Mat, Självhjälp

Ditt bästa tips tilll att bli frisk?!

På vilket sätt kan du göra ditt liv lite enklare?

Svaret har du själv.

*****

”Ditt bästa tips tilll att bli frisk?!” är en ganska vanlig kommentar som jag ofta får i mailen.

Så vad är då mitt bästa tips?

Som jag upplever det finns det ingen enskild faktor som kommer göra dig frisk utan det handlar om ett band av olika åtgärder. Allt bottnar i en och samma sak, nämligen att våga göra saker annorlunda. Bryta rutiner.

Sluta med gamla vanor men glöm inte bort att ersätta dem med nya som du själv (eller kanske med hjälp/stöd från din psokolog om du inte längre kommer ihåg vad friskt innebär).  Definiera saker som skulle underlätta ditt liv. Vad krävs för att du ska ha ett gott humör, orka jobba/studera på heltid och umgås normalt med  familj och vänner? Vilka åtgärder måste du göra? Vad behöver du ändra på för att du ska känna att livet är härligt igen? Mat är egentligen varken krångligt eller jobbigt utan tvärtom väldigt kul och gott.

Det är inte skamligt att tycka om mat! Kom ihåg att alla gör det.

Tänk efter, hur många känner du som på riktigt tycker det är tråkigt, jobbigt eller äckligt att äta mat? Obs, människor med ätstörningar räknar vi inte med här!

En sak som jag själv gjorde annorlunda mot vad jag förr brukat göra när jag varit ute och rest var att direkt föreslå att jag skulle bjuda mina föräldrar på pizza när jag kom hem häromdagen.

Förr brukar jag alltid vilja ha en liten ”paus” och äta mer kontrollerad och ”ren” mat när jag så länge inte har kunnat kontrollera min mat på samma sätt som när jag lagar den själv.

Eftersom jag med tiden har lärt mig hur lätt det är att gamla rutiner lätt kommer igen tänkte jag ut innan att oavsett vad som händer så ska jag när jag kommer hem bjuda dem på något som jag vet att vi alla tycker om väldigt mycket, nämligen stenugnbakade riktiga italienska pizzor.

Kostar omkring 100-lappen/styck så det är inget som  vi äter hemkört speciellt ofta annat än på restaurang. Jag älskar verkligen mina föräldrar och det kändes bara så skönt att få göra det och överraska dem lite. Antar att dem förmodligen hade förväntat sig en mindre ”renlevnadskur” från min sida efter nära 3 veckor i USA, ett land som ju inte är speciellt känt för att ha en sund matkultur.

Men förstår ni hur jag menar? Istället för att påbörja en lågkaloridiet som förr kunde vara t ex en räksallad så sätter jag ribban redan från början och bryter gamla dåliga rutiner som jag haft förr men som jag nu vill bli av med.

Pizzan var kanongod kan tilläggas och ångestfri även dagen efter.

Den uppskattningen som mitt initiativ fick värmer fortfarande i hjärtat. Min familj älskar verkligen mig trots all skit de har fått utstå efter alla mina svältår. Äntligen har jag kraft och energi att få börja ge tillbaka av all den kärlek som de själva har boostat mig med genom alla år.

Vad ska du börja göra annorlunda?

Berätta gärna.

5 thoughts on “Ditt bästa tips tilll att bli frisk?!”

  1. Å vad jag blir varm i själen när jag läser ditt inlägg! Du är min ugglemor! klok som en bok helt enkelt! Är så glad att det går bra för dig!
    Rutiner är verkligen svåra att bryta. Antar att det handlar om rädslan att släppa på kontrollen.
    Nytt för idag är att jag tittat mig i spegeln för första gången på länge. Först med ett öga, kisandes som om solen bländat mig. Å sen ordentligt. Inte bara ansiktet utan även kroppen och den största svagpunkten, magen. Måste erkänna att det var jobbigt men jag gillar mina ben och min rumpa. Fått mer put och det är riktigt snyggt!!! (Magen får jag nog jobba på…)
    Nu är det snart dags för utmaning number 2. Köttfärspaj. Ajaj. Massa smör i degen. Men jag fixar det med!
    Tack för att du finns!
    Kramar

  2. Fasiken vad bra gjort! Själv kämpar jag också mot min anorexi och har nu kommit en bra bit på vägen. Jag VILL (och SKA!) bli frisk. Om 2 veckor ska jag resa på weekend-semester med min mamma och för första gången på flera år känner jag att jag kommer att våga NJUTA av resan. Jag känner att jag kommer att våga lämna sjukdomen hemma och det känns underbart!
    Jag vill också passa på att berömma dig för din fina blogg. Du sprider så kloka ord och varje gång jag läser känner jag en våg av kraft och motivation genom kroppen. Fortsätt kämpa!

  3. försöker på samma sätt bryta rutiner. när jag kom hem efter en vecka i grekland med helt ”fel” mattider fortsatte jag att dagen efter strunta i klockan och äta när jag blev hungrig. med små steg i taget går det faktiskt. tyckte i veckan också att jag blivit smalare igen men hade istället gått upp i vikt, vilket bekräftar att hjärnan kommer igång igen med lite mer energi.

  4. Ja, det där med rutiner är så svårt! Jag har brutit de flesta tabun med VAD jag äter men inte NÄR – ättiderna sitter som berget – har jättesvårt att rubba dom, men de kanske kommer så småningom, jag vill verkligen våga bryta de mönstren också!

  5. Jättebra!
    Precis som du säger så är det viktigt
    att man ERSÄTTER det dåliga beteendet me ett bättre,
    ananrs är det lätt att falla tillbaka i gamla vanorna igen ändå!
    T.e.x när jag nu slutatde me att tvångsmotionera, så måste jag hitta andra aktiviteter som ersätter den tiden då jag brukade träna i timmar!

    Kram o ha en bra dag!

Kommentera

