Ätstörningscoach

Läsarfråga – Vad har triggat dina ätstörningar?

”Nyttig mat” blev min dödsfälla

*****

Fick följande fråga:

”Hej Anna

Det jag menade med frågan var vilka faktorer(såsom media, internet, umgänge etc.) som triggat och påverkat dig mest under sjukdomens gång?

Kram Erika”

Mitt svar:

Det låter konstigt kanske men jag kan faktiskt inte säga att varken media, internet eller mitt umgänge har bidragit eller triggat mina ätstöringar på något vis.

Jag har sedan tidig tonår alltid varit smal, uppvaktats av killar och själv gillat vad jag sett när jag tittat mig i spegeln.

Så mina ätstörningar har inte någon grund i att bara vilja bli smalare och smalare. Det är förmodligen också därför som jag aldrig haft något intresse för s.k pro-ana-bloggar eller ens ”vanliga” ÄS-bloggar. Det dröjde väldigt länge innan jag ens fattade att dem existerade och att folk faktiskt besökte dem. Pro-ana har jag fortfarande väldigt svårt att förstå.

Jag har även haft turen att inte ha någon i min närhet som har eller har haft ett stört beteende till mat. Tvärtom är mat något väldigt enkelt, roligt och okomplicerat i vår familj och ett vanligt sätt att umgås på som hos många andra. Ingen av mina vänner har heller aldrig bantat eller nojjat sig om sin vikt så inte heller där har jag påverkats eller ”triggats”. På så vis kanske man tycka att jag borde ha ”klarat mig” från att hamna i ÄS-träsket men så blev det alltså inte.

Istället var det själva grejen med nyttig mat som blev mitt fall. Redan som 16-åring försökte jag förklara för vårdpersonalen att jag inte hade anorektiska tankar utan ortorektiska.

För mig var en väsentlig skillnad men det var det inte för personalen. Det var ätstörningar oavsett och därför tog man ingen hänsyn till att tänka till en extra gång om jag kanske skulle behöva någon annan slags hjälp än patienterna med anorexia. I efterhand kan jag verkligen se att vården måste lyssna mer på individen när det gäller anorexi och ortorexi. Men detta är en helt annan diskussion och som jag mer än gärna skriver om i ett annat inlägg.

Det var ju en slags ”nyttighetsboom” i början av 2000 med en massa nya light- produkter och liknande. Med ens blev jag jätteintresserad av vad jag stoppade i mig och jag blev ”hög” på att känslan av att äta så nyttigt som möjligt.

Jag slutade aldrig äta som de flesta med anorexi verkar göra. Istället åt jag regelbundet men kravet var såklart att det skulle vara ”super-duper-nyttig” mat, dvs väldigt lite socker-och fett (s.k lågkaloridiet). Jag blev expert på att älska och frossa i mat med så få kalorier som möjligt. Känslan att få moffa i sig en frisk, härlig och krispig grönsallad gjorde mig helt lycklig och hög på endorfiner. Men ren mat för mig var inte bara en sallad utan det kunde lika gärna vara en stor portion nykokad spaghetti (utan sås  såklart).

Och det säger ju sig själv att man rasar i vikt om man äter så här. Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut.

Så svaret Erika är att jag har varit otroligt fokuserad på mig själv. Jag har aldrig brytt mig om vad mina vänner eller kollegor äter. Alla andra kan äta gott men det är liksom som att just min kropp skulle bli extra smutsig av att göra det.

Just därför har en viktig nyckel i min friskhetsprocess varit att just smyga in något onyttigt varje dag för att inte riskera att förbli nyttig för länge för då triggas min hjärna (som ibland kidnappas av ortorexin) av nyttighetskänslan och jag hamnar i en ond cirkel.

10 thoughts on “Läsarfråga – Vad har triggat dina ätstörningar?”

  1. fy :/ precis så är det för mig oxå hade inte alls ett behov av att bli smalare eller gå ner i vikt utan fick bara fler och fler ”kickar” utav att fortsätta att äta ”nyttigt” och veta vad man stoppade i sig. sen spårade det ur totalt å nu vågar man inte äta sådant som är gott :/ det är för jävligt!!

    kramar

  2. Det är så jag ”ramlade in” i den synliga världen av ätstörningar också – mitt sätt att jämt äta och kompensera på olika sätt innan gick över i ortorexi som blev anorexi men jag fortsate också äta hela tiden, kunde äta gigantiska grönsaks- och fruktportioner. Jag har fortfarande väldigt svårt att värja mig för den här hälsohysterin som pågår i samhället och till skillnad från dig Anna är i princip varenda människa i min närhet påverkade av någon sorts ätdiet eller konstigt ätbeteende, varenda tidning förespråkar något nytt och varenda människa har kommenterar på hur man äter, det tycker jag är svårast att inte ta åt mig av, hur gör man för att inte påverkas, ska man aldrig läsa en vecko- eller dagstidning mer…

    1. Jag har inget bra svar på den frågan.

      Jag har som sagt svårt att ta in andra människor och påverkas av dem. Man får försöka intala sig att vi alla har olika förutsättningar och man kan inte titta på vad en annan person äter till lunch. Personen kanske inte åt frukost eller kanske ska träna snart, finns tusen anledningar till varför vi inte kan jämföra vårt matintag med ngn annan än sig själv. Vad behöver DU äta – ja, det vet bara DU!

  3. Känner exakt likadant som Åsa.. Det är svårt att komma tillbaka från en sjukdom när alla i ens närhet pratar om allt som har med nyttigt att göra, den ena kan inte äta de på en middag för han el hon provar på dne dieten, en annnan sitter ioch skryter om hur duktig han hon varit för att man börjat träna och ska ner masssa kilo, hade kunnat rabbla på om detta i evigheter…

  4. Min anorexia blev värre mår jag började räkna kcal mm och synen på oss tjer.vi får inte vara för tjocka och inte heller för magra.hur ska vi då vara för att ”passa”in i dagens samhälle får allt kretsar kring nåt och utseende?

Kommentera

