Mat, Självhjälp, Träning

Mina mål för julen

Ja, nu är det snart jul hörrni… en vecka kvar bara. Tiden går så fort nu. Har suttit o funderat lite hur vad jag kan göra annorlunda i denna jul jämfört med tidigare år. Denna julafton vill jag ha så lite kontakt som möjligt med ätstörningen. Det är ofta enklare att lyckas med något om man har det nedskrivet på papper (eller i bloggen om man har tur att ha en sån) 😉

När man radar upp sina mål innebär det att man analyserar sin situation och man har en chans att rannsaka sig själv. Var ärlig mot dig själv när du gör detta. Jag är säker på att din förra julafton inte var helt perfekt, varför inte det?

Vad kan du bidra med för att den ska bli bättre detta året? Självklart ligger inte ansvaret enbart hos personen med ätstörningar utan jag tror att alla människor mår bra av att tänka igenom sina egna handlingar då och då. Genom att göra det så identifiera man eventuella fel och brister (vilket alla har, helt normalt). Men det är först när man vågar erkänna dem för sig själv (vilket kanske inte är lika lätt?) som man faktiskt kan åstadkomma en förändring. Teorin är egentligen löjligt enkel men hur många ”orkar” eller ”vågar” praktisera den?
På riktigt?!

Här kommer i vilket fall som helst mina mål för Julafton 2009 . I år ska jag verkligen kämpa för att lyckas uppnå dem alla!

Mål för Julafton 2009
(”Jag ska …”)

... inte träna på hela julen (min första jul utan träning, det är magiskt). Med andra ord detta året blir det inget gymmande på julaftonsmorgon, ingen joggingtur före gröten, inga milslånga cykelturer på annandagen, inga tvångsmässiga power-walks, inga situps på rummet, ingen simning i julöppna badhus – you name it!

…  inte försöka anpassa julbordets mat efter mina egna krav. T ex ska jag acceptera mammas hemlagade julköttbullar. Måste dock erkänna att jag fortfarande har svårt att äta prinskorv. Egentligen gillar jag korv men tycker fortfarande att kalorierna därifrån är ”svåra” att tillåta mig själv. Pizza ger av någon konstig anledning mindre ångest än vad korv gör exempelvis…

… släppa på mina ”klockslag” (äta regelbundet) under julhelgen. Det är ju ändå detta som är själva julen… kravlösheten o flexibiliteten. Social samvaro och relationer är viktigt för mig och särskilt viktigt på julafton. För att bli framgångsrik måste jag verkligen försöka utmana mig själv här. Detta innebär bland annat för mig att kunna fika lite med dem andra när vi spelar spel, äta choklad o nötter när vi kollar TV, äta lite efterrätt om det bjuds och liknande. Så snälla Anna, stoppa undan klockan under julen!!!

… på eget initiativ ta kontakt med människor från förr och försöka återuppta en slags relation igen. Med vissa kommer detta säkert att funka men med vissa inte. Det måste jag vara beredd på. Det är i vilket fall som helst värt ett försök och bra för min självkänsla att vara den som själv ”bjuder till” och visar intresse så att dem faktiskt förstår att dem fortfarande betyder massor för mig även om det kanske inte verkat så de sista sju-åtta åren.

… kunna sitta lugnt i TV-soffan och inte känna att jag måste ut o röra på mig. Samla mina tankar och engagera mig i familjens aktiviteter såsom kortspel, samtal, fika, film, etcetera.

… inte få panik o ångest om jag överskrider mitt kaloriintag med massor av onyttigheter under de här dagarna. Jag har ju övat flitigt hela hösten på att äta extra kalorier. Därmed är jag ju faktiskt lite förberedd på känslorna som väntar mig. Jag kommer fightas tillbaka eftersom att jag nu på allvar har fattat att matångest förmodligen tillhör en av de mest onödigaste känslorna som vi människor har tilldelats. Matångest förtjänar inte all den tid o uppmärksamhet som den stjäler från det som jag allra helst vill fokusera på, nämligen mina nära o kära. Det är dem som verkligen betyder någonting för mig.

Med andra ord, jag vägrar få ångest den här julen. Vägrar!!!

Vad är dina mål?

14 thoughts on “Mina mål för julen”

  1. detta inlägg kom alldeles lägligt. jag är i princip insnöad, då det råder snöstorm ute och det är omöjligt att ta sig utanför dörren (jag vägrar vara så anorektisk att jag ger mig ut på en promenad i detta väder).
    alltså kommer största delen av dagen att spenderas inomhus, och då passar det väldigt bra att ta fram papper och penna och fundera över mina mål med julen. hittills har jag känt en ökande oro/ångest ju närmare julafton det lider. jag behöver stanna upp, titta närmare på den här känslan och se vad det är som gör mig orolig och hur jag ska handskas med det.
    som du skriver: vad vill jag med den här julen? hur vill jag ha det? vad vill jag göra annorlunda i jämförelse med förra året?

    ska fira endast med föräldrarna och ena systern. väldigt lugnt och kravlöst, men det finns såklart en hel del orosmoment ändå kring mat, tider, allt småätande och umgänge. att få ner sina tankar på papper, sortera dem och göra dem konkreta är ett bra sätt att göra dem synliga och påverkbara.

    först en dusch, sen ska jag sätta igång! 🙂

    kram

    1. Glad o kunna hjälpa till 🙂

      Kom ihåg att målen fyller en funktion först när man verkligen börjar göra ändringarna som krävs för en förändring. Att bara skriva upp mål o sen inte göra något konkret o annorlunda jmf med föregående år är ju meningslöst. Alla kan skriva ner sina mål – men svårare är det att ta itu med dem. Det är själva utmaningen o det är det som kommer utgöra själva skillnaden i ditt liv.

      Men det vet du säkert själv redan. En liten påminnelse bara 😉

      Kram på dig!

  2. ååå, jag ska läsa ditt inlägg sen IMORN
    till frukost!
    Nu honner jag inte, för ska
    nu iväg hem till mamma o fira JUL!!!
    Ska äts ALLT som bjuds som jag gillar!!
    No limits!!

    o ingen träning idag heller! ;D

    tack för frågorna förresetn!
    brassa på me fler om du har!
    svaren kommer som sagt på söndag!!

    kram!!

    1. Härlig inställning. Kom ihåg att inte kompensationsäta eller träna imon bara för att du tillät dig själv att äta av allt idag. Tillåt dig att äta allt du vill imon också… låt inte dagens glädje få spilla över på morgondagen. Man får faktiskt äta gott flera dagar i sträck. UTAN att träna efterråt dessutom.

      Har du testat att se hur det känns utan träning?

      Stor kram!

      1. Hey!!!

        Har inte hunnit läsa o kommentera detta inägg ÄNNU – but i will, tonight!! =D

        btw…hade världens underbarste jul igår
        och INGA INGA INGA dumma tankar eller kompensationer o INGEN träning förutom på morgonen som vanligt men det e såååååååå mkt mindre än mot alla andra dar!!
        wiiieee, bra va??!! =D

        KRAAAAAAAAAAAAAAM

      1. Egentligen inget mer än att jag har fått för mig konstiga saker om olika livsmedel. Det kan vara korv, det kan vara mineralvatten… jag nojjar mig för mkt o inbillar mig att jag blir sjuk om jag äter av olika saker. Vilket i sig är skrattretande för genom att vara så orolig o försiktig o FÖR hälsosam så har jag blivit sjuk istället o sitter här med ett opålitligt hjärta o en kropp som saknar tillräckligt med muskler för att knappt orka gå i trappor… not good at all.

      2. aha, okej…
        ja det e väl olika för alla va man
        har ”svårt” för av nån anledninge, hehe!!

        Näää, va jobbigt!
        Asså me ditt hjärta o me musklerna!
        Är det så dåligt att du fortf inte orakr
        gå i trappor?

        kram

      3. Jag kan gå i trappor men det är läskigt för det är verkligen jobbigt. Jag som är van vid en vältränad och muskulös kropp har lite svårt att acceptera hur snabbt kroppen har förändrats och brutits ner pga för mkt träning, ingen vila och för lite näring.

        Jag önskar ingen det här tillståndet. Det är inte kul någonstans och man känner sig inte ett dugg attraktiv för att uttrycka det milt. Bara klen o skröpplig som en gammal pensionär.

        Jag vill ha en kropp som kan ta mig dit jag vill och när jag vill – vägrar bli en fånge i min egen kropp!

  3. Nu fastnade jag här. Genom en slump hamnade jag här på din blogg och nu sitter jag här med ögon som är trötta efter att ha läst, läst och läst. Du verkar vara så otroligt klok, en riktig kämpe.

    Och dina mål för den här julen låter helt fantastiska och jag funderar på om jag ska våga mig på någonting liknande. Att bara njuta av det goda som erbjuds utan att tänka på tidpunkt, innehåll, kompensation och växkänslor.

    1. Varmt välkommen ska du vara! Roligt med nya läsare, kul att du också har hittat hit!

      Oavsett om du har ätstörningar eller inte så finns det förhoppningsvis saker i bloggen som kan pigga upp din vardag ändå. Undrar du över något så fråga, försöker alltid svara så gott jag kan 🙂

Kommentera

