Mat

Julstress

Oj, o j, oj! Det är mitt i natten o tiden har bara rusat iväg idag för mig…. ledsen för en dålig update men idag har jag fått prioritera bloggen i andra hand. Riskerade annars att det kanske skulle bli lite pinsamt för mig på julafton när alla andra skulle ha uppfyllt sina åtagande med julklappar och julmat. Och jag vill ju inte vara sämre… Är säker på att ni är lika bekanta som jag är med uttrycket ”Fröken Duktig/Perfekt…? 😉 Vilket för en del av oss inte alltid är så bra att vara…

Det är en balansgång det där, man vill såklart att andra ska tycka att man är bra o man vill själv vara nöjd med sin insats. Men vi måste inte alltid vara perfekta… skriver det här för det är verkligen något jag själv måste öva på men som faktiskt har blivit bättre  o bättre ju mer jag tänker på det. Förr var jag riktigt hopplös, en sann ”prestationsprinsessa” som media så vackert uttrycker det… Inget o sträva efter, bra duger gott o väl!

Hur som helst, hann också med en härlig fikastund hos mysiga Flickorna Helin & Voltaire ute på Djurgården… Hmm, sen jag började med mitt Super Size Me!-projekt så känns caféet plötsligt som mitt eget vardagrum… Är så glad för det. När jag blir 70 år är cafeet definitivt  ett sånt ställe som jag skulle kunna tänka tillbaka på o ångra att jag inte var så pass frisk att jag kunde fika o äta där så ofta jag ville. Jag är glad att caféet inte ligger på listan över saker som jag som tant kommer ångra att jag inte gjorde oftare. Det är alltför härligt för att man ska undvika det.

Jag älskar atmosfären därinne och för att inte tala om deras mycket goda (o stora!) bakverk…

Dagens bilder (från fiket)

Mysig brasa

På Flickornas

Vid det här laget förstår ni nog min stora passion för choklad och nötter… den här var ljuvlig!

5 thoughts on “Julstress”

  1. har bara läst om, men aldrig själv varit på, systrarna voltaire&helins fik på djurgården. men dina bilder ser väldigt frestande ut, så det får nog bli en inplanerad utflykt dit någon dag på det nya året! verkar väldigt mysigt med sprakande brasa, det gör otroligt mkt för mysfaktorn. vi hade en öppen spis i huset vi bodde i när jag var liten, som vi eldade i varje dag under vinterhalvåret. det kan jag sakna, bara att sitta framför spisluckan och stirra in i eldens lågor. drömma mig bort. nu får jag hålla till godo med stearinljus i min lilla lgh, men det funkar det också 😉
    ikväll väntar rim tillsammans med syrran. jag åker snart hem till föräldrarna och stannar där två dagar nu över jul. vi firar bara familjen, jag, ena syrran, mamma och pappa i år. ganska skönt och avslappnat kan jag tycka.
    har du stressigt idag med de sista förberedelserna inför ditt julfirande?
    kram kram

  2. Ja, brasor hemma i supermysiga…. det sprakande ljudet är att dö för… får starka associationer till en viss Astrid Lindgren….

    Rimmar ni? En tradition jag alltid velat införa! Tyvärr är övriga släkt o vänner inte lika intresserade :-/

    Idag har jag varit på resande fot o korsat Sverige, lämnar STHLM för en stund… Så nu kan får julen gärna komma!

    Stor julkram!

  3. förstår stressen! fick panik igår för att en julklapp inte blev riktigt som jag tänkt mig. bra då att man har familj som är villig att hjälpa<3
    chokladkakan ser underbar ut, själv har jag frossat i knäck och lindor praliner idag;)
    god jul på dig!

Kommentera

