Mat

Bästa sushin!

Passa på att besöka Ming Sushi om du har vägarna förbi Halmstad i sommar. Sushi Bar Takenaka är minst lika bra.

Tänk att Sveriges godaste sushi finns i samma stad?!

***

Jo, jag gillar verkligen sushi. Jag äter det inte lika mycket som jag gjorde förr i tiden men tillräckligt för att reagera när sushin är direkt dålig.

Det absolut värsta jag vet är när man har använt annat ris än äkta ”sushiris”, att nigirin rasar sönder när man biter i den, att sushin serveras kall (jag vill ha den småljummen så att smakerna verkligen kommer fram ordentligt), att bitarna är alldeles för stora och/eller att man har använt ungefär samma fyllning i alla makibitarna (så himla trist – överraska mig!).

Min absoluta topplistan på sushi baseras härmed på flera års ihärdigt sushiätande. De här ställena har jag återkommit till flera gånger och kan därför verkligen rekommendera dem.

Jag har vägt pris vs. kvalitet. T ex tycker jag att Råkulturs sushi är helt OK men alldeles för dyr när jag vet att får minst lika god (läs: godare) sushi på annat håll i landet och till betydligt lägre pris.

Sushitoppen à la Anna

1. Ming Sushi (Halmstad)

2. Sushi Bar Takenaka (Halmstad)

3. Yukikos Sushi Sommarro (Uppsala)

4. Roppongi (Stockholm)

5. Restaurang Hai (Malmö)

6. Akki Sushi (Stockholm)

7. Råkultur (Stockholm)

8. …….

9. …….

10. …..

Och sorry Göteborg!

Har fortfarande inte hittat någon vettig sushi i er stad värd att skriva om…

Eller vad säger ni själva? Någon att rekommendera?

20 thoughts on “Bästa sushin!”

  1. Är suchi en onyttig maträtt? Med tanke på riset? Fisken i sig är ju bara bra :). Förlåt att jag ställer en sådan fråga men jag skulle vilja ha ett lugnande svar eftersom jag riktigt längtar efter att våga pröva det någon dag…
    Tack för en bra och peppande blogg! Kram 🙂

    1. Sluta dela in mat i ”nyttigt” vs ”onyttigt” för det funkar inte så. Man behöver äta av allt.

      Om du gillar sushi och tycker det är gott ska du äta det. Om du känner sug efter sushi finns det en anledning till detta. kroppen signalerar – dvs pratar med dig – att sushin innehåller saker som kroppen för tillfället saknar.

      Våga, Caroline. Efteråt kommer du känna ”men var det där allt?” och fråga dig varför du gjort så stor grej av maträtten. Det är inte värt det.

      Kramar och tack för att du läser!

  2. Har inte alls fastnat för sushi – tycker inte att jag blir ett dugg mätt på det – vet inte vad det är men får ingen nöjd ”lugn- och ro”-känsla som jag behöver när jag ätit sushi. Lite tråkigt eftersom många verkligen verkar älska denna mat.

    1. Vi är alla olika och jag vet många som inte alls tycker om sushi.

      Vissa gillar ju t ex choklad, andra är lakrisälskare och en del smågodis-frälsta.

      Vi har olika sug och inget är bättre eller sämre än något annat.

      Själv kan jag inte planera att äta sushi i förväg för det är en maträtt jag verkligen måste bli sugen på först.

  3. sushi är helt underbart! provade det första gången för bara något år sedan men har varit fast sedan dess. tack för listan, måste komma ihåg den nästa gång jag ska på en tur ut i landet. 🙂

  4. Hej..
    Jag har en liten fråga som kan låta lite konstig men jag skickar iväg ändå..Har aldrig ätit suchi(är lite rädd för rå fisk), men nu har jag upptäckt min nyvunna kärlek, nämligen gravad/kallrökt lax o tror att jag är redo att ta sushi steget.. Jag har gått en behandling där man väger upp en normalportion(vilket har både för och nackdelar), nu försöker jag förlita mej mer på mättnadskänslan, men är lite svajig än så länge. Undra helt enkelt vad en ”normal”portion med sushi kan vara. alltså på ett ungefär hur många bitar man minst bör äta..Tack för en otroligt peppande blogg, och tack snälla för frökuse recensionen, har haft ”svårt”=läs rädsla=), för frön och sånt men nu är det en del av min nya älsklingsfrukost.

    Stor kram till dej!!

    1. Nu låter jag tråkig men det är svårt att säga vad en normal portion är.

      Försök lita på dina hunger- och mättnadkänslor. För en del utgör sushin bara ett litet mellanmål och sedan äter de mer mat efter det. Beror ju på.

      Vi har alla olika inviduella näringsbehov och därför är det bästa att verkligen lyssna på och följa kroppens signaler. Beställ en större portion så vet du säkert att du blir mätt, annars kan du ju alltid lämna lite (eller ta en doggy bag) om du är mätt.

      Sköt om dig och vad roligt att du också tyckte om frökusarna. Visst är det roligt när man vågar testa nya livsmedel? Plötsligt blir vardagen rätt rolig och inte så grå och trist!

      Kramar om!

      1. Ska testa=)..Ja man blir alldeles lycklig, hade tidigare matschema(tråkit) från behandlingen. Men när jag började läsa din blogg så fick jag ny tro på mej själv, och jag har nu mixat lite från det gammla(alltså grundreglerna) med lite nytänk och ”modernt ätande”. Då hade jag en yoghurtfrukost och då kunde jag bara äta en ”lätt” smörgås, typ rostat för att inte bli övermätt, men nu har jag bytt ut yoghurt mot mer näringsrikt bröd o goda pålägg. Det är återigen som en helt ny värld öppnas..underbart=)

  5. Hej igen! Undrar varför suchi var en ”förbjuden” grej för dig förr? Och känns det bättre nu när du kan släppa på sånt? Accepterar du din viktippgång, och är den så drastisk som man tror och är rädd för att det ska vara om man börjar kämpa i rätt riktning? Blir det faktiskt så att man tänker klarare och att det blir lättare och lättare om mamn faktiskt får i sig näring? Jag är rädd för att jag bara kommer känna mig ännu mera misslyckad och må ännu sämre :s. Kram 🙂

Kommentera

