Mat

Byter STHLM mot Västkusten

Så.

Då sitter man nyduschad, kammad och klar hemma hos föräldrarna på andra sidan Sverige!

Skinkan puttrar långsamt i ugnen o styrs av pappas senaste nyinköpta fynd, en ultramodern stektermometer. Vi (mamma, pappa, jag och mina äldre syskon) har som tradition att alltid provsmaka skinkan direkt från ugnen dagen före dopparedagen. Enligt termometern är det en  timma kvar. Sen får vi äntligen sätta tänderna i den! Finns det något godare än en bit ljummen julskinka med grov senap på nybakat vörtbröd?! Yummy! Det brukar alltid sluta med att vi klipper halva skinkan redan samma kväll och då väger den ändå några kilon…

Det är så himla mysigt att komma hem så här. I Stockholm har jag inte mycket till julstämning, det blir man varse när man slår upp dörren till mammas lilla julehus. Det står tomtar i varenda liten vrå och pappa mumlade något om ”tomteinvasion”. Ja, gud hjälp oss! Mamma har vrkligen helt gått bananas i år när det gäller just tomtar. Det finns tomtar i porslin, tyg, garn, trä, sten och såklart marsipan (mina favoriter) 😉 Ja, dem finns med andra ord ÖVERALLT.

Granen är elegant pyntad med röda och guldiga julkulor och trots att vi egentligen hade infört julklappsförbud i år så verkar det ändå som att en snäll tomte har hittat hem till oss… det ligger nämligen en hel del paket under granen redan nu…

En annan tradition som vi har haft sen jag var liten är att vi alltid tittar på Bingolottos Juluppesittarkväll dagen före… Som vuxen kan jag förstås tycka att det här är en mycket märklig tradition. Inget som jag reflekterade över som barn men idag undrar jag vad sjutton lotto har med julen att göra?! Men men, här tänker vi inte alltid efter så mycket utan gör bara som vi alltid har gjort. Bra så!

Annars har det varit en lång dag i bilen idag med blaskigt väder. Lunchen intogs på en vägkrog utmed motorvägen. Förr HATADE jag verkligen vägkrogar, dem har ju inte världens bästa rykte om man säger så och serverar typ ingenting som inte kan kombineras med brunsås…

Men idag blev jag riktigt glad när jag upptäckte att man hade pannkakor, sylt och grädde på menyn!

Pannkakorna visade sig vara halvfabrikat, sylten bestod av mer socker än bär och grädden var på flaska och smakade sött. Med andra ord, precis vad jag trodde o hade hoppats på. Allt smakade precis lika gott som under min skoltid. Älskar skiten o har jag varit på strålande humör hela dan sen dess!

Nej nu ska jag gå ner o vara lite social tänkte jag innan Bingolotto drar igång. Sen är det svårt att göra sin röst hörd kan jag lova.

Önskar er alla en toppenfin jul!

MÅNGA VARMA JULKRAMAR,
Puss Anna

5 thoughts on “Byter STHLM mot Västkusten”

  1. hej anna!!

    va mysigt ni har det!!
    önskar jag själv kunde ha
    samma känsla, för jag vet preciiiiis
    hur det känss, som du beskriver det
    att du har det just nu!
    Ger mej fina barndomsminnen! =D

    Vi hade alltid som tradition då att
    äta gröt och just julvörtsmackor med senap
    o julskinka på, på kvällen innan såhär
    OCH precis som Ni – se på uppesittarkvällen
    på Bingolotto, även om man aldrig vinner nåt, hehhe!!
    Lustigt, hhii*

    Jga blir ensam här me min lilla valp
    imorn, så det blir lite…annorlunda..
    Önskar DEJ en riktigt GOD JUL imorn!

    (bodde du i sthlm??)

    KRAM!!

    1. Bingolotto e snart slut o vi har inte vunnit något – allt är med andra ord precis som vanligt, här håller vi som sagt hårt på tradition 😉

      Hoppas du får en mysig julafton ändå även om det bara e du o valpen. Försök vara schysst mot dig själv i jul, det är du värd – stor kram!

      P.s Japp, bor i STHLM men har föräldrarna på Västkusten.

      1. såklart!
        har ju redan firat julafton förra veckan me mamma, så d känns ändå inte så jobbigt,,,

        om du bor i sthlm får vi fika nån gång ju!!
        bor ju oxå här!

  2. mysigt värre! vi har oxå de traditionerna i våran familj! sitter nu här i pausen av bingot och är nöjd och glad efter attt ha smaslat på en massa skumtomtar och härliga nötter julen är allt för härlig! å den blir bara bättre! 🙂 ha nu en super god ju vännen det är DU värd ^^ puss å kram

    1. Låter mys!

      Mina skumtomtar slank ner redan igår, nu går övriga i familjen lös på paradisasken hör jag (jäkla liv om de där trillingnötterna). Själv sitter jag hellre o pysslar med bloggen en stund nu… 23 min till julafton, mer mys imon som väntar då!

      Stor kram!

Kommentera

