Självhjälp

Vem är din förebild?

Filmer och duktiga skådespelerskor är bra knep att använda sig av som inspiration för att kunna fantisera om hur du vill att ditt liv ska se ut efter ätstörningen.

*****

Om man har varit ätstörd länge och levt instängd i sin lilla bubbla en alltför lång tid så kan det lätt bli så att man ”glömmer bort” hur ett friskt liv ser ut. Man kommer helt enkelt inte ihåg längre hur det är att leva på riktigt. Allt man vet och känner till är livet som ätstörd.

Vad jag har gjort för att påminnas om hur härligt som livet på riktigt kan bli är att jag ofta fantiserar och hämtar inspiration från filmer och rollkaraktärer som jag gillar och fascineras av.

Kommer ni ihåg Elin och Yasmin i ”Se upp för dårarna”? I den filmen är jag oerhört förtjust i Elin. Det låter kanske lite konstigt men jag har under hela min tillfrisknadsperiod tänkt (och tänker fortfarande!) väldigt ofta på henne.

Hon är nyfiken på livet, lyser av livsglädje och fullproppad med energi, positivitet och spontanitet. Hennes och Yasmins vänskap är så otroligt varm och deras härliga personligheter smittar av sig på mig. När jag ser dem i filmen vill jag också vara med. Jag vill också leva. Jag vill också kunna fnissa och skratta åt mig själv eller tillsammans med en nära vän över en tjejmiddag.

När jag ser Elin mår jag bra. Bilden av Elin på min näthinna får mig att peka finger åt ångesten och ta en näve nötter till. Vetskapen att jag kan skapa mig ett liknande liv som Elin ger mig den är extra sparken i baken som jag behöver. När jag hör Elins skratt inom mig så vet jag att jag gör rätt. Hon gör mig trygg. Det är tack vare henne som jag numera med stolthet berättar för mamma att jag har ännu mer kläder som måste komma  iväg till UFF eftersom jag vuxit ur även dessa. Med Elin inom mig klarar jag av det. Inte bara ”klarar av”, jag njuter faktiskt av det. Jag älskar Elin för att hon får mig att känna mig snygg och sexig framför spegeln då jag konstaterar att mina bröst blir större. Faktiskt så fyller BH:n en funktion i mitt liv igen.

Häromdagen läste jag det här om Rakel Wärmländer. Och visst måste jag väl få tycka att livet är lite väl ironiskt ibland?!

Men det spelar ingen roll. För min Elin är osårbar. Hon är ingen fantasi. Hon är min idol.

Tack Rakel för att du gjorde henne som du gjorde. Ingen kunde gjort henne mer rättvis än du.  Och tack Helena Bergström för att du fortsätter leverera grymma filmer.

Vår värld behöver fler som er!

12 thoughts on “Vem är din förebild?”

  1. Inspirerande förebilder behövs:)! Jag har också en förebild, hon är grym och jag beundrar henne för hennes mod, självständighet, trygghet, lugn som hon utstrålar:)! ”Kan hon så kan jag” brukar jag tänka.
    Kram

    1. Ja och jag tror frågan man ska ställa sig är varför man väljer en förebild framför en annan. Vad är syftet? Yta har vi gott om redan och det är inget fel i det iofs för det kan vara rätt roligt ibland. Men vi behöver tillföra något mer och där kommer personligheten in. Det är synd att den hamnar i skymundan så ofta när den egentligen är så mkt färgstarkare än en påklistrad och fejkad yta.

      Mer härliga personer åt folket, låt dem ta plats!

  2. du tar alltid upp så klockrena, och viktiga, ämnen i dina blogginlägg! när jag läste detta gav det mig en tankeställare. vem har jag som förebild? och om jag inte har någon, vem ska jag skaffa mig som det? tror att det är viktigt att ha någon att se upp till, någon som kan inspirera med sin egen livsglädje och utstrålning. har också sett ”se upp för dårarna” och håller med dig om att elin är en härlig karaktär. jag skulle vilja ha hennes syn och inställning till livet! varför göra det svårare för sig än det är att leva? varför så svårt att bejaka sig själv och låta hela min personlighet få träda fram och ta plats, istället för att gömma den bakom äs?
    jag får ut mer av att läsa och reflektera över dina inlägg, än att gå till min sk psykolog!
    tack 🙂

    1. Som jag skrev till tjejerna ovanför så tror jag verkligen att det är viktigare än man kanske tror att man har någon som man ibland plockar fram inom sig själv som ger en extra styrka.

      Rakels Elin är inte den enda personen jag har som ”förebild” utan jag har en del andra personligheter också som jag brukar tänka på hur de skulle agera och reagera i vissa situationer (som jag ofta hamnar i och inte sällan är förknippade till mat).

      Elin skulle knappast tänka efter tio gånger innan hon bestämmer sig för att bjuda hem en kompis på middag. Hon bara kör.

      Tack för ditt beröm Johanna, det värmer alltid lika gott att höra!

      Bamsekram

  3. Har inte sett den där filmen men jag håller verkligen med om att förebilder kan göra så mycket för oss! Det figurerar många negativa förebilder som är lätta att lyssna och ta åt sig av så därför är det så viktig att ha sina egna goda förebilder – de där man ser upp till som personer – ens egna personliga hjältar!

    Min härliga mormor är min förebild – en förebild i att tro på sig själv – att vara den man vill vara och inte fästa så stor vikt vid andras tankar – en förebild som jag saknar i livet men ändå finns med mig! Tusen tack för att du påminde mig om henne och tack för dina alltid viktiga inlägg, DU är en stor och viktig förebild själv! Kram!

  4. jag har lite olika. min mamma såklart, men sen några kända, och jag har valt de som inte är så pinsmala utan faktiskt normalviktiga och har former. de inspirerar mig, deras vackerhet tillsammans med en normal kroppsform. filmer är riktigt bra att se. man kan styra sitt liv dit man vill!

  5. Väldigt bra film! Tyckte Yasmins pappa var mysig. Sa verklig. En feelgood film med eftertanke.
    Nu later det kanske barnsligt men min/mina förebilder är definitivt Astrid Lindgren och hennes karatärer. Pippi/ Ronja/ Madicken eller Karlsson, you name it.
    Alla starka personligheter med skinn pa näsan.
    Later inget eller ingen intala dem att de inte duger nagot till. Fulla av självförtroende. Oavsett hur omgivningen ser pa dem.

    Underbart inlägg, som alltid, man far sig en funderare.

Kommentera

