Mat

Nybakat!

Och här kommer resultaten!

***

Kladdkaka med salta jordnötter

***

Raw Food Kex – bild från Arla.se

***

Nötigt surdegsbröd

***


Ni behöver inte oroa er för att bloggen kommer att förvandlas till en matblogg. Den kommer självklart fortsätta att behålla sitt tema, dvs självhjälp mot ätstörningar och träningsberoende.

Men eftersom jag gärna vill ge er en inblick i min vardag så får ni helt enkelt ta del av även det här.  Har gjort söndagar till min officiella bakdag. Då utrustar jag frysen inför kommande vecka så att jag slipper springa och handla mat- och fikabröd stup i kvarten. Hembakat är så mycket godare än köpebröd!

Det är svårt att beskriva den glädje som numera finns när jag drar igång baket.

Det är helt underbart att kunna välja och vraka bland alla recept som finns och inte oroa sig för, välja bort eller manipulera recept som innehåller för mycket fett eller socker. Istället kan jag helt utgå ifrån vad jag tror blir godast och därmed följa receptet i lugn och ro.

Det är en väsentlig skillnad att baka bröd och kakor som man inte bara förser andra med utan som man själv är med och äter upp.

Det är nästan så att jag gnuggar mig i ögonen varje gång.  Får Anna verkligen göra det här…? Är det på riktigt eller drömmer jag?!

Jag har fått ett nytt intresse och inget som är fejkat, tillgjort eller kopplat till ÄS.

Liksom yogan (som tyvärr var över en månad sen som jag var på) inger bakningen ett lugn och jag kopplar av till 100%. Det är en skröna kanske men jag tycker verkligen att bakning är en slags terapi, ett sätt att rensa tankarna på.

Jag tror även det är bra att skapa något eget med händerna eftersom olika delar av hjärnan aktiveras. Är ingen hjärnkirug men jag tar mig full frihet att spekulera 😉

Om någon vill ha något av recepten så får ni hojta till!

10 thoughts on “Nybakat!”

  1. nu blev jag också fruktansvärt sugen på att baka! blev väldigt inspirerad av kladdkakan, visst måste det fungera bra även med blandade nötter? 🙂 det får dock bli när jag kommer hem, baka är ingen bra ide på ett studentboende med en enda ugn direkt;)

  2. Jaaa! Receptet på nötbrödet vill jag gärna ha! Har du russin/torkade aprikoser i oxå? Kram på dig starka, fina Du /Anna

  3. Åh jag vill gärna ha alla recepten, det ser supergott ut alltihop! 🙂 Jag har också fastnat för bakning – och VILKET RESULTAT det blir när man inte utesluter fett och socker.. det behövs ju tydligen för att degen ska jäsa ha ha. Kramar

Kommentera

