Ångest, Mat, Självhjälp

Småsugen – vad ska jag äta?

Är du verkligen helt säker på att DU och DIN KROPP är sugna på just frukt?

*****

Fick följande fråga:

”Kan du ge något konkret tips på vad man kan knapra på framför datorn?”

Visst kan jag svara på det. Men svaret kanske inte blir riktigt som du har tänkt dig. För jag kan omöjligt veta vad du är sugen på ikväll eller imorgon. För mitt allra bästa tips är;  Ät det du är sugen på!

Dvs är du sugen på choklad ÄT det!

ENDA sättet att få hjärnan att sluta tänka på choklad är att helt enkelt äta choklad. Inga förbud och inga regler – vad ska dem förresten vara bra till? Kan du se någon logik i att förbjuda dig själv att äta det du vill? Varför och för vem gör du det? Vad händer om du avsäger dig alla förbud?

Om svaret är att du tror att du aldrig kommer kunna sluta äta när du väl börjar så tror du helt fel.

För egen del var nötter och choklad länge alltid väldigt ”svårt” för mig pga ett alltför högt kaloriinnehåll (enligt anorexin). Så när jag ”avsa” mig alla förbud för första gången så kändes det jättekonstigt (men samtidigt väldigt skönt!) att för en gång skull få äta tills suget var stillat istället för att sluta efter x antal nötter och fylla ut magen med alldeles för mycket frukt i syfte att bli av med suget (vilket jag inte blev genom att äta äpple och apelsiner, de innehåller ju inte alls samma näringsämnen som nötter och således inte vad kroppen signalerade att den behövde!).

Resultatet av detta blev att jag gick och la mig med en proppmätt buk men med en hjärna som fortfarande skrek nötter! och choklad!…

Min kropp behövde spik (choklad) och hammare (nötter) för att den inte skulle rasa ihop men jag vad gav jag den? Jo, en såg (äpple) och några skruvmejlsar (apelsiner). Av detta kunde kroppen inte fortsätta bygga – det var helt fel verktyg och byggstenar, inte vad den ropade efter. Därför framkallade den det som vi kallar för ”sug”.

Sug har inget att göra med att man är hungrig utan det uppkommer för att kroppen behöver vissa byggstenar och som du måste lyssna på för att din kropp ska kunna fungera friskt och normalt.

Därmed kan jag inte hålla med Blondinbella när hon idag skriver om ”fredags-ångest”.

Citat från hennes blogg:

”Du får ha kvällar i veckan som du får äta precis vad du vill. Och oavsett om du äter frukost, lunch och middag och även äter choklad och en Ben&Jerrys på kvällen så går du inte upp i vikt för det är en kväll. Skulle du göra det varje kväll och aldrig röra på dig så är det klart att man går upp men hur kul är det att äta Ben&Jerrys och en chipspåse varje kväll? Dyrt och inte så roligt.

Eftersom det bara är en eller två dagar man har tid att njuta av mat och godsaker, varför inte bara göra det? För att man ska orka leva hälsosamt i veckorna med bra mat som får dig att orka din vardag så behöver man få äta precis det man vill under helgen, så funkar jag i alla fall. Jag ser till att äta mycket fisk, potatis, sallad och “riktiga råvaror” på vardagarna men på helgerna så är det fritt fram för allt.”

Jag förstår hur Isabella menar att man inte ska göra så stor grej av att kunna äta även godsaker utan att man går upp i vikt.

Hon själv kanske mår bra av att äta så här men för mig funkar det absolut inte. ”På helgerna är det fritt fram för allt” är något jag helst undviker.

Så höll jag nämligen på förr och det slutade alltid med samma sak; när helgen väl kom åt jag alldeles för mycket choklad och annat onyttigt eftersom jag visste att det skulle dröja tills jag fick äta det igen. Dagen efter hade jag tokångest och åt sen bara ren mat för att inte känna mig så smutsig och äcklig.

Istället äter jag något ”onyttigt” livsmedel med högt kaloriinnehåll som glass, godis och choklad så gott som varje dag.

När du vet att du kommer få lov att äta choklad imon igen och dagen därpå igen så blir det du är sugen på inte så ”dramatiskt” o du slipper de där jobbiga ”passa-på-känsorna” som säger att nu e det kört – nu kan jag lika gärna fortsätta äta o äta!”

Genom att ta bort alla matregler så lovar jag att du inte kommer att vilja äta t ex choklad eller chips varje dag, vissa dagar är man mindre sugen än andra och det reglerar kroppen  själv. Men när man e sugen på fet mat så ska man äta fet mat. OAVSETT om det är tisdag eller lördag!

För tänk om du inte ens är sugen på kladdkaka till helgen även fast att du nog trodde eller hoppades på det i onsdags. Men pga att det var mitt i veckan så tillät du dig inte att fika, även fast att kroppen behövde det som bäst då, det var nämligen därför som du blev sugen på just kladdkaka.

I mitt fall blir jag ofta sugen på choklad + nötter på kvällen när jag sitter framför datorn och det är kroppens sätt att berätta för mig att den har brist på ämnen som återfinns både i chokladen nötterna. Och därför äter jag dem, jag ser de som byggstenar som fattas innuti mig.

En behaglig tanke och därför får jag heller ingen ångest avatt äta tills suget är stillat. Ibland kan jag få sug efter grädde och pannkakor och då äter jag det (kroppen behöver fylla på med fett och snabba kolhydrater emellanåt o genom suget signalerar hjärnan att kroppen behöver det som finns i just pannkakorna, sylten o grädden  – och då MÅSTE jag lyssna!)

Kroppen skulle aldrig ljuga för mig.

Jag har lärt mig att lita på den nu och den skulle aldrig säga ”jag e kissnödig, gå på toa” om jag inte verkligen var det. Den skulle heller inte säga ”Gäsp, jag e trött, vi måste sova nu” om hjärnan inte behövde det.

Samma sak är det när man vaknar tidigt på morgonen eller inte kan somna på kvällen/natten.  Det beror ofta på att kroppen tycker du är elak som tvingar den att genomlida en hel lång natt med för lite energi och näringsämnen för att den ska kunna arbeta. För även om du o hjärnan vilar så fortsätter byggarbetet i din kropp under hela natten – kroppen arbetar dygnet runt och därför påkallar den bara din uppmärksamhet att du gett den för lite energi för att den ska orka jobba en hel natt, därför vägrar den låta dig somna förrän du gett den va den behöver.

Det är alltså ingen slump att du sover bättre när du äter ordentligt och äter det som du på riktigt är sugen på.

Så ät vad du e sugen på, det varierar från dag till dag! Du kan omöjligt veta idag fredag vad och hur mycket som kroppen behöver på måndag. Lita på ditt sug – det är kroppens sätt att kommunicera med dig då den inte talar svenska eller något annat språk.

Hey, life is a game and you only play it once!

13 thoughts on “Småsugen – vad ska jag äta?”

    1. Jag skriver bara hur det är. Det är ingen slump att man blir sugen på vissa saker vissa dagar. Men visst minskar man ”risken” (om man nu vill se det så) att bli sugen om man äter varierat och från kostcirkelns alla delar.

      Men få inte panik över suget utan lita på kroppens signaler, det är en bra referens för jag lovar att inte inte kommer lura dig. Den säger inte att du ska äta choklad om den inte menar det. Då finns det något i chokladen som din kropp behöver, så ät med gott samvete tills suget är tillfredställt.

      kramar!

  1. Tack fina du. Jag behövde verkligen det här inlägget precis nu. Just i denna sekund. Vilken räddande ängel du var för mig.
    Tusen tusen tack. Ha en jättefin fredagskväll.
    Kramar

  2. blev glad när jag hittade din blogg. läste faktiskt också blondinbellas inlägg och jag måste hålla med dig om att det skapar mer ångest att ha en ätar-helg och sen inget i veckorna. Är också påväg mot en mer avslappnad livsstil där mat och träning är någonting kul istället för tvång och ångestladdat! Tog tag i min ÄS förra hösten och jag mår 1000% bättre nu än då även om den gör sig påmind emellanåt! Blir positivt inspirerad av att läsa bloggar som din, det hjälper mig att fokusera på fördelarna med att våga gå emot rösten inne i huvudet som säger: ”neeej nu åt du det där! dags för en 90min powerwalk!” du kommer klara dig jättefint! lycka till nu och i framtiden:)

    1. Tusen tack, det värmer att läsa ska du veta.

      Kämpa på malin, varje förändrning är ett steg i rätt riktning.

      Ingen förändring = samma ÄS-liv för alltid. Usch o fy! Du är värd ett riktigt liv utan en massa regler. Kör på!

  3. Vilket helt fantastiskt underbart inlägg! När du relaterar till allt annat man gör för att kroppen säger till det, så känns det ju – egentligen – väldigt naturligt!

    1. Ja det är lätt hänt att man glömmer bort varför kroppen signalerar som den gör. Med andra stay calm och bli inte rädd för att ”suget” utan följ det istället. Det är vad kroppen vill och inget man ska ha ångest eller dåligt samvete över.

  4. Jag måste bara säga att detta inlägg var nog det bästa jag har läst, för det är PRECIS som jag gö och känner. Jag tänker alltid att jag ska ”unna mig” sånt jag speciellt tycker om på helgen, men sen är det ju så ibland att när väl fredagskvällen kommer, så är jag inte alls sugen på det jag så gärna ville ha häromdagen.
    Fast oftast beror mitt sug på eftermiddan/kvällen, på att jag har ätit för lite ”bra energi” under dagen. Och då skriker kroppen efter kolhydrater främst, vilket gör att man stoppar i sig chips eller choklad eller nåt, och sen nästa dag måste ”kompensera” bort det, för att kunna känna sig lugnare och att det jag åt i går kväll inte kommer att ”förstöra” min vikt och göra mig äcklig.
    Tyvärr är detta inget bra levnadssätt för mig, eftersom jag lider av lågt blodsocker flera ggr om dagen, och även näringsbrist, vilket jag vet utifrån de symptom jag får, dvs. torr hud, dimmig syn, frusenhet, yrsel, spruckna naglar, trötthet, svaghet m.m. Så tyvärr är detta inte lösningen för mig 😦 Men jag vet heller inte vad jag kan göra för att jag ska må bättre…:/
    Kram!

  5. För mig funkar det bra att äta bra mat 3 ggr per dag, då menar jag näringsrktig mat som kroppen verkligen behöver.Tror det är viktigt att variera MATEN varje dag, äta av allt i VANLIG mat…annars kan man lätt få brister…och kroppen blir ”tom” på just det. Sedan på kvällen kan jag ta en liten gobit av vad jag känner för…har mat ätit det man behöver un der dagen brukar man inte vilja vräka i sig chocklad…? Det skall ju inte vara en stor grej av att ta en glass när man känner så, men personligen tror jag att om man inte är väldigt underviktig så är det bäst att stilla kroppens behov med bra mat. Jag har själv prövat på tusen olika dieter de senaste 10 åren så jag har (tyvärr) stor erfarenhet hur kroppen (min) reagerar på olika ”dieter”….

    Stoora kramar!

  6. Bra skrivet! Jag tror inte heller på förbud, det bara triggar mitt sug ännu mer, vad det än må vara. Däremot tror jag inte på att kroppen är ”ärlig”. Eller rättare sagt, jag tror att kroppen kan vara lätt att manipulera på olika vis, vare sig man vill det eller ej. Se på sockerberoende t.ex. Ökat intag ger ett ökat behov och innebär således inte att kroppen har ett äkta behov av socker. Din inställning låter sund men själv skulle jag aldrig våga lita till min kropp på det viset. Klart att man kan lyssna på signalerna men att alltid utgå från att kroppen vet bäst vad den behöver köper jag inte.

Kommentera

