Ångest, Självhjälp

Hur lär jag mig fika?

Hur ser en frisk dag ut i ditt liv? Vad är viktigt för dig?

*****

Vill man fika ska man fika, det är självklart. Finns inget dåligt med det. Näringen du får från fikan är inte mindre dålig än något annat.

Från Jani:

”Jag älskar att fika men har inte vågat göra det på flera år eftersom alla hela tiden säger att vetebröd, kakor, godis och choklad är onyttigt. Hur tänker du kring det? Är du inte rädd för allt fet och socker som fika innehåller?

Jag skulle kunna dö för att lära mig börja fika igen!”

Anna svarar:

Allt handlar om att du måste fundera på hur du vill leva ditt liv. Vad ingår i – enligt dig – ett perfekt liv?

Fantisera om hur en riktigt bra dag i ditt liv ser ut.

Vad äter du? Hur ofta äter du? Fikar du? Vad tycker du om att göra? Vem träffar du? Sover du några timmar extra?

Med andra ord, vad ingår i det friska liv som du vill leva…?

Om det t ex ingår att du mellan lunch och middag går på café och träffar kompisar, äter en kladdkaka och dricker en caffe latté och det enda pris som du behöver betala för att få uppleva det här varje dag är att du går upp i vikt (obs, nu menar jag inte överviktig för det blir du inte).

Om svaret är ja så kanske det är värt att betala det med en viktuppgång och till på köpet en fullt fungerande kropp.

En viktuppgång är ju egentligen ett väldigt tacksamt pris. Dels smakar bullar, kakor och bakverk väldigt gott och de ger dig vad din själ behöver. Du blir lugn.

Du kan inte jämföra ett äpple och en kladdkaka. Är du sugen på kladdkaka är det just kladdkaka som du ska äta. En del kanske menar ”Men om jag äter pasta eller gröt istället så innehåller ju de liksom kladdkakan också kolhydrater – borde inte kroppen nöja sig med det då?”.

Nej, har i alla fall jag fått lära mig (är iofs ingen expert på nutrition så det jag säger ska inte tolkas som vetenskapligt bevisat).

Det är som bekant skillnad på kolhydraterna och kolhydrater. Det som du känner sug för i kladdkakan är förmodligen något som din kropp lidit brist på (kanske har du ätit mindre av snabba kolhydrater de senaste dagarna?). Många kan säkert känna igen sig i känslan av att få panik och istället proppa i sig frukt i tron att sockret från frukten ska göra så att man ”klarar av” att stå emot kladdkakan.

För egen del slutade det alltid med att jag åt både fem frukter OCH kladdkakan. Först därefter var både kroppen och själen nöjd.

Tyvärr fick jag jättemkt ångest av det här eftersom jag inte åt ”friskt” och ångrade att jag inte hade ätit kladdkakan direktr och nöjt mig med den som vem som helst skulle ha gjort. Detta är dock något som jag med tiden har lärt mig att ändra på.

Är jag sugen på choklad idag så äter jag det utan krusiduller. Det Spar mycket tid och onödigt slöseri på tankeenergi.

Se inte fikan som något ”onödigt” eller ”något som inte behövs”. Den behövs visst!

Ok, du kanske inte måste äta en kladdkaka varje dag men om du vill ska du absolut kunna göra det utan ångest. Om fika ingår i din friska och hållbara livsstil så SKA DU ABSOLUT GÖRA DET.

Fikan gör dig avspänd, avslappnad, roligare, lättsammare, gladare, mer säker på dig själv, snabbare i huvudet och du får mer ork och rediga tankar till att tänka på hur t ex din familj och dina vänner mår, du orkar koncentrera dig fullt ut under anställningsintervjun/på jobbet/på föreläsningen, etc. Koncentrera dig på allt positivt som kladdkakan medför.

Och kom framförallt ihåg att det ingår i din drömdag att du precis som vem som helst ska kunna gå och fika efter lunchen utan att tänka på att de ska påverka kvällsmiddagen.

Vanliga människor lever så här och vanliga människor är varken träningsberoende eller överviktiga. Det friska liv som du drömmer om kan bli din egen verklighet och det bästa är att det inte är speciellt svårt när du väl har bestämt dig.

Våga. Testa en vecka och se hur det är att leva ”som alla andra”.

Jag kan berätta att det både är väldigt gott och socialt – precis som det perfekta livet är som jag vill leva.

9 thoughts on “Hur lär jag mig fika?”

  1. Bra text!!! Det enda jag reagerade på var att du skrev att man betalar med viktuppgång för att äta kladdkakan och så behöver det absolut inte alls vara. Äter man en kladdkaka till mellanmål så är man garanterat inte lika hungrig när tex det väl är dags för lunch och då äter man lite mindre då istället. Om man klarar av att lyssna på kroppens hunger och mättnadskänslor vill säga.

    För att gå upp 0,5 kg krävs att man får i sig 3500 fler kcal änn vad kroppen gör av med. Det är väldigt mycket.
    Ja du har säkert läst Mattilåtet och själv kunnat se tabellen som listar vad man måste äta för att gå upp 1 kg =).

    När jag äter godis, eller något annat ”onödigt” så brukar jag tänka att det är energi det med, preccis som om jag skulle ätit en smörgås eller gröt. Energi behöver kroppen för att gå runt helt enkelt. Men skulle jag tänka på det som viktuppgång så skulle jag aldrig vilja unna mig något alls.

    Tack för en bra blogg!

    1. Hej Jennie! Tack för ditt förtydligande.

      Det jag menar med att ”man betalar med viktuppgång” är för att det är många som läser bloggen och som är livrädda för just detta, att just fikan ska göra dem överviktiga.

      Många har lärt sig hur man äter regelbundet men har fortfarande svårt för att ta en god fika för att man e rädd för att just det där lilla ”extra” ska göra dem överviktiga.

      jag vet att många av mina läsare verkligen behöver gå upp i vikt och vill med inlägget bara förtydliga att det är helt okej att både äta vanlig mat + fika utan att man blir överviktig.

      En del ”fuskar” och fikar istället för lunch för att de vill behålla sin undervikt och det är ju helt fel, då lurar man återigen sig själv och snart är man tillbaka i en ond cirkel. Det är ingen hållbar livsstil att ersätta vanlig mat med godis exempelvis.

      Sluta upp med att göra fikan så dramatisk för det är den inte.

      Testa själva, ni kommer förstå vad jag menar allt eftersom ni provar.

      /Anna

  2. Tack för ett väldigt bra inlägg!
    Men tyvärr är jag en av dom som gör just detta du skrev:

    ”En del ”fuskar” och fikar istället för lunch för att de vill behålla sin undervikt och det är ju helt fel, då lurar man återigen sig själv och snart är man tillbaka i en ond cirkel. Det är ingen hållbar livsstil att ersätta vanlig mat med godis exempelvis.”

    och jag vet att detta inte alls är bra eller nyttigt för mig och min kropp, men har liksom på något konstigt sätt blivit mer rädd för att äta lunch än en fika. Antar att det har en del med tvång att göra med, att man är rädd för att bryta sina vanor.

    Jag vill också säga att jag med var en av dem som tidigare älskade att fika, men som inte vågade göra det på väldigt lång tid för att det var så ”farligt”. Men när jag väl började göra det, så blev det tyvärr istället så efter en tid att det gick till överdrift. Tillslut blev sötsakerna det viktigaste i vardagen, och den ”riktiga” maten kändes inte lika viktig, och ersattes då ofta med fika och godis. Så det jag menar med detta är att även när man kan börja fika igen, så ska man vara försiktig så att det inte känns för ”värdefullt” att man glömmer bort att även fortsätta äta riktig mat.

    /Caroline

    1. Hej!

      Bra att du betonar detta. Självklart ska man äta vanlig mat också och det är det jag menar med att man faktiskt kan göra utan att man blir överviktig. Det finns definitivt utrymme för det.

      Om det kan trösta dig så gjorde jag som du ett tag men det var ett bra steg i friskhetsprocessen för mig, ett sätt att hitta tillbaka till det verkliga livet igen. Jag började i lite fel ända kan man säga men det var bra för på så vis kom jag iaf ut och träffade folk istället för att jag satt hemma och svalt mig själv. Med tiden rätade detta till sig när jag insåg att alla som jag fikade med hade ätit lunch tidigare och sedan dessutom skulle gå hem och äta vanlig middag. Fikan för dem var en extra grej mellan lunch och middag och det var så befriande att se eftersom jag visste att alla dessa fikamänniskorna hade friska matvanor och ingen var överviktig utan tvärtom såg jag upp till dem och ansåg dem som väldigt vackra.

      Tänk på det och med tiden kommer du också märka att fika istället för lunch inte funkar i längden. Som sagt, det ger ingen fungerande vardag eller studie – och arbetsliv eftersom dina tankar kommer vara så oerhört fokuserade på just fikan. Regelbundhet är jätteviktigt!

  3. Hej,

    Tack för att du poängterar något mycket viktigt, nämligen att sluta kompensera. Det är viktigt att komma ifrån tankesättet att man behöver ”svälta” sig vissa dagar för att man ätit sig övermätt andra dagar. Trots att det känns svårt har jag insett att ett sätt att börja kunna lyssna på kroppens signaler är att äta regelbundet. Trots att man ”syndat” kvällen innan är det bara att gå upp och äta sin vanliga frukost morgonen efter.

    1. Ja, man måste ändå äta som vanligt dagen efter.

      Så fort man börjar kohandla med sig själv är man rejält ute på hal is.

      Det ÄR tufft, det tycker jag också. Men det får lov att vara tufft och man får ta ett steg tillbaka så länge man hoppar på tåget sen och tuffar på framåt igen, då e det helt OK.

  4. Ny release på BodyBalance idag! Såg att du också blivit ett bitet fan och visst är det omöjligt att inte älska det! Hört lite på musiken också till det nya och det är riktigt, riktigt bra. Som alltid: tack för en underbar blogg. Tack för att du orkar och för att du inte ger dig. Det finns en annan värld och det är i den vi alla ska leva! Stor kram!

    1. Har dem?

      Åh, önskar att jag kunde vara med då. Saknar verkligen Bodybalance… den klassen var en helt ny upplevelse för mig o jag e glad att jag har fått ett nytt intresse. Avvaktar fortfarande med ett gymkort… just nu känns det lite för tidigt… Skulle helst bara vilja gå på SATS Flow och Body Balance, gymdelen och de andra klasserna känns inte särskilt lockande än så länge.

      Kramar tillbaks!

  5. mycket bra inlägg och många kloka ord! jag var och fikade med familjen i helgen för första gången sedan jag blev sjuk. det var tufft men helt klart värt det såhär i efterhand. roligt att göra något tillsammans och dessutom smakade det jättegott! 🙂

Kommentera

