra bloggar som gör detta tusen gånger bättre, då är jag hellre ett komplement till dessa storbloggare på mitt eget lilla nischade vis.

Jag vet att jag har valt en extremt klyschig rubrik dagen till ära men jag kan bara inte låta bli. De senaste dagarna har mina tankar åkt berg-och dal bana i min skalle. Mycket för att jag har haft miljoner funderingar över min framtid.

Ja, egentligen är det inget problem jag har nu, snarare är det ett lyxproblem. Jag har förstått att tack vare att jag växlade om i höstas och vågade mig på att testa och se hur det skulle vara att börja äta bättre (och framförallt regelbundet som länge var en stor issue för mig) så har jag mått väldigt bra.

Kroppsvänligt ätande (dvs lyssna på kroppens signaler, bestäm inte idag vad och hur mycket du ska äta på lördag) och regelbundet ätande har bidragit till att jag har kunnat sköta jobbet fullt ut och dessutom varit riktigt bra på det. Dvs orkat med att ge det där lilla extra som man faktiskt vill kunna göra när man blir engagerad i något och får ett mål som både triggar en och man går i gång på!

Jag har en del att fundera över framöver. Några beslut som jag måste fatta snart som kan komma att påverka min framtid mer än jag förmodligen själv fattar.

Det jag egentligen ville säga med det här inlägget är att du som läser det här just nu, ja DU.

Du som har halkat ner ordentligt i ätstörningsträsket. Du som tycker det känns som att du hamnat i en ond cirkel bestående av mat, hälsa, träning, fett, kalorier och vikt i en enda klibbig sörja och som du inte kan ta dig ur. Vet du? För bara 10 månader sedan var jag där med.

Jag var precis lika långt ner i skiten som du är nu, kanske till och med djupare men det är oväsentligt.

Tack vare att jag vågade prova på att ha testveckor, ströp träningen och långsamt började äta på det vis som jag trodde att jag skulle klara av att leva ett roligt och innehållsrikt liv av, så började jag långsamt klättra mig upp på friskhetsstegen.

Det jag vill säga är att du kan du med. Du är inte dömd till att bara bli halvfrisk, du kanske t.o.m redan har accepterat och börjat vänja dig vid tanken på att ”jag blir aldrig bättre än så här, men det är ok, jag klarar ju livet hyfsat iaf”?

Men vet du? Du ska inte behöva leva ett ”halv-bra” liv livet ut. Du förtjänar det bästa du kan få. Du ska inte behöva stå tillbaka, välja och ha beslutsångest hela livet ut. Det är inget kul liv, det är ett ytterst begränsat liv och det är varken livsglädje eller livskvalitet i det.

Vad hindrar dig mest idag? Vad skulle du behöva göra?

Är det att slå ner på träningen för att få mer tid med din familj och vänner?

Är det att börja äta frukost för att bli på bra morgonhumör?

Är det att börja fika för att du tycker det är gott med kanelbullar samtidigt som det är tråkigt att lämnas utanför den sociala gemenskapen när både kollegor och vänner umgås och livsnjuter?

Bestäm dig. Vad är din utmaning?! Själv har jag äntligen lärt mig att äta mellanmål mellan lunch och middag och det tog lång tid kan jag säga men nu vill jag aldrig vara utan det. Självklart överlever jag mellan lunch och middag utan att äta något men det handlar liksom inte om det. Jag kan vara vaken två dygn utan att borsta tänderna men gör det ändå inte. Förstår ni poängen?

För humöret, energinivån, arbetsförmågan och förmågan att vara social med andra människor sänks automatiskt när du inte underhåller blodsocker, så är det. Varför göra livet svårt för sig det egentligen är så enkelt? Mat, t ex mellanmål får dig att tänka klart. Ät ordentligt och du kommer kunna hantera både problem och framgångar. Det måste du kunna om du ska kunna leva ”på riktigt”.

Så, jag frågar igen. Vad är DIN utmaning?

6 thoughts on “Jag HAR en framtid”

  1. du är så himla inspirerande.. du har hjälpt mig oerhört mycket ska du veta, har nyss berättat för min pojkvän om min ätstörning och det va som en stor sten rasa från mitt hjärta, han kommer hjälpa mig så mycket nu, men framför allt har DU hjälpt mig att börja tänka rätt, så vill bara säga tack, tack så mycket. Sen undrar jag om du inte kan skriva hur mycket då har gått upp i vikt sen du började? det skulle vara intressant att veta.:) Kramar

  2. du har hjälpt mig så oerhört mycket, du är så inspirerande! tack tacktacktack! Kramar

    sen undrar jag om du inte kan berätta hur mycket du har gått upp i vikt? din nuvarande vikt?:) är väldigt nyfiken och skulle vara intressant att veta

  3. Hej, min utmaning just nu är att acceptera mina celluliter. Jag har hatat dem så intensivt hela min sjukdomstid och jag avskyr fortfarande just den delen på min kropp (baksida lår). Jag har tränat, torrborstat, uteslutit livsmedel, druckit enorma mängder vatten osvosv för att få bort fanskapen men nänä. De har gosat in sig ordentligt. De små groparna tuggar så sjukt mycket på mitt självförtroende och hindrat mig från att ha bikini. Jag jobbar på att acceptera dom och inse att det inte är hela världen men åh, det är så svårt.

  4. Hej finaste!
    Varje gang dagen känns xtra tung sa gar jag in och läser lite oftare pa din blogg. Bara för att det far mig pa bättre tankar. Lite här. Och lite där. Gamla inlägg. Nya inlägg. Kors och tvärs. Allt är bara sa klockrent.
    Till din fraga i inlägget.
    Min utmaning är det att se varje maltid som ny. (se boken Mattillatet)
    Detta eftersom jag har en förkärlek för att planera allt i minsta detalj, och är livrädd för att det ska bli, ”för mycket”.
    Sa nu ”suddar” jag mitt minne sa fort en maltid är slut. Och gar vidare till nästa.
    Storkramen!

Kommentera

