Självhjälp

Svar på frågor del 2…

Gott nytt år alla fina!

Här kommer sista delen av frågorna. Hoppas ni får det riktigt mysigt ikväll. Har precis själv bestämt mig för att gå på en middagsbjudning som jag varit bjuden till sen ett tag tillbaka. Visste inte hur jag skulle göra tills imorse när jag vaknade. Men har nu äntligen bestämt mig att gå ändå. Fast jag är nervös och har ångest över gårdagens matintag. Berättar mer imon om detta, hinner inte nu, måste nämligen hinna ut o köpa vin och choklad innan allt stänger, kan ju inte komma tomhänt!

Ha det fint och sköt om er! Enjoy yourself!

Tror du man kan göra ngt för att förhindra ÄS?

Jag tror att när man hör folk som börjar prata om t ex ”jag ska inte äta godis på en vecka/månad/ett år så ska man redan då koppla på ÄS-larmet. Personen behöver inte ha en grav ätstörning i samma ögonblick som den säger så men visst är det lite ätstört att tänka så?

Jag tror man ska vara väldigt observant och se hur det utvecklar sig. Ju tidigare man upptäcker ätstörningens utveckling desto enklare är det att stoppa den. Så fort någon trixar med maten på något vis är det en signal att något inte är helt rätt. Ser man det ska man vara besvärlig redan från början och ställa frågor, allt för att irritera en ätstörning som håller på att gro och växa sig stark. Det tror i alla fall jag.

Har ngn av dina vänner haft/har en ÄS?

Nej

Har du många vänner?

Jag har en del vänner men som jag hade en mycket starkare kontakt med förr. Idag är vi fortfarande vänner men inte lika nära och det är jag jätteledsen för. Det är helt klart pga mina ätstörningar. Jag har aldrig kunnat umgås med dem så mycket som krävs för att man ska kunna vara så nära som vi var förr. Vänskapen måste underhållas och om den ena drar sig undan utan att förklara varför är det självklart att den andra kan bli både sur, ledsen och irriterad.

Vilken tid går du upp o vilken tid lägger du dej?

När jag är ledig vaknar jag ca halv elva-elva och sen går jag och lägger jag mig runt tolv. När jag jobbar ca 07.00 och lägger mig strax efter elva.

Vad var det som gjorde att du bestämde dej för att du ville bli frisk?

Samma svar som varför jag startade bloggen.  Jag har under de här 7-8 åren bara blivit ”halvfrisk”. Nu kände jag att jag behövde något mer konkret. Det är också lite spännande också att bara sluta tvärt med träning tycker jag. En utmaning och lite fräckt kan jag tyka. Det blir roligare och inte lika dramatiskt när jag ser på det som ett projekt, ungefär som filmen Supersize me. I filmen äter Morgan S bara på MC Donalds och i min blogg slutar jag helt att träna och ökar mitt kaloriintag. Spännande och intressant experiment att se hur snabbt en anorektiker kan öka sitt BMI på egen hand. Det är peppande att veta att jag kan göra det är med självhjälp. Fantastiskt om och när jag lyckas. För det kommer jag att göra, det är jag fullständigt övertygad om.

Vad är det du gör i ditt jobb?

Jag jobbar med sälj och marknadsföring för olika företag. Jag hjälper dem att bli framgångsrika på nya exportmarknader. Kommer med tips, råd och strategier, genomför marknadsaktiviteter, etcetera.

Var har du gått i behandling, och vad tyckte du det gav?

Spelar egentligen ingen roll var jag har gått i behandling. Det var flera år sen. Men tycker det var väldigt bra för jag fick all kunskap (alla verktyg) för att kunna bli frisk. Men jag fick aldrig den där extra knuffen som många behöver – den saknade jag och blev aldrig riktigt frisk. Men man får mycket kunskap och kännedom genom att uppsöka en klinik, om hur kroppen fungerar och tecken man ska vara observant på t ex. Mina anhöriga fick även ett mycket bra stöd, det är ett måste annars orkar man inte. Tycker alla ska testa behandling och verkligen ge det en chans. Dem kan verkligen göra underverk med ens tankar.

har du pluggat vidare på högskola/universitet?

Japp, tog examen i somras

hur ser ditt matintag över en dag ut?

Frukost (olika från dag till dag men något av följande: ägg, avokado, soya-yoghurt, egenrostad müsli, dansk rågbröd, Vilmas knäckebröd (7 seeds), skinka, ost, Special K, banan, te eller kaffe)

Lunch: Varierar också naturligtvis men gärna japanskt eller thai, veg.grytor eller gratänger, bönor, lax, surdegsmackor tillhör favoriterna

Mellanmål: Väldigt olika, inte speciellt konsekvent här. Kan bli en banan, bulle, småkakor, en bit mörk choklad, glass – mkt beroende på hur hungrig jag är efter lunchen. Jobbar fortfarande på att lyssna på mina hungerkänslor.

Middag: Min lunch brukar vara lättare än middagen. På kvällen äter jag gärna lasagne, pasta, bakad potatis, spaghetti, fisk eller något annat.

Kvällsmål: Frukt, choklad, nötter, kakor, bullar, glass – försöker att inte blanda utan välja det jag är mest sugen på.

har du haft något längre förhållande under åren du varit sjuk?

Nej, det skulle aldrig ha funkat

vad har du för kontakt med dina föräldrar? har du mkt stöd från dem?

Vi har bra kontakt och de är väldigt stöttande. De har sett mig när jag stått på toppen men också när jag kravlat omkring på marken. De har alltid stöttat mig och jag fattar inte hur de har stått ut. Jag skulle alödrig ha stått ut med en sån dotter som mig själv.

Vad är ditt favorit tv program?

ensam mamma söker, bonde söker, Ullared – you name it, hehe Just nu tittar jag annars gärna på TV fyras ”Jag ska bli stjärna” och snart börjar även Draknästet på SVT. På spåret, Robins och Skavlan är också trevligt

Det godaste man kan äta av allt som finns?

Hmm, ändrar mig rätt ofta men saker som man kan toppa med nötter. Typ sallad på lax, avokado och solrosfrön, Flygande Jakob med jordnötter/cashewnötter, surdegsmacka med valnötter. Wokade nudlar med Cashew. Mm, nötter är mums. Frukostmat är annars min favoritkategori.

Hur bestämde du dig för att börja bli av med anorexin och ortorexin?

Se ovanstående svar på varför jag började blogga.

vad lyssnar du på för musik ? =)

Olika men Laleh, Lykke Li, Marit Bergman, Robyn, The Sounds, The Ark, Michael Jackson, m.fl

du har berättat om hur du numera hellre äter ”onyttigt” tillsammans med folk. har du gjort något särskilt för att komma dit, eller har det bara blivit så? jag har nämligen väldigt svårt för detta men skulle verkligen hellre vilja kunna fika/äta godis tillsammans med folk än att sitta på mitt rum och oroa mig över att jag äter för mycket…

Det är nogför att jag blivit varse om mitt beteende att jag alltid har gått iväg och ätit ensam än ätit ”onyttigt” tillsammans med någon annan. Det handlar framförallt om att våga erkänna det för sig själv. Först när man kan förlika sig med tanken att ätsättet inte är friskt så kan man stegvis börja träna och öva på att äta med andra. Vissa dagar har jag förberett mig mentalt på ”att ikväll när alla sitter framför teven så kommer jag gå till köket och hämta en skål med glass”. I förväg har jag då skapat bilder av situationen så att jag faktiskt kan se mig själv göra detta. Sen är det bara att göra likadant som efter bilderna i huvudet! Kommer de andra titta på min glasskål? Kommer de säga något? Vad svarar jag på det isf och hur kommer jag reagera (och agera!)? Hur kommer det kännas? Kommer jag bli ledsen? Vad kan jag göra/förbereda mig för att det ska kännas så bra som möjligt? Jag vill inte börja gråta och springa iväg, istället ska jag sitta kvar och äta glassen me stolthet och tänka att jag tar eget ansvar för mitt liv och ingen i det här rummet förstår mig och det kan jag inte kräva. De får kommentera och tänka vad fan de vill men det är mitt liv det handlar om och jag väljer att äta för att jag vill det och skapa en ny hållbar framtid, utvecklas heter det på svenska.  Om någon säger något vägrar jag vara känslig och börja gråta. Istället tar jag ansvar för mig själv och min egen hälsa – jag behöver glass och tycker om glass, då äter jag när jag är sugen. Det är så man gör, det är superfriskt.

Så försök sätta dig in i situationen så bra som möjligt på förhand, det är ett supertrick. Låter simpelt men du kommer bli förvånad över hur bra det hjälper. Peppa o boosta din hjärna med så många positiva tankar och bilder som möjligt för det är vad din hjärna vill ha och behöver!

7 thoughts on “Svar på frågor del 2…”

  1. tack för alla bra svar!
    önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR, och att du får en härlig och festlig kväll med god mat och umgänge! 🙂

    kram

  2. jag har oxå en jävla patetisk ångest för gårdagens matintag! men fan nu glömmer vi det! vi ska ut å fira in det nya året med glädje! den ska inte få förstöra en helkväll med underbara vänner! NEJ inte ikväll.. ska börja det nya året på det sättet som jag vill inte på någon annans vilkor :)ha nu en toppen kväll och gott nytt år tjejen! kramar

  3. Hittar inte riktigt mina egna frågor här, men det var i alla fall kul att få veta lite mer om dig utifrån andras frågor! Hoppas att du hade en jättebra nyårsafton igår- gott nytt år! 2010 ska bli ett underbart år:)
    Kramar

      1. Hej igen!
        Jag försökte skicka igen för nån dag sedan- hoppas att det kom fram nu:)
        Den nya headern är härlig, förresten. Känns som riktig frihet!
        Kramar,
        Madde

Kommentera

