Ätstörningscoach

Fler läsarfrågor – om BMI

BMI kan vara svårt att lita på. Det tar exempelvis inte hänsyn till din muskelmassa. Släpp fixeringen vid siffror. Det är i alla fall ett av mina mål med att bli frisk.

*****

Kommentar från Rebecca till inlägget om Träning och viktuppgång:

”Jag blir bara lite nyfiken: vad räknar då du som normalt bmi?

Jag tycker man hör väldigt många olika siffror. En del säger att 18,5 är normalt, sedan hör man att 19 är det normala och andra säger att normalvikt är bmi 20.

Jag menar inte att du ska komma och säga att ”det här bmi:t är det rätta!” Men jag är lite nyfiken på vilket bmi som du anser är normalvikt?”

Anna svarar:

Såg att du fick svar på din fråga från en annan person. Gissar ändå att du liksom många andra nog vill att jag preciserar mer nogrannt vad jag anser att ett normalt BMI är.

Faktum är att jag nog inte kan ge ett bättre svar än att efter ett BMI på 18,5 så får vi helt enkelt se. Som jag tidigare har sagt så har jag slutat väga mig för en tid framöver och syftet med detta är helt enkelt att jag vill slippa fixeringen vid siffror.

För en gång skull får jag chansen att känna efter vad min riktiga och egentliga trivselvikt är. Den kan visa sig ligga på 18,5 men den kan också tänkas hamna en bit över 20. Hur ska jag kunna veta det?

Idag har jag ingen aning . Det är omöjligt för mig att svara på.

Jag fick aldrig chansen att utveckla bröst och den klassiska kvinnliga figuren och därför kan jag inte låta bli att tycka att det här viktprojektet faktiskt är lite spännande samtidigt som det är läskigt också såklart. För hur kommer jag se ut som 24-åring?

Jag vet hur jag såg ut som 16-åring men där tog det ju stopp sen…

I den friska livsstilen som jag eftersträvar ingår det att äta regelbundet och inte ha några förbud. Om jag t ex blir sugen på en snickers på bussen på väg hem så ska jag kunna äta denna utan minsta lilla tanke på att den kommer att påverka min nästa måltid eller få mig att vilja krypa ur mitt skinn av all ångest.

Den tiden är förbi och om det krävs ett BMI på 22 för att få äta och leva så här, ja då är det tusan värt det!

Jag är så himla trött på regler och ångest.

Varje dag ser jag mig i spegeln och tänker istället på hur fin jag börjar bli – det låter kanske för många helt osannolikt men det är  helt sant! Äntligen börjar en normal Anna-kropp framträda och mina ögon börjar få tillbaka det där lilla busiga som annars brukar glimta fram när man pratar med mig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

/Anna

7 thoughts on “Fler läsarfrågor – om BMI”

  1. Du, tack för din underbara kommentar och tack för din blogg! Och jag önskar att vi alla kunde ha en friskhetsmiddag och fira våra framgångar tillsammans. Jag vet att du är på rätt väg och jag vet att du också kommer sitta där och skriva inlägget om din normalvikt. Det är underbart. Jag trodde verkligen jag skulle hata min kropp och allting som jag gjort, men jag känner mest frid. Lugn och ro och lättnad. Jag har kämpat tillbaka, jag har gett mig själv en chans till. Nu är det livet som gäller och jisses om jag vill leva!

    Lova att du fortsätter inspirera och dela med dig. Inte en enda dag till får gå åt till sjuka tankar och destruktiva handlingar. Och jag är övertygad om att människor som du gör skillnad!
    Kramar om och tycker om!

    1. Tack snälla du!

      Kunde aldrig ana innan jag startade bloggen att det skulle finnas så fantastiskt snälla människor därute som är beredda att stötta och heja på så mycket på den här resan.

      Det är värt hur mycket som helst.

      Och ja, den där friskhetsmiddagen har jag noterat och sparat för framöver… Ser fram emot den 😉

      Dunderkram!

  2. Det är jätteviktigt detta du tar upp med BMI Anna och att du poängterar det här om frisk livsstil!! Du gör det så bra!! Det är DET som är viktigt och inte vad man väger och framför allt inte vart man ligger på BMI-skalan! För den som tror att BMI är ett bra värde för hur hälsosam man är tycker jag att man ska läsa boken ”Fettpaniken” av Marie Carlsson, den visar bland annat hur snedvriden mycket forskning kring övervikt är och det intressant är att för inte så länge sedan var gränsen för övervikt 30 på BMI -alltså var ett normalt BMI ända upp till det, BMI är inte ett bra värde att använda sig av i längden tror jag! Det kan vara bra att inflika att det är farligare för hälsan att vara lite underviktig än överviktig!

    Tack för din dagliga pepping!

  3. Åh.. Det busiga i ögonen. Det finaste en människa kan ha. Du är så bra, & jag är så glad att jag får ta del av ditt liv & dina tankar. Kram

Kommentera

