Produkttest, Självhjälp

Litteratur för självhjälp?

*****

Jag har vid flera tillfällen tipsat om Gisela van der StersMattillåtet”. Det är den enda boken som jag har läst som jag verkligen tycker hjälper i kampen att bli helt frisk.

Det finns rätt mycket böcker som handlar om ätstörningar men om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att det flesta mest bara avhandlar hur det är att vara sjuk (och DET kan vi redan allt om, eller hur?!). Alternativt saknas det praktiska exempel.

*****

Det behövs mer konkreta tips och råd, jag får spel när det blir för mycket forskning och högtravande fina ord.

Jag vill bli frisk och få det svart på vitt varför min kropp reagerar som den gör och vad jag konkret själv kan göra för att må bättre.

Har du läst någon bok som du tycker är bra? Tipsa oss andra!

7 thoughts on “Litteratur för självhjälp?”

  1. HÅLLER HELT O HÅLLET MED DEJ!!

    INgen annan är heller så klok som hon!
    Har själv gått hos hgenne 2 ggr i mitt liv
    och lärde mej nåt nytt om kroppen VARJE gång!!

    GISELA BORDE FÅ PRIS!!

  2. en självhjälpsbok som jag tycker är mkt bra är Från självsvält till ett fullvärdigt liv av författarna Ata Ghaderi & Tomas Parling. De har även kommit ut med en ny bok som heter Lev med din kropp. Båda böckerna rekommenderas, men för ÄS främst den tidigare boken.

  3. jag har läst en del andra, blev bl.a tipsad om ”Upp i vikt”. tyckte dock att den var helt värdelös då den vände sig till folk som var naturligt underviktiga och verkligen kämpade för att gå upp. portonerna som angavs i de konkreta exemplen var enorma ur en ätstörds perspektiv och jag fick ångest bara av att läsa om det. ”Mattilåtet” är min heliga skrift, den är toppen!

    1. ja, den första boken lät inget vidare… men svårt att veta på förhand innan man börjat läsa. Därför bra när folk redan har läst boken o kan tipsa om den var bra eller inte så slipper man ödsla tid på nt som ändå inte kommer hjäpa en…

  4. Om man vill se hur Mattillåtet ser ut i nytryck och läsa om den bok som kom ut tillsammans med den i december, kan man göra det på randi.se.

Kommentera

