Mat, recept

Recept – kladdig Kladdkaka

Kladdkaka med hög kakaohalt och hela jordnötter

*****

Från söndagens storbak, här kommer receptet på kladdkakan.

Efter att jag först har kylt ner den och låtit den halvstelna tar jag ut den och skivar i bitar som jag sedan fryser in i en plastlåda i frysen.

Perfekt att ta ut och tina upp styckevis till eftermiddagsfikan. Jag tinade den i mikron och åt med vaniljglass.

Obsevera att det är mycket chokladsmak på den här kakan, inte så söt men däremot väldigt chokladig som sagt. Föredrar man mindre choklad kan man dra ner på  chokladens kakaohalt.

Ingredienser

100 g smör eller margarin
200 g mörk choklad (jag använde Fazers Ögon 70% Premium Choklad)
3 st ägg
2 msk sirap
0.5 dl strösocker
0.5 dl vetemjöl
150 g saltade, hela jordnötter
2 teskedar vaniljsocker
1 krm salt

Ströbröd och flytande smör/margarin till formen

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, salt, vaniljsocker och jordnötter i en bunke.

2. Smörj och bröa en bakform på ca 24 cm (ev. med löstagbar kant).

3. Smält chokladen i vattenbad. Därefter smält smöret ihp med chokladen. Tillsätt ägg och sirap – obs, vispa inte!

4. Vänd snabbt ner den torra blandningen (mjöl, socker, salt, vaniljsocker och jordnötter) i smör- och chokladsmeten. Rör om försiktigt.

5. Häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen, ca 15 minuter.

6. Var vaksam. För att kakan ska bli härligt kladdig är den klar när smeten precis har stabbat till sig.

7. Tag ut kakan, ställ bakformen på en vanlig tallrik och in i frysen i ca 20 minuter.

4 thoughts on “Recept – kladdig Kladdkaka”

  1. Åååå.. Den ser förbaskat god ut.
    Men jag vågar inte….. Ikväll.
    Fan. Jag skall våga. Måste bara
    ta mig ett par dagar för att kunna
    riktigt ställa mig in på kakan
    – Nej, jag tänker inte tillåta mig svältas före/efter. Bara förbereda mig… mentalt? Så jag inte får ett galet utbrott när jag står där med både smör, nötter, sirap, socker och en hejdundrans massa choklad och skall baka. För jag vill. Och DU är min motivation. Tack.

Kommentera

