Mat

Fettisdagen idag…

… Och just därför slår jag till med äppelpaj!

*****

Haha, nej jag tänker inte komma med någon dålig ursäkt om att jag inte gillar semlor, grädde eller mandelmassa för det gör jag verkligen.

Men kände helt enkelt inte för den klassiska semlan idag. Hey, den går ju faktiskt att få tag i hela februari så jag har ingen panik att jag måste i mig den just idag. Inte heller nöt-och chokladtårtan var lockande. Istället föll jag pladask för skönheten på bilden här ovanför (äppelpaj med toscaknäcke, det ni!)

Förutom Stockholm och Göteborg så är Halmstad en av de städer som jag nog har fikat mest på olika caféer. Om ni har vägarna förbi kan jag verkligen rekommendera Skånska HembagerietSkånskan – som ligger centralt på Storgatan 40.

Hemsidan är lite tafflig och caféets trägolv lutar och det knakar i hela byggnaden när man rör sig i lokalerna. Det är också rätt trångt mellan borden. Men låt er inte avskräckas av detta! Stället är oerhört charmigt och bakverken är innovativa och bagarna brinner för sitt yrke och är noga med kvalitén.

Jag ska förresten till Göteborg i helgen – tips på fik/restauranger? Ni vet ju att jag gillar surdegsmackor – existerar det ens i Götet? Haha 😉

Fick tidigare tips om Le Petit Café… Är det bra? Miljön är viktigast tycker jag, får gärna vara hemtrevligt och/eller lite gulligt.

9 thoughts on “Fettisdagen idag…”

  1. jag körde först på morotstårta och nu på kvällen ska jag äta vaniljsemla (vaniljkräm istället för mandelmassa). pajer ser helt underbar ut, jag gillar verkligen det här med att testa nya caféer och bakverk. att man kan tillåta sig det och dessutom göra det mer än någonsin tidigare. toppen! 🙂

  2. Hej Anna!

    Svarar HÄR på din fråga till
    mej i förra inlägget:
    ***********************

    * Haha, va lustigt!
    Jag har nämligen smakat ALLA
    smaker på mjukost förutom ÄDELOSTEN
    som DU har smaket!!
    Vågar inte köpa den efters jag inte
    smakat ”vanlig” ädelost så vet inte om
    jag gillar den?! Hehe..Vilken av de me
    Ädelost är din favvo då?

    Jag har testat alla smaker i både
    FJÄLLBRYNT & KAVLI.
    Godast i FJÄLLBRYNT tycker jag är
    * bacon med rostad lök
    * laxost
    * hummer & krabbost

    Men efters. jag inte äter kaviar på
    mitt ägg men ville ha nåt liknande,
    så upptäckte jag att deras
    * västkustost me dill o räkor
    smakar nästan som kaviar, men inte lika skarpt!

    Sen gillar jag också den vanliga räkosten!
    Salamiosten va lite väl stark salami-smak
    för min del så den tröttnar man på rätt så snabbt.
    Renosten är också god!

    I KAVLI´s system gillar jag bäst
    * Skogssvampost
    * Kantarellost
    * Skagenost

    Jag brukar inte använda de på mackan så mkt
    utan faktiskt MESTADELS i MATEN!!
    är perfekt som ”ostsås” typ!! =D
    ****************************************
    Min andra fråga/svar på det me huvudvärken
    igen är:

    Så huvudvärken är ett tecken på hunger
    om man inte kan känna av normala hunger-
    känslor fr magen?

    kram!

    1. Grönmögelost är favoriten, den enda jag testat 🙂

      Wow, vilken produktrecension, stort tack!! Ska testa laxen och bacon med rostad lök, de har jag funderat tidigare på – låter gott och nu säger du också det så då måste jag självklart testa!

      Svar på din fråga: Så huvudvärken är ett tecken på hunger om man inte kan känna av normala hunger-
      känslor fr magen?

      Jag vet inte till 100% säkert men huvudvärken försvinner när jag äter iaf!

      kram kram

  3. Det finns ett litet café på Avenyn i Göteborg som heter Junggrens, där de brukar ha jättegoda surdegsmackor med ägg och tomat, räkor och annat gott. De har även många andra godsaker där 🙂 Annars har jag fastnat för café Bagatelle som ligger vid Domkyrkan där de har både god mat och fika.

Kommentera

