media, Självhjälp, Träning

Vägen från 37 kg i Cosmopolitan

Jag och bloggen är med i Cosmopolitans februarinummer. Skrev kort om det igår.  Har idag tagit en bild med kameran för att lägga upp hela artikeln här direkt på bloggen men det blir inget bra! 😦
Tyvärr har jag ingen scanner men ska höra mig för om det inte går att fixa ändå på något sätt.

Cosmo har något som man kallar för ”Real Life” och i detta numret fokuserar man på ”Lustgenerationens nya missbrukare”.

I ”Real Life” har man skrivit om tre olika slags missbruk; sexmissbruk, matmissbruk och träningsmissbruk (ja, där har ni mig). Artiklarna handlar om när jakten på kickar tar över ens liv och det som i början kändes positivt plötsligt övergår till att bli farligt och destruktivt för en.

Artiklarna är ganska kortfattade och det är rätt svårt för en journalist att ta med allt som man själv vill. Sen har ju dem ofta en vinkel klar redan innan de kontaktar en. I detta fallet är det fokus på modern hjärnforskning som visar att samma beroende och känslorus som man får av droger (dvs genom intag av kemiska substanser) kan uppstå genom vissa beteende, t ex för mycket träning.

Lyckohormonet” som utsöndras när en narkoman tar sin drog (t ex tabletter eller något annat kemiskt pulver) heter dopamin och mycket tyder på att andra beteende som tränings- och/eller matberoende utsöndrar samma sak och på det viset ”kidnappas” hjärnan.

I början räcker det att t ex träna ett par gånger/veckan för att kroppen ska bli glad och nöjd men för många av oss räcker inte detta utan istället trappar vi stegvis upp träningen för att uppnå samma känsla av lycka/renhet som när vi började träna. Ett träningsmissbruk har utvecklats.

För mig bestod till slut en vanlig träningsvecka av 7 dagar/veckan och varje pass blev bara längre och längre… Riktigt, riktigt farligt!

Idag är jag så oerhört lättad att jag med självhjälp har kunnat slå mig fri och klarat av att lägga den delen av mitt liv bakom mig. Det är illa nog att ”bara” ha problem med att äta pga anorexi/ortorexi. Att därtill dessutom vara träningsberoende är inget som jag önskar någon – det är fruktansvärt och det vet jag även att många av er som läser den här bloggen vittnar om, det bekräftas i alla de livsöden som ni delar med er av.

Hur som helst, detta var en kort sammanfattning och om ni är sugna på lite mer info om just min bakgrund så finns numret i butik nu. Om ni har några frågor om artikeln ställ dem gärna här så ska jag göra mitt allra bästa för att svara på dem.

10 thoughts on “Vägen från 37 kg i Cosmopolitan”

  1. Vägen från 37 kg: Hej!!! Kul att folk tipsar om min blogg! ^^ I’ll check yours!!!

    Verkar som att du och jag har något trisst gemensamt… Hur mår du numera??? =/

    1. Jag är numera helt träningsfri men matbiten har inte varit lika enkel. Dock har jag lyckats att trappa upp mitt kaloriintag stegvis, vågar äta mer varierat och regelbundet. Jag är inte frisk, det har jag ett alldeles för lågt BMI för. Får även ångest emellanåt men långt ifrån lika ofta som förr. Även kroppen har äntligen börjat förändras (blivit mjukare och ökat i storlek) och för första gången är jag glad och stolt över detta. Jag ser fram emot att gå upp i vikt efter att ha jobbat (läs:ätit) hårt för detta hela hösten.

      Förr har viktuppgången framkallat press och ångest men numera har jag inte alls de associationerna. Tvärtom, jag känner mig oerhört stolt över att jag med självhjälp har kommit så här långt. Den här gången kommer jag bli frisk, det vet jag!

      Hur mår du själv?

    1. Tack ska du ha. Mm, det var inte helt självklart att vara med kan jag säga. Är alltid lika nojjig när någon ber mig ställa upp på intervju (inklusive skolprojekt) för även fast att jag såklart är ansvrig och äger mina egna citat så kan journalisten klippa av meningar och inte ta med all fakta som behövs för att ens resonemang och såikter ska bli förståeliga för läsaren.

      Roligt att du uppskattade den, Elin!

  2. Eh, varför skall man vara ”helt träningsfri”? Det låter ju som största fail. Problemet som tjejen hade var ju att hon drev det in absurdum och inte åt tillräckligt. Om hon hade lyssnat på sin kropp och haft självdisciplin hade hon säkert blivit en lyckad idrottskvinna istället för misslyckad som nu. ÄT ORDENTLIGT.

    F.ö. är det fel att dra ena extremen åt andra hållet.

    1. C, du som verkar veta allt, men inte har mage nog att skriva ditt eget namn ens. Kan du utveckla och förklara med vad du menar med misslyckad? Om man har en ätstörning, som är en psykisk sjukdom, så är man misslyckad? Självdisciplin? Haha, tillåt mig skratta.
      Den här kommentaren är det mest absurda jag någonsin sett. LÄS PÅ innan du uttalar dig.

      Vad är din diagnos? Inkompetent och helt enkelt urbota korkad? Synd att det inte finns terapi för det, du är körd.

Kommentera

