Ångest, Mat, Självhjälp

Vad, när och hur ska jag äta?

För att kunna äta allt jag vill utan att få ångest så har jag kommit fram till att följande passar bäst för mig:

Fika mycket hellre mitt på dagen mellan lunch och middag än ”spara” mellanmålet till på kvällen.

Fördel: Risken för ”passa-på-effekten” minimeras (dvs att jag i ensamhet överäter – obs inte hetsäter – en massa onyttigt som jag får ångest för dagen därpå eftersom det ätbeteendet ligger närmare sjukt än friskt). En fika mitt på dagen gör dessutom att jag fyller på med regelbunden energi och dagen blir inte lika lång (läs: jag orkar göra saker konstant under hela dagen och kan utnyttja den till max istället för att gå och tänka/längta efter tiden då jag ska få äta nästa gång igen).

Utmaning: Jag är ofta väldigt mätt efter lunchen och tycker det är för få timmar innan jag ska äta middag. Vill gärna låta det gå lång tid mellanlunch och middag för att jag ska känna hunger. Medveten om att mina hunger-och mättnadskänslor kanske inte är dem mest pålitliga och just därför är det här extra kämpigt.

Inte blanda en massa olika livsmedel när jag äter det sista kvällsmålet. Vissa kvällar går det lätt att veta vad jag vill ha, då är det ingen tvekan som igår till exempel då visste jag att det var enbart glass som gällde och jag var supernöjd efterråt och gick och la mig och sov gott. Men andra dagar kan jag vela jättemycket… jag tar lite nötter, lite frukt, lite choklad, en liten bit småkaka…. är inte nöjd, äter lite mer av den ”trygga” frukten, lite till, sen en bit choklad, hmmm liiite mer nötter – kroppen blir jätteförvirrad och triggas till mer och mer!

I mitt fall är det bättre att skippa frukten helt när jag känner så här och vara konsekvent mot mig själv och säga t ex ”du får välja vad du vill men max två olika saker t ex choklad och nötter (ungefär som när man minskar beslutsångesten hos ett litet barn)

Fördel: Jag slipper känslan av att äta onormalt och skapar ett friskt ätbeteende.

Utmaning: Att sparka undan rösten som inte kan bestämma sig. Ta själv kommandot. Att  äga mina egna tankar. Klart jag vet bäst själv vad jag är sugen på. Inte lita på ÄS.

… Inte bli orolig av att äta många mål under dagen. Det ser mycket ut på pappret men jag vet innerst inne att dagarna som jag äter färre måltider på faktiskt ger mer kalorier än dagarna där tiden mellan måltiderna är kortare.

Fördel: Det är enklare att fungera i samhället och ha ett socialt liv om man kan äta många gånger under dagen. Dagen blir ”roligare” eftersom maten ”kryddar” livet. Hur kul är det egentligen att äta en skiva stekt kött som man inte kryddar? Lite salt och peppar och skillnaden blir ENORM. Det är samma sak med maten – det är kryddan i ditt liv även om du vill vara så oberoende av den som möjligt. Ät mer och oftare och du kommer upptäcka att du inte längre gör grejer bara för att du ska/måste utan faktiskt för att du även tycker att det är roligt o för att du finner glädje i det.

Utmaning: Att öva varje dag. Jag klarar inte detta alltid men betydligt oftare än vad jag gjorde förrut. Nu under julen har jag blivit extra medveten om det eftersom folk tycks fika typ hela tiden. Ibland har jag kunnat och ibland inte men då peppar jag mig själv för nästa tillfälle istället. Upp på hästen igen!

... Fortfarande går jag in i gamla mönster och äter godis, fika och choklad hellre ensam än med folk omkring mig. Fast här måste jag säga att jag har gjort enorma framsteg och ärligt talat vet jag inte varför det blir så nuförtiden för jag tycker PÅ RIKTIGT att det är mycket trevligare att kunna äta de här sakerna ihop med folk som jag tycker om än i min ensamhet. Mitt problem är väl snarare att jag har svårt att äta ”onyttigt” när ingen annan gör det, då drar jag mig undan för jag blir så osäker på hur mkt som är PK att äta. Om de andra äter kan jag ju bara härma dem och bli nöjd med det o då känner jag mig trygg. Äter ingen annan känner jag mitt lätt som ett UFO…

Fördel: Att befinna mig med människor som jag tycker om o äta ger mig ett lugn. Jag har lättare att äta bättre ihop med människor eftersom då kan jag direkt se vad som är friskt och sjukt. Tillfällena som jag får ångest efterråt är alltid  när jag har ätit ensam.

Utmaning: Bryta mönster. Återigen ÄGA MINA EGNA TANKAR.

Om jag klarar av ovanstående punkter så är det nästan 100% garanterat att jag inte kommer få ångest utan istället så blir jag väldigt stolt och glad över mig själv när jag klarar av att äta ”friskt” en hel dag. Dagarna som jag bara äter och inte planerar så mycket ger mig så otroligt mycket, det är en underbar känsla att slippa trixa och dona med maten. Återigen jag vill vil använda min tid bättre än att tänka på mat och ångest!

Kommentera

