Ångest, Mat, Självhjälp, Träning

Krishantering av ångest

*****

Många undrar om jag fortfarande får ångest och vad jag gör i såfall?

Jag ska i det här inlägget försöka samla ihop mina allra bästa inlägg med tips på ångesthantering så att ni slipper leta igenom hela bloggen varje gång som ni står där med ångesten skrikandes i kroppen. Då kan det vara rätt skönt att på förhand ha läst igenom de här inläggen för att vara så utrustat som möjligt med rätt verktyg för att hålla ångesten så långt bort som möjligt från en.

Svaret på frågorna är att ”ja, jag får fortfarande ångest i vissa fall men ångesten är inte längre lika svår att stå ut med som förr”.

Det här inlägget och även det här beskriver rätt bra hur jag försöker tänka för att hantera ångesten på bästa sätt. Och jag måste själv säga att metoderna fungerar faktiskt över förväntan.

Mycket låter löjligt enkelt (för teorin är löjligt enkel!) som t ex att på förhand tänka i genom hur man kommer känna sig om man bestämmer sig för att utmana ÄS ikväll och äter den där chokladkakan som man länge längtat efter och inte kompensationstränar eller drar in på maten dagen efter.

Genom att på förhand tänka igenom vilka känslor som förmodligen kommer uppkomma efter att man har utmanat så har man en jättechans att på förhand boosta hjärnan med så mycket positiva tankar som möjligt så att man är fullt redo när ångesten väl sätter in.

För egen del vet jag att ångesten alltid kommer när jag ätit för många kalorier av sådant som jag inte gillar (t ex en äcklig maträtt eller kaka) och därmed inte tycker det var värt att ”offra” min kaloribudget på saker som jag, Anna, faktiskt inte tycker smakar bra även om jag hade varit helt frisk. I dessa fall ger ÄS ångest och tycker mitt kaloriintag var oerhört onödigt (du kunde ju ha valt något annat som faktiskt smakar gott och för samma antal kalorier!).

Men då är ju ”skadan redan skedd” och ibland måste man faktiskt klara av att äta sådant som man inte har bestämt över själv. Ångestattackerna sätter in och där jag sitter på finmiddag i svarta tajta strumpbyxor, kjol och fin skjorta.

Panik! Jag dör! Kan vi inte spola tillbaka bandet?! Varför i helvetet åt jag upp de där pommes fritsen, jag hade ju lovat mig själv att bara äta hälften – varför i helvete har jag BARSKRAPAT min tallrik? Fan också, imorgon blir det svält, svält och svält som gäller… VÄNTA BARA!

Sådana situationer kan vara svårare att förutse på förhand. Men genom att tidigare ha skrivit ner er egen motivationslista som påminner er om varför jag verkligen bli frisk och vad jag kämpar för så har ni massvis av bra punkter som kan stötta den friska delen av er hjärna att låta ångesten komma o få svida till ett tag för att sedan glömma bort den eftersom ni har målet inställt på att kunna göra allt det där som ni längtar efter men som ni inte kan pga att ätstörningarna hindrar er idag.

Motivationlistan är jättebra att ha när ångesten blir som starkast, den kanske inte raderar ångesten helt och hållet men den blir grymt mycket lättare att bära och får en att kunna äta normalt dagen efter och inte kaloriträna.

Jag brukar även tipsa om att försöka ha något att sysselsätta er med så att ångesttankarna inte totaldominear era hjärnor efter att ni har utmanat och gjort något som ÄS inte gillar. Det kan t ex ha varit efter att ha ätit något ni verkligen gillar eller skippat träningen en dag. Som ni vet är ångesttankarna oerhört snabba och då är det skönt att ha något som man kan pyssla med istället för att uppsvepas i hur dålig, ful, smutsig och äcklig man är.

Även det här inlägget tycker jag man ska läsa i syfte att inte glömma bort att det faktiskt finns en frisk värld bortom anorexi, kalorier, vikt, kropp, nyttig vs onyttig, magiska livsmedel och träningsmissbruk.

I den friska världen…

– I den friska världen har människor roligt.
– I den friska världen skrattar man.
– Man skämtar med varandra (ja, du med faktiskt, men kanske har du glömt bort det?).
– Man går inte omkring och bara ”är” (man lever och engagerar sig i dagen).
– Man äter det man tycker om.
– Man tränar inte för att äta.
– Man njuter av att fika och äta ute.
– Man umgås och vill vara med människor som man tycker om.
– Man uppskattar att någon nära tänker på en och kanske bakar en kaka, lagar mat eller bjuder in till en spontan filmkväll.
– Man njuter av livet och vill aldrig att det ska ta slut!

14 thoughts on “Krishantering av ångest”

    1. Du är så klok och målmedveten – det kommer gå så bra för dig!!!

      Tips om man vill pyssla med listan lite extra kan man ju alltid rama in den, måla lite på den, sätta den bakom ett glas/titthål, dekorera med fina mönster och färger, etc.

  1. Tack för ett jättebra inlägg!
    Kommer definitivt att fortsätta läsa din blogg, intressant att följa din väg mot ett friskt liv 🙂
    Har själv kämpat hårt för att ta mig ur år av ÄS och självskadebeteende!
    kram

  2. vill bara säga tacck igen för du har ännu en gång fått mig att vilja bli frisk (på riktigt) tack vare din blogg!! har haft ett par dåliga dagar utan matlust, livslust, energi, kömparglöd, hetsätning å annan skit så satt ja och läste igenom lite gammla inlägg du har skrivit å nu är ja pack on track igen (lr hur man nu säger) 😉 haha så tack!! du är grymme bra du! 🙂 å alla där ute tänk på att ett bakslag är inte hela världen bara man orkar ta tag i det igen.. allt kan kännas för jävligt för stunden men kolla dig i spegeln och säg högt till dig själv: ”ähh det där va väl inte så farligt nu glömmer du det och går vidare!” varför ska man hänga upp sig på saker som redan hänt tänk på allt possetivt som väntar i ditt friska liv!! kramar

    1. Hoppas du mår bättre Martina, kom ihåg att det är inget bakslag att må sämre vissa dagar, det följer med i friskhetsprocessen.

      Det kan inte gå spikrakt uppåt alltid tyvärr, vissa dagar är helt enkelt inte världens bästa. Men huvudsaken är att man vågar utmana snart igen och håller siktet intällt på det man vill ha – det friska livet!

      Ge dig inte utan kör på nu igen!
      kramisar

  3. Älskar din kloka blogg! Och du har jätterätt i allting. Men det är som det är med denna sjukdom, allting låter enkelt: ”gå upp i vikt, ja så ät då.” ”Ångest, ja så gråt lite då.” Det kräver så mycket energi och styrka att stå emot alla anorektiska tankar som bubblar upp hela tiden och alla ångestfällor som gillras där ute. Men vi får inte ge upp och din blogg är en underbar inspiration! Jag är övertygad att vi behöver varandra, vi sjuka, som goda förebilder och att de som vågar måste visa att det är okej att våga, okej att trotsa, okej att äta. För det är faktiskt så vi blir friska.
    Så tusen tack, lova att du fortsätter på alla vis och att vi står där tillsammans en dag: starka, lyckliga, vackra och friska! Kramar om!

    1. Fina Katarina, du är minst lika klok och inspirerande och jag älskar tanken på dagen då vi med säkerhet i rösten kan säga till varandra ”Jag är frisk nu. Jag är för alltid frisk…”

      Åhh, den känslan är som små mjuka bomullstussar… det är inte längre något som kan tyckas vara en ouppnåelig dröm, det är faktiskt vårt liv inom en snar framtid.

      Kramar i massor!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s