Ångest, Mat

Kl 04.32 – vrålhungrig

Jobbigt äta på tider som jag normalt sätt inte brukar äta på. Hur gör friska människor?

Saknar helt referensramar här. Hjälp!

*****

Är det något som jag fortfarande har riktigt svårt för så är det just det här.

Kl är 04.32

Jag är hungrig. Jättehungrig!

Det tror jag i alla fall.

Hjärnan säger ”Vill ha avokadomacka. Inte sen. Nu!

Blir osäker på mig själv. Tvekar.

Vad åt jag igår? Var det för lite? Är det därför kroppen väcker mig och kräver påfyllning nu?

Men jag åt ju faktiskt väldigt bra. Regelbundet och varierat. Bröd, avokado, nötter, lasagne, mjölk, kyckling, bönor, ris, grönsaker, fetaost, kladdkaka  och 200 gram choklad.

Kroppen kan omöjligt vara hungrig nu. Hur är det möjligt?!

Tänker på det som ni ofta mailar och frågar om:

”Känns som kroppen bara kräver mer och mer så fort jag släpper efter lite. Varför blir det så?

Den borde ju tvärtom vara nöjd och glad med det den fick igår, eller?”

Att vakna vrålhungrig redan efter fyra timmar och veta att gårdagens matintag var allt annat än minimalt känns just nu inte helt okej.

Suck.

Vad skulle ni gjort?

9 thoughts on “Kl 04.32 – vrålhungrig”

  1. Hej, jag har läst din blogg ett tag nu och skriver härmed min första kommentar 🙂
    I denna situation hade jag nog ätit en banan och ett glas mjölk och sedan försökt somna om.

    Lycka till, du verka vara en stark människa! Kram !

  2. Gud har precis det problemet rätt ofta! Brukar tänka att varför ska jag låta min ologiska logik styra vad jag stoppar i mig nu när det är så uppenbart (hunger) att kroppen behövde mer. Har för mig att jag rätt ofta har läst det att under tillfrisknandet så kan det komma perioder där kroppen vill ha mer helt enkelt.. kanske är det ett test från dess sida för att se om det går att lita på dig? (haha nu låter jag loony)

    Jag brukar göra i ordning en kopp varm mjölk med kanel och vaniljsocker. Till det äter jag en banan. Alla dessa livsmedel är sömngivande (enligt min pappa doktor) och för mig lugnande.

    Stor kram!

  3. Hej Anna,

    Jag har också hört att under tillfrisknadsfasen kan kroppen behöva mer ”påfyllning” under vissa perioder, det krävs så otroligt mycket(som kan vara svårt att förstå ibland)för all reparation. Det krävs energi för att bygga upp alla celler, alla organ, muskler… ja hela kroppen igen så det är helt normalt att känna hunger trots att du har ätit som du ”ska”.
    Varm mjölk(med honung)är ett gammalt knep som man sover bra på men var inte rädd för att ta en smörgås eller två om din kropp vill ha det, det är bara en signal på att den behöver det för att kunna fortsätta reparera.

    Kram

    1. Ja, det blir bara så himla konstigt. Som alla med ÄS vet är det svårt att acceptera kroppens överraskningar.

      Ofta har man på förhand en ungefärlig plan hur man kommer äta framöver och särskilt jobbigt blir det att klämma in extra mat när man redan vet med sig att man sedan tidigare redan har ätit ordentligt med ”extra” kalorier.

      Men det är säkert som du säger, även fast min vikt
      går upp så kan jag omöjligt se hur mkt det är kvar att fylla på innuti. Jag kan bara bedöma utsidan och hur mkt jag än anstränger mig saknar jag röntgensyn.

      Och det är nog tur det 🙂

      Kramar!

  4. Det gäller att äta när kroppen säger det. Man behöver mer än man tror, om kroppen vill ha en macka mitt i natten ska den få det. Och sen ska det få frukost också. Det finns inget att vara rädd för.

  5. jag brukar ofta råka ut för detta. har dock inte vågat ta steget att äta något, men lite mjölk eller juice brukar gå i. istället äter jag då oftast som en tok till frukost, vilket ändå känns som ett steg i rätt riktning. 🙂 tycker om att du tar upp vanliga problem som detta!

Kommentera

