Mat

Bio – med eller utan godis?!

Biomys ikväll…

*****

Fråga: Spelar det någon roll?!

Rätt svar: Såklart att det gör!

Jag har bloggat om fenomenet Bio och godis tidigare. Detta var i höstas men jag har fortfarande samma åsikt.

Ikväll ska jag gå på premiären av Alice i UnderlandetSF.  Jag gillar både Tim Burton, Johnny Depp och Disney så mina förväntningar är rätt höga. Om ni vill att jag recenserar filmen sedan så gör jag det. Men kom ihåg att det finns en risk att jag kan vara lite väl kritisk och därför sågar sönder den om jag inte gillar den…

För som sagt, jag har sett fram emot den här rätt länge nu och det var längesen jag såg en riktigt bra biofilm!

Jag tycker fortfarande det är jobbigt att äta på tider som jag inte brukar och därför har jag mentalt förberett mig inför ikväll sedan dagen jag fick biljetterna.

Efter att ha vågat testa att äta godis de sista gångerna som jag har varit på bio är det rätt häftigt att kunna jämföra med de bioupplevelser där jag varken har ätit eller druckit något under hela filmen.

Skillnaden är enorm!

En person som aldrig har varit ätstörd fattar nog inte alls vad jag snackar om nu och därför tycker jag att du liksom jag har haft ”godis-och snacksförbud” ska testa och gå på bio och samtidigt att testa att äta något till. Det behöver inte vara något avancerat meb har du aldrig ätit något så kan du ju börja med något som kanske inte är laddat, t ex sockerfri läsk eller saft eller kanske sockerritt godis typ läkerol?

För egen del tycker jag det ser så mysigt ut när folk omkring mig sitter i sina stolar och alla har man valt ut sin egen favorit;  en godispåse, chips, popcorn, läsk – det höjer hela bioupplevelsen. Vet inte om det är för att jag älskar bio så mycket som jag har tänkt på det här men att kunna äta godis eller snacks samtidigt som jag tittar på film hör liksom till den livsstilen som jag eftersträvar. Biomys ingår där!

Jag vill vara tjejen som obekymrat sitter och gräver i godispåsen samtidigt som hon är helt uppslukad av filmen. Det finns inga tankar på kalorier överhuvudtaget. Hon sitter där helt utan regler och pekpinnar. Bryr sig inte om att godis innehåller socker och att choklad är fett. Hon njuter av stunden, lever här och nu och vet att livet inte varar för alltid och det är bäst att ta till vara på livets små goda stunder.

Den tjejen vill jag vara ikväll och den tjejen finns ständigt i mina tankar.

När jag var riktigt sjuk var jag 0% av henne. Idag har jag ökat den här %-satsen till åtminstone 60%+

Alla andra kan jag ju äta popcorn, chips, läsk och godis utan att det är lördag eller att de tränar regelbundet. Ändå är de smala och ser hälsosamma ut.

Varför skulle inte jag kunna göra det?

Nej, ikväll gläds jag åt att vara som alla andra.

Jag trivs med tanken på att det faktiskt går att leva gott och härligt utan att jag riskerar att bli stor och tjock. Kilona kommer inte ramla över mig, det har jag ju verkligen märkt sedan jag startade det här Supersize-projektet. Det tar tid och det krävs mååååånga extra kalorier.

Like that!

Hörs imon igen – kram!

11 thoughts on “Bio – med eller utan godis?!”

  1. Hej!

    Vill bara tacka för ditt inlägg och säga att du är en riktig inspirationskälla! Har faktiskt funderat på den här frågan hela veckan, ska nämligen också på bio i helgen.
    Men nu tror jag att du har hjälpt mig att bestämma mig:)
    Tack för det, och tack för att du är en grym förebild.

    Kramar caroline

    1. Välj det du tycker om… när bion väl startar o du sitter där kommer du upptäcka att det inte är någon särskilt stor deal…

      bara något väldigt naturligt och som alla gör!

      Mkt friskt och en perfekt plats att vistas på för få friska referensramar till vad som är normalt och hur ett friskt liv ser ut och vad det innebär!

      Stor kram!

  2. Du är fantastiskt stark och asgrym! Om jag bara kunde tänka och GÖRA hälften så mkt bra saker som du, vad stolt jag skulle vara över mig själv. Jag gillar också Gisela Van der stern, har gått på hennes dietistmottganing under några år, hon är bra.

    Kämpa på och njut av allt som gör dig glad!

    Charlotte

  3. Hej!

    Ramlade in på din blogg idag och har suttit och läst någon timme nu och jag känner mig så glad och inspirerad! Jag är själv 24 och har haft anorexi fram och tillbaka i ca 7 år. Har genomgått flera behandlingar som inte passat men går nu hos Gisela van der Ster och på SCÄ i Stockholm och för första gången i mitt liv har jag gett mig fan på att klara det här, jag ska bli frisk! Blev riktigt dålig i våras igen (BMI under 15) efter att ha varit mera normalviktig ett tag men inte klarat av det. Blev dock så dålig att jag det senaste året i princip inte orkat med något för min kropp stannade liksom upp en dag och sa ”stopp nu är jag inte med mer” och sen har det varit svårt även om jag äter mycket mycket bättre. Har knappt kunnat ta en promenad utan att bli orkeslös och känna mig döende, så mitt tvångstränande fick ett abrupt slut, vilket nog var tur för annars skulle jag nog inte leva idag. Men nu vill jag LEVA och inte vara instängd i en bur av tvång, vägande och räknande, men det är inte lätt. Idag har varit en extra tuff dag men efter att ha fått peppning från din blogg känns det faktiskt bättre. Fortsätt kämpa på och vara en inspirationskälla! Kram!

    1. Hej på dig!

      Jag förstår vilken resa det måste ha varit för dig. Anledningen till att jag själv drog igång bloggen var för att jag fick nog och precis som du beskriver det ”kände mig döende”, som att jag fanns till men ändå inte. Kunde inte ta in något alls i mitt huvud längre, det var bara helt stopp.

      Hoppas du får en massa inspiraton här, jätteroligt att du läser!

      Fortsätt kämpa, du har kommit jättelångt redan som har vaknat upp från äs-landet.

      Kör så det ryker, jag hejar på dig!

      Kramar

  4. Jag ska se filmen imorn, ser verkligen fram emot det! Du är jättebra som inspirerar oss till att våga men jag får nog utmana mig med något annat än just ”biogodis” för det har aldrig varit något som lockat mig eller känts förbjudet så jag får väl hitta på något annat att som känns lite jobbigt att äta till kvällsmat istället kanske, för utmaningar är bra! 🙂

Kommentera

