Mat, recept

Recept – Raw Food Kex

Goda att dippa!

*****

Jag vet, låter mystiskt men låt inte namnet avskräcka er. Receptet är otroligt simpelt och finns utspritt över hela internet (på engelska Raw food Crackers)

Många frågar ibland efter tips på saker man kan äta framför datorn eller teven. De här kexen äter jag så gott som dagligen.

Jag äter dem oftast naturella, dippar dem i hummous eller guacamole eller har dem som ett extra alternativ till ostbrickans alla diverse kexsorter.

Rekommenderas!

Du behöver:

3 dl hela linfrön

0,5 dl solrosfrön

0,5 dl pumpakärnor

Örtkrydda eller salt + timjan (en smaksak, personligen tycker jag att örtsalt + timjan passar väldigt bra ihop)

Gör så här:

1. Blanda ihop alla ingredienser. Fyll på med vatten så mycket att de täcker blandningen och går enkelt att röra runt en sked i det.

2. Låt stå en timme – linfröna utsöndrar under tiden ett slags klister som gör att blandningen blir lätt klistrig. Sätt ugnen på ca 45 grader.

3. Ta fram en plåt + bakplåtspapper.  Bre ut blandningen med hjälp av en sked på bakplåtspappret. Jag brukar undvika att göra ett för tjockt lager. Hela pappret brukar precis täckas av hela blandningen när jag är klar.

4. In i ugnen, lämna ugnsluckan halvöppen.

5. Efter 8 -9 timmar är det klart. Du kan då enkelt kunna bryta ”frökakan” i små bitar – dvs Raw Food Kex!

3 thoughts on “Recept – Raw Food Kex”

  1. Hej!

    Jag bakade kexen och de blev riktigt bra faktiskt. Nästa gång ska jag testa att blanda i lite bovete också 🙂 Skrev om kexen i min blogg och länkade till din sida för receptet.
    Kram.

  2. Kan tipsa om Squashbröd som man kan göra på squash, mandel, linfrö, salt och Paprikex med paprika, chili, salt, olivolja. Mycket goda.

Kommentera

