Mat, Självhjälp, Träning

Hanna Fridén i DN

God kväll!

Tack fina ni för ert engagemang och feed back på hur ni vill att bloggen ska se ut framöver.  Nu vet jag hur jag ska tänka och planera kring framtida blogginlägg för att bloggen ska bli så bra som möjligt.

Och förresten, vet inte om det framgick riktigt men nej, mitt största intresse är inte motorcyklar som jag skrev om lite halvironiskt.  Det var mest ett sätt att få er att vakna upp och droppa en kommentar eller maila. Jag vet ingenting om motorcyklar och ni kommer aldrig få läsa om det, ni kan vara helt lugna.  🙂

Jag läste artikeln om Hanna Fridén i DN. Dagens tips: Läs den.

Fattar inte varför bittra människor ens gör sig besväret att kommentera och racka ner på Hanna. Varför ska hon ensam få stå till svars för vårt sjuka samhälle som den här Mikael säkerligen är en del av själv?

Och det är heller inte bara Hanna för den delen som man kastar skit på utan alla med ÄS eller som mår dåligt på ett eller annat sätt.

Ja, man kan kanske tycka att det är ett jävla tjat om tjejer och killar som mår dåligt och skadar och svälter sig själva men vad fan om ingen skriver eller pratar om kan det ju aldrig bli någon förändring? Så är det ju med allt som människan har förändrat om vi ska se tillbaka på vår historia.

Man åstadkommer inga förändringar genom tystnad.

Problem löser sig aldrig av sig själva – så naiv är väl ingen?

Och ätstörningar ÄR ett STORT PROBLEM.

Det var ett problem förr men kanske har det blivit ännu värre idag då gråzonen säkerligen har blivit ännnu större och ätstörningarna bytt skepnader. Det är inte så enkelt att säga vem som egentligen är frisk då många har sina egna ”hang-ups” vad det gäller mat.

Att vara besatt av t ex GI, LCHF, lågkaloridiet, godisdiet, fruktdiet, träningsmissbruk, etc och få ångest om man inte lyckas följa sitt mat-och/eller träningsschema är en störning i sig och det är svårt för en utomstående att säga om personen som det handlar om far illa av det eller inte.

Att det blir svårare att avgöra vad som egentligen är normalt och sjukt peppar mig enormt mycket att bli HELT FRISK. Det stärker min övertygelse att jag kan. Inte bara att bli ”låtsas- eller halvfrisk. Utan som sagt, helt frisk.

Jag vet vad jag har gett mig in på.

Jag ska visa hela världen att det faktiskt går att sudda bort allt destruktivt som dieter, matschema, kalorier, hälsa, renlevnadslära och träningsmissbruk medför.

Det går.

Det är mitt liv.

Det är mina egna tankar.

Jag kan…

… och jag SKA!

Ni ska få se.

7 thoughts on “Hanna Fridén i DN”

  1. Du är SÅ himla duktig! Älskar dina tankar! Du är så stark. Jag är med dig till 100 procent!! Jag finner inte orden jag vill finna just nu :p 😉 Aja, de kommer väl!

    Stora kramar!

  2. Härligt Anna!! Klart det går! Jag hörde en intressant föreläsning där föreläsaren(som har stor erfarenhet av ätstörningar och att hjälpa personer att inte bara bli friska utan helt fria från ätstörningen)slog hål på myten om ”att man aldrig blir riktigt frisk och att man får lära sig leva med tankarna”, hans kommentar var klockren, skitsnack! Du kan bli både frisk och helt FRI:)! Jag har också bestämt mig att jag ska visa världen, nu är vi två hoppas fler hänger på! Kämparkram

    1. Sånt kan man aldrig få för lite av att höra om. Kloka människor. Suger i mig av detta som en liten tvättsvamp.

      Det bekräftar mina tankar och vad jag tror på och varje dag kämpar för.

      Klart det går, det är inte bara jag som säger det utan det vittnar fler f.d ätstörda människor om.

      Vi fortsätter tugga på, snart kan vi själva vara en av dessa!

      Stor kram!

  3. seriöst, det är så sjukt hur samhället ser ut. jag pratade med en vän som också har anorexi men kämpar för att bli frisk och det är just det här – när blir man FRISK? och vad är att vara frisk? för det är fan nästan ingen som är ”frisk” av de normala människorna.
    alltså, mina vänner som inte har nån ätstörning har ju ändå tankar kring kropp och mat. nämner bantning då och då. avstår från söta saker då och då för ”de har redan ätit för mycket”. nämner beach 2010.
    ändå är de ”friska”. i dagens samhälle är det så sjukt svårt att inte tänka på vikt och kropp och mat överhuvudtaget.

    och ibland känns det att genom att aktivt gå upp i vikt går jag emot hela samhället. det känns som att jag bryter mot det normala – att vilja gå ner i vikt och vara smal. genom att äta mycket stör jag samhällets norm.
    och det är sorgligt. det är fan sorgligt att normen idag är att försöka vara smal. antingen är man ”misslyckad” för att man ger upp sin bantning, eller så fortsätter man med bantningen och blir ätstörd.
    samhället måste förändras på något sätt. det ska inte vara ”konstigt” att vilja gå upp i vikt. det ska vara konstigt att vilja gå ner i vikt om man har ett normalt bmi mellan 19-24. då är det ONORMALT ATT GÅ NER I VIKT.

  4. Heje,…fina du.

    Jag är i färd med att bli friskskriven och har i ganska exakt ett år kämpat för att bli fri från min ätstöring.

    Jag tog en dag i taget. I början en måltid i taget.

    Att bli frisk gör hela resan värd.

    Du kommer och klara det. Hejar alltid på ditt lag!

    Stor Kram

    Fabiola.

    ps kolla in pressbyrå reklamen. love it
    ds

Kommentera

