Mat, Självhjälp, Träning

Idag firar vi – BESÖKSREKORD!

*****

Hipp, hipp, hurra – ni blir bara fler och fler som hittar hit och jag är så otroligt glad för detta! Skulle egentligen ha rapporterat om detta redan igår men jag var sååå slut och orkade inte blogga då.

Men det ÄR verkligen otroligt! Förra veckans bloggande resulterade i besöksrekord. Och med tanke på att bloggen är en riktigt färsking (startades i augusti 2009) och dessutom fick sig en rejält knackig start + bloggpaus i hela oktober så trodde jag nog aldrig att någon någonsin skulle vilja titta in här igen. Men det gjorde ni och ni anar inte hur glad jag är för detta! Sedan jag återupptog bloggandet i november har besöksstatistiken fortsatt att öka för varje vecka och i förra veckan passerade vi den magiska siffran 1 000 besökare. Vilken kanonbra start på år 2010!

I takt med att ni blir fler kan jag idag också avslöja att detta kommer innebära lite nya och spännande saker här på bloggen. Men exakt vad kan jag inte säga idag, men vänta bara, de kommer dyka upp! 😉

Jag vill tacka gamla och trogna läsare och samtidigt passa på att välkomna er nya som har hittat hit på sistone. Som jag brukar säga, om ni undrar över något så är det bara att slänga iväg ett mail till vagenfran37kg@spray.se eller droppa en kommentar när ni känner för det.

En annan sak som vi inte får glömma bort är den fantastiskt fina responsen jag fick igår. Jag blev så rörd när jag igår natt kom hem och slog på datorn och upptäckte alla era fina mail och kommentarer till inlägget om min viktuppgång. Tusen tack för det!

Det är verkligen en häftig känsla att veta att min blogg för flera av er – iaf vad jag har förstått av era kommentarer –  utgör en mycket viktig del av er vardag och dagliga rutiner. Jag är oerhört stolt över detta men samtidigt ödmjuk inför syftet varför ni är här.

Det glädjer mig att ni kan använda bloggen som ett kraftverktyg till att hitta ny inspiration, styrka och energi till att lyckas göra de förändringar som är nödvändiga för att ni ska kunna få det liv som ni vill leva och en livsstil som ska vara med er livet ut. Att veta att bloggen har inspirerat många av er till att rannsaka er själva och bidragit till att flera av er helt har slutat att träna, slutat kompensationsäta, vågat börja äta socker och fett igen, lagt till mellanmål, ökat sina portioner och/eller vågat söka vårdhjälp är ljuv musik för min öron.

Kom ihåg att jag inte på något sätt är bättre än vad ni är. Ni kan vara jag och tvärtom.

Allt sitter i huvudet! Vi har alla exakt samma människohjärna och har haft lika sjuka/idiotiska ätstörda tankar. Ni har samma hjärna som jag vilket innebär att ni också kan sparka er loss från anorexiamonstret.

Om du verkligen vill bli av med ditt monster och få äta vad du vill så kan du börja nu eller inom ett par timmar. Vad är det som stoppar dig? Ingenting egentligen, eller hur?!

Vad vill du äta idag? Vad är du sugen på? Se till att ät det du vill så blir du av med frestelsen och kan ägna dina tankar åt annat än att sitta och tänka på hur gärna du skulle vilja men inte vågar… Bered dig på att ditt ”uppror” mot ätstörningar kan innebära att du får ångest efteråt och tänk på förhand ut hur du ska hantera dessa känslor, dvs inte träna efteråt eller äta mindre. Det är big no, no! Det är inte vägen till ett friskt liv.

För egen del tycker jag det är lättare att smyga in något onyttigt varje dag, för mig funkar det inte att ha en helt nyttig dag – det där min stora svaghet. Äter jag helt nyttigt en hel dag så fortsätter jag lätt på det spåret och det kan innebära ren livsfara eftersom ätstörningar blir höga av det där och får nytt syre och energi. Mina ätstörningar knarkar nämligen nyttig mat. Just därför måste jag vara oerhört uppmärksam så att jag inte börjar ”missbruka” nyttig mat igen.

Men därför är min deal med mig själv att äta minst en onyttig sak varje dag som ”stör” eller skiljer sig mot en nyttig middag, lunch och frukost.

Det är inget fel att äta nyttigt men mitt problem är att jag lätt snöar in mig på det spåret om jag en gång börjar…  Men t ex en fika, chokladkaka, glass eller en påse godis varje dag ser till att balansen är bra och jag slipper tänka på mat. På detta viset får kroppen  den näringen som den behöver för att fungera med mineraler, vitaminer, fetter, kolhydrater, proteiner, etc från vanlig mat men genom att äta jag sedan smyger in något som de flesta av oss ätstörda skulle beteckna som ”onödigt”, ”smutsigt” eller ”onyttigt” så får även själen sin näring. Min själ är nämligen aldrig sugen på råkost (och det tror jag ärligt talat inte din heller är) utan för att jag ska vara alert, pigg, glad och nöjd så behövs det ofta något som jag tycker är genuint gott. T ex choklad och nötter som verkligen är en riktig ”Anna-favorit”.

”Choklad byggde denna vackra kropp!” ska jag glatt tänka när jag står där en dag, stolt som en tupp framför spegeln med vackra kvinnliga former som höfter, rumpa och bröst.

Tänk vad härligt livet kan vara och att du kan få det precis så bra som du vill ha det!

10 thoughts on “Idag firar vi – BESÖKSREKORD!”

  1. Grattis! Det är inte å konstigt att din blogg får fler och fler besökare 🙂 Folk vill läsa bra inlägg som man kan ta till sig, och det levererar du hela tiden!

    Föresten, hur går det med blogg träffen? Är det något du har planerat för eller tänkt mer på? Jag skulle bli så glad om den blev verklighet.
    Kram

    1. Absolut att det blir en bloggträff. Förmodligen blir det någonstans omkring den 29-31/1. Om någon har ett bra tips på ett ställe som inte är så bullrigt och där det skulle funka att många får plats samtidigt skulle det vara toppen?!

      Även om det finns önskemål gällande helg, vardag eller kväll (tänker på om folk jobbar/går i skolan/har behandlingssamtal). Jag själv är väldigt flexibel så jag tar gärna emot lite feed back o önskemål kring detta för att det ska bli så bra som möjligt! 🙂

      Hoppas att så många som möjligt vill komma!

  2. Har läst din blogg nästan enda sen du startade den och den har inspirerat mig till att våga bli frisk. Fick en ätstörning för nästan ett år sedan och nu är jag nästan helt frisk, din blogg har hjälpt mig under den här tiden, när man har haft en dålig dag och man känner att man inte orka kämpa mer så går man bara in och läser din blogg så blir man peppad igen. Tack. (Föresten när jag skriver det här sitter jag och dricker varm choklad med marshmallows-helt utan ångest, det hade varit omöjligt för några mpnader sen.)

    1. Åh, det går just nu en ström av värme genom kroppen på mig. Vad fint sagt – jag suger åt mig som en tvättsvamp av ditt beröm!

      Jätteroligt att få höra att det har gått så bra för dig och att du kan använda bloggen som ett verktyg i din kamp.

      Önskar dig ett stort LYCKA TILL på din fortsatta resa!

      Kramar!

  3. GRATTIS! hade ingen aning om att det är så många som är inne och läser din blogg, vilken succé! 🙂
    och underbart att så många hittat hit och får ta del av dina klokskaper och peppande inlägg.
    jag hoppas för allt i världen att du fortsätter bloggandet ett bra tag till!

    (och vi är fler som ser framemot bloggträffen med spänd förväntan!)

    1. Ingen fara Johanna, har fått upp ångan ordentligt nu och kommer inte sluta blogga i första taget! 🙂

      Angående bloggträffen: Se mitt svar högt upp i kommentarerna (till Lina).

      Någon idé/tips kanske..?

  4. jättestort grattis! det måste vara väldigt roligt med så många som uppskattar ditt bloggande och det märks på ditt sätt att uttrycka dig att du kommit en bra bit på väg:)

    1. Ja, det är en sak som jag också har tänkt på… de dagar när jag mår dåligt är det betydligt svårare att blogga… ofta har det med att göra att jag begränsar mina tankar till ÄS den dagen och då är det svårare att tänka ”fritt” och på andra saker än ÄS… då befinner man sig i sin egen lilla bubbla och ÄS har övertaget – iaf den dagen… då får jag ruska upp mig o peppa mig inför morgondagen istället o tänka ”ny dag, ny energi och nya möjligheter”!

  5. Jag har precis börjat läsa din blogg, igår faktiskt ! och jag blir så glad av att läsa det du skriver. och jag blir avundsjuk och vill ha det som du, och det vet jag att jag kan. Ska absolut fortsätta läsa din blogg, och jag hoppas du fortsätter som du gör nu , med den glädjen! grattis!
    sköt om dig

    1. Utan tvekan att du kan få det likadant! Teorin är väldigt simpel; fundera på vad som hindrar dig mest från att leva det liv du vill ha. Gör sen små förändringar och tänk på förhand igenom hur du ska göra för att hantera ångesten (dvs inte kompensationsträna eller äta mindre).

      Ångest svider men du dör inte av den, den går över och kroppen glömmer snabbt! Det gäller att utmana, utmana och utmana. Upp på hästen igen och se det som en kamp som du ska vinna.

      Första pris är ett nytt friskt liv helt fritt från anorexia. Ångesten kommer komma men som sagt, du tar dig stegvis igenom den. Den ätstörda rösten i ditt huvud kommer bli svagare ju fler gånger som du utmanar. Jag lovar dig!

      Kör hårt nu!!!

Kommentera

