media

Professionell skribent? Så gör något bra av det!

Använder du dig av ordets makt? Når du ut till tusentals läsare?

DU är ansvarig!

Det är sanningen. Även fast att du kanske väljer att tro något annat.

****

Innan helgen skrev jag ett inlägg som handlade om att det har blivit väldigt vanligt att folk på olika sätt – t ex genom att kräkas svälta och/eller träna – kompenserar så fort de har ätit ”lite för mycket”.

Läste igenom era kommentarer och reagerade särskilt på det här:

”Tyvärr är det flesta i dagens samhälle påverkade av vikt-utseendehysterin och därför är det många som inte har ett normalt förhållande till varken mat eller träning.

Just det här med att kräkas upp maten kanske är mer ”accepterat” av en senare generation men när jag läste senaste numret av Tara så satte jag lunchen i vrångstrupen när jag läste ledarkrönikan som kändes som en reklamannons för ätstörningar, blev riktigt ledsen och besviken och skrev en insändare till dem så alltså är det inte bara de yngre generationerna som har den här problematiken.”

Jag har själv inte läst ledarkrönikan men jag blir alltid lika upprörd/sur/ledsen/förbannad när jag hör sånt här. Såklart vet jag att personerna som sitter på tidningsredaktionerna inte är några supermänniskor. De är bara vanliga människor med ett yrke som går ut på att skriva texter…

Men!

De är trots allt ändå inte som alla andra… Som professionell skribent medföljer ett enormt ansvar. En skribent är faktiskt inte alls som ”vem som helst”.

”Vem som helst” når nämligen inte ut till tusentals läsare varje dag eller varje månad…

Som skribent har man en enorm makt och påverkar människor betydligt mer än vad t.o.m en politiker gör. Den här makten kräver att skribenterna verkligen väljer sina ord noga och tänker igenom texten en extra gång innan den går i tryck.

Så om det är någon skribent som sitter och läser det här just nu och själv tycker att ämnet är intressant får du gärna kontakta mig. Kanske har du någon synpunkt eller kloka tankar kring hur media bör hantera frågor som de här på ett bra sätt?

Hör gärna av dig till mig på vagenfran37kg@spray.se Jag gör gärna en intervju med dig.

Ingen pajkastning utan jag är bara intresserad av hur tankarna kring det här går på redaktionen innan ni väljer att publicera? Är det ett känsligt ämne eller rycker man bara på axlarna och menar att ”det är som det är” och inget som ni kan göra någonting åt?  Känner ni något ansvar för idealen som sprids?

Som sagt, jag vet att ni inte är några supermänniskor, självklart blir skribenter lika påverkade av ideal som ”vem som helst” men jag tycker man ska ha större respekt (än vad man verkar ha idag) för det ansvar som medföljer när man använder pennan och ordets makt i någon av landets största tidningar och magasin.

4 thoughts on “Professionell skribent? Så gör något bra av det!”

  1. du har helt rätt i det du skriver. det är ett enormt ansvar. i den positionen skulle man kuna påverka tusentals människor eller i alla fall så ett frö inom många. har själv under min tid med anorexin påverkats en hal del av media. det är en stor fråga som borde tas på mer allvar. bra inlägg.
    kram ida

  2. Oj, vad tråkigt att du inte fått nåt svar från någon som skriver professionellt! Skulle själv gärna vara skrivande proffs men vem vet vad som väntar runt hörnet?! Hoppas verkligen att du får napp!! /Åsa

  3. Jag blev själv riktigt sur över ett inlägg under sektionen Hälsa i VeckoRevyn för en tid sedan, när ansvarig person hos VR gav rådet till en ung tjej med BMI på 17,5 rådet att gå ut och löpträna. Man kan ju undra vad hon vet om hälsa?! Jag mejlade chefredaktören men fick ingen respons eller svar tillbaka.

    Vill du läsa mitt inlägg om denna artikel så hittar du det här: http://mamse.wordpress.com/2010/02/26/men-va-fan-vilket-pucko/

Kommentera

