Produkttest

Smaktest: Marabou Premium Dark Raspberry

Borde ha lärt mig läxan att mörk choklad + hallonarom inte kan ersätta ljus choklad + hela och härligt sega bärbitar

*****

Vi fortsätter med några fler produktrecensioner tycker jag!

Jag skrev för ett tag sedan att jag efterlyser Fazers goda hallonchoklad (eller ”Wild Berries” som den egentligen heter).

Som subsitut så länge testade jag Raspberry & Blackberry från Anthon Berg. Det var ingen höjdare och jag gav den 1 av 5 i betyg. I alla fall om man är sugen på de där sega bärbitarna och riktig mjölkchoklad. Mörk choklad är så långt ifrån man kan komma!

Därför var det väl ytterligare ett misstag att ge mig på Marabou Premium Dark Raspberry. Det var ungefär samma smakupplevelse som Anthon Bergs. Eller faktiskt så framstod Anthon Berg plötsligt som betydlligt godare så egentligen förtjänar dem kanske ett lite högre betyg…

Missförstå mig inte. Ingen av dem är väl egentligen oätlig men ni vet själva hur det är om man är riktigt sugen på mjölkchoklad och istället äter mörk choklad… Det blir det helt fel och egentligen kanske jag inte borde jämföra dem alls?

Men i och med att chokladkakorna är de enda alternativen som finns på marknaden så är dem det närmaste som jag kan komma Fazers hallonchoklad – så då måste jag ju iaf testa… Hoppas varje gång innerligt att någon kanske ska vara åtminstone lite lik i smak och konsistens men icke.

Egentligen har jag väl bara Lindts hallonchoklad kvar nu men jag överväger att hoppa över den… letar efter sega goda hallonbitar men gissar att Lindt precis som de andra vill stoltsera med ”finchoklad” och det är som sagt inte vad jag är ute efter i det här fallet.

Fortsättning följer…

10 thoughts on “Smaktest: Marabou Premium Dark Raspberry”

  1. På Lidl har dom ett chokladmärke som heter JDGross, det är ju tyvärr inte heller mjölkchoklad utan just mörk choklad men de har i alla fall också en variant med hallon. Har för mig att en bekant sa att den var god men själv har jag inte provat för jag har aldrig gillat smaksatt choklad. Ett tips i alla fall om du vågar prova en till sort!

    1. Ja, som sagt, ingen är oätlig.

      Beror på vilket humör man är på och vad kroppen signalerar (dvs chokladsug efter mörk eller ljus choklad?) att den behöver för slags byggstenar för tillfället.

  2. lidl´s mörka choklad av märket jd gross är det jag alltid köper. tycker den chokladen är riktigt bra, men då syftar jag på mörk choklad. mjölkchokladen har jag inte testat. jag föredrar stark ren chokladsmak. fick dock tips av en vän om en chokladkaka med havssalt som tydligen skulle vara ”gudomlig”. får väl ta och se om det stämmer 🙂
    kram

    1. Gillar och äter en hel del mörk choklad så det är inte det att jag inte gillar mörk men just hallon-fazern är bara sååå god (i alla fall i mitt minne, ca två år sedan).

      Tranbär är också gott.

  3. I väntan på att chokladen du längtar efter ska uppenbara sig, så kanske du kan stilla begäret lite genom att ställa upp en massa små formar med ett eller två frusna hallon i varje och hälla smält choklad över. Blir inte exakt samma, men kanske något åt hållet – gott är det garanterat!

Kommentera

