Självhjälp

Mattillåtet i nytryck

Så här ser nya Mattillåtet ut!

*****

Fick en läsarfråga på mailen om Mattillåtet:

”Jag har en fråga till dig, om jag minns rätt så tror jag att du i nåt inlägg har nämnt boken ”Mattillåtet”, och skulle vilja veta lite vad du tycker om den?

Jag funderar nämligen på att köpa den själv eftersom jag tycker att den verkar vara en väldigt bra ”själv hjälp” – bok som jag tror att jag kan ha stor nytta av.

Så rekommenderar du den?”

Mitt svar: Ja, jag rekommenderar boken och har som du märker skrivit rätt mycket om den. Jag kom på att jag fick en kommentar från Sara Moum på Randi Förlag som tipsade om att man nu kan se hur Mattillåtet ser ut i nytryck. Trodde jag hade svarat dig Sara tidigare men efter att jag nu går igenom min historik ser jag att ditt tips slank igenom utan att jag hade chansen att kommentera det. Men nu vet alla!

Jag har själv inte köpt boken utan var och är fortfarande en frekvent lånare på biblioteket. Men jag vill gärna ha min egen bok och när låntiden snart går ut för den gamla upplagan av Mattillåtet så kommer jag förmodligen beställa den över nätet (dvs om bokhandlaren i stan fortfarande inte har tagit in den).

För även om man har läst den en gång så finns det kapitel som man gärna läser om inte bara två gånger utan fler än. Låter skumt kanske men den har varit min ”napp” när jag mått dåligt, haft ångest, haft kraftiga sug efter vissa livsmedel, haft psykiska och/eller kroppsliga problem och liknande.

Kan även tillägga att jag läste boken första gången när den kom ut för några år sedan. Trots att jag gick i behandling på den tiden så inser jag nu efteråt att jag inte tog till mig boken för fem öre. Jag läste igenom den men det var också allt. Jag var överhuvudtaget inte mogen eller mottaglig för något som Gisela skrev om. När jag nu läser exakt samma rader igen är det med nya ögon och jag kan inte fatta varför jag inte såg det jag idag ser och hur mycket praktiska tips som boken verkligen har att komma med.

Den BÄSTA boken för självhjälpslitteratur enligt mig. Kolla på ett bibliotek nära dig om du tycker den verkar dyr (även om det är väl investerade pengar).

Må gott!

Anna

15 thoughts on “Mattillåtet i nytryck”

  1. Hej på er=)

    vill bara tipsa om att gisela har gett ut en fortsättning på mattilåtet, Den heter ”på väg” och ska vara, just d, en hjälp på vägen när man kommit igång lite..har inte läst den ännu men beställt den från adlibris..

    Kram Kristin

    1. Kan bara instämma med alla att den boken är jättebra! Hade missat att hon kommit ut med en uppföljare, ska genast gå in på adlibris och kolla! Tack för tipset! /Åsa

  2. jag har bevakat adlibris och bokia i över två år och blev överlycklig när jag såg att den kommit tillbaka, gissa om jag beställde mig ett ex på direkten!!!

  3. när jag läste den var det lite innan jag insåg hur allvarligt mitt tillstånd var. och i början fick jag idéer från boken, samtidigt som den också hjälpte. det blev knasigt på nåt sätt… sen hade jag så pass mycket tvångstankar att jag blev besatt av hennes idéer om järn – jag vågade inte börja äta mer för jag var säker på att jag inte fick i mig tillräckligt med järn och då skulle rusa upp i vikt.
    senare blev det min bibel. ibland rusade jag in på mitt rum och streckläste något kapitel för att försäkra mig – det jag just åt var NÖDVÄNDIGT.

  4. Tusan! Jag åker ifrån Sverige imorgon- skulle så gärna läsa denna. Får väl bli nästa gång jag kommer hem igen. Eller vet någon om den finns som e-bok?
    Massa kramar till dig Anna- du kämpar helt otroligt. Grymt inspirerande:)

Kommentera

