Självhjälp

Mina inspirationskällor

Jag minns inte exakt när det var som jag tappade bort min humor men de senaste åren har jag haft väldigt långt till skratt.

Men för ett par månader sedan har jag smått börjat spontanskratta igen och kommer t.o.m på mig själv med att i alla fall försöka dra några skämt (även fast att det går så där ska villigt erkännas…)

Bara själva grejen att jag tar eget initiativ till det här och inte bara går omkring och ”är” utan deltar i livet igen är grymt!

****

Apropå gårdagens inlägg om hur viktigt det är att fantisera och låta sig inspireras av människor som man tycker är härliga, duktiga, roliga, m.m så fortsätter här min lista på personer som fyller en viktig funktion i mitt liv.

Rakels Elin igår var ett exempel men självklart är hon inte den enda som jag då och då plockar bitar av.

Ni nämner själva era mammor och även Astrid Lindgrens färgstarka karaktärer. Själv har jag haft (och har fortfarande) en Ronja, Madicken och Pippi inom mig sen jag var liten. Det är faktiskt inte alls så tokigt att ha dem nära till hands när man ska göra något jobbigt (kanske ringa en vän man inte pratat med på länge, äta en ångestframkallande middag, hoppa över träningen, etc).

Helt grymma personer som jag hämtat olika bitar från under tiden som jag har skaffat mig ett högre BMI och lyckats att komma tillbaka till verkligheten igen. När man själv är lost krävs det att man kan fokusera och komma ihåg vad det är man saknar och behöver ha mer av i sitt liv. Det är nämligen inte så enkelt att komma tillbaka till livet igen när man så länge varit socialt avskild och inte har några vänner att använda som referensramar.

Personerna är:

Doreen Månsson

Robyn

Marit Bergman

Alexandra Dahlström

Helena Bergström

Rakel Wärmländer

Leila Lindholm

Ola Lindholm

Ebba von Sydow

Anna Skipper

Tom Sjöstedt

Morgan Alling

Belinda Olsson

Bea Szenfeld

Alexandra Pascalidou

Laila Bagge

5 thoughts on “Mina inspirationskällor”

  1. Följer din blogg dagligen och dina inlägg är väldigt inspirerande och peppande. TACK för att du hjälper mig att hålla mig kvar på ”den friska vägen”.

    Dock hajade jag till när jag läste din inspirationslista – kan hålla med om de flesta namnen, men Anna Skipper? Nog för att vi alla är olika och att man hämtar inspiration från olika människor men henne trodde jag ingen gillade? 😉 Skämt åsido, jag tycker inte direkt att hon är välmående, sund eller har en bra inställning till kost och hälsa, så jag tänkte bara om du hade en motivering till att hon inspirerar dig?

  2. Jaaa, vill gärna hålla med om Doreen Månsson – hon verkar vara en underskön person med humor, värme och kärlek. Anna Skipper känner jag mig själv rätt tveksam till men det är ju tur att vi alla kan se olika kvaliteter i våra medmänniskor!
    En stor favo hos mig för övrigt är Ann Heberlein! Kram

  3. Hej Sara, jag var beredd på den reaktionen så visst ska du få en förklaring.

    När jag tänker på Anna tänker jag inte främst på ”Du är vad du äter” för det är ju trots allt bara ett kommersiellt tvprogram och längesen det gick på Tv. Sedan är ju inte Anna sig själv i det utan till stor del spelar en roll som hon får massor med pengar för att göra. Jag känner inte Anna personligen men det lilla jag vet är att hon är varm, personlig och genuint bryr sig om människor. Inte alls en sådan där hälsofascist som hon påstås vara i programmet utan äter gärna av livets goda (långt ifrån trådsmal men väldigt fin kropp) och har en ”sund” inställning till livet och vad det erbjuder.

    Jag kanske har helt fel men när jag tänker på henne får jag en bild av balans, massa skratt och livsglädje i huvudet. Ingen annan som får de här associationerna?

    1. Jag hajade faktiskt också till över just Anna Skipper! Och fick sen se att jag inte var ensam om det. Även om du förklarar vad det är hos henne som inspirerar dig så tror jag att många förknippar henne med just ”Du är vad du äter” och kanske inte får de allra bästa vibbarna därifrån:(. Det viktigaste är ju att hon inspirerar dig på ett positivt sätt.

      Kram

Kommentera

