Mat, Självhjälp, Träning

Min vikt

Ok, nu var det ett tag sen jag skrev något om vikt här.

Jag får ibland mejl där några av er vill veta min vikt och längd men helt ärligt så vet ju ni lika bra som jag att siffror inte är speciellt bra. Visst, man kan vara skitnyfiken men det det är egentligen bara ätstörningarna som vill veta (inte du, du skiter egentligen i vikten!) för att kunna jämföra sig med någon.

Här vill jag inte bidra till att nära någons ätstörning och ni som kännner er besvikna över detta får helt enkelt gå någon annanstans. Eller stanna kvar och läs, för jag tror ni kan behöva det. För här fokuserar vi på allt som kan hjälpa den friska sidan av dig. Det är vad som verkligen behöver hjälp och stöd och  inget annat!

Ätstörningarna får gå någon annanstans så länge, ok?!

Jag har tidigare skrivit några inlägg som är viktrelaterade, ni hittar dem bland annat här och här.  Även lite info om min bakgrund finns här. Ni kan även använda sökfunktionen i menyn till höger på huvudsidan om det är något särskilt ni vill läsa mer om. Eller varför inte skicka iväg ett mail till mig med förslag på ämnen som ni vill läsa mer så fixar jag det! 😉

När jag körde igång det här projektet hade jag ett BMI på strax under 15. Som jag skrev i detta inlägget så hade jag alltid kaloritränat innan och vägrat att äta om jag inte hade ”förtjänat” det först genom att träna.

Reglerna var mycket enkla; Ingen träning = Ingen mat

I och med att jag har fortsatt att äta minst lika mycket (egentligen alltid mycket mer) kalorier som när jag tränade o hade en okej ”frisk” vikt så var min tanke att jag skulle gå upp i vikt i lagom takt. För visst borde noll träning och extra kalorier bidra till viktuppgång? Logiken säger det iaf…

Jag har vägt mig idag.

Resultat: Ett halvt kilo mer sen i augusti

Mina tankar: Fattar inte!? Jag borde ha ökat åtminstone några kilon iaf. Jag äter mer och godare än vad jag någonsin har gjort och ändå har jag fortfarande ett BMI på omkring 15. Med andra ord bevisar det här att jag inte behöver ens tänka lite grann på vad jag äter. Ska verkligen ta till mig det här. Härligt att det snart är jul! Ska unna mig en jul utan tankar på kalorier och hälsa. Uppenbarligen är det svårare att gå upp i vikt än vad alla tror. De kalorimängderna som man uppenbarligen måste äta för att viktresultatet ska komma är uppenbarligen väldigt stora.  På ett sätt känns detta jätteskönt att veta eftersom jag alltid har trott att viktuppgången ska ske på fem röda sek från det att man börjar äta igen… Kanske har jag fortfarande en hög ämnesomsättning efter alla mina träningsdagar men jag tror ärligt talat inte det beror på det.

Fortsatt handlingsplan: Jobba hårdare med att släppa på kaloriräknandet. Om det blir 500 eller 2000 kcal extra en dag spelar ingen roll. Men jag måste ligga på överskott hela tiden. Måste!

18 thoughts on “Min vikt”

  1. Muskler väger ju mer än fett, så kanske är en delförklaring att du tappat lite i muskelmassa sen du slutat träna. Och sen kommer ju förbränningen igång när man tillför kroppen energi på regelbunden basis, och dessutom behöver säkert din kropp massvis med energi för att t.ex. reparera celler, komma igång med hormonproduktion och bygga upp alla organ igen med nya friska byggstenar. Som den ju sparat in på så mycket som bara möjligt när all tillförd energi gått åt till att hålla hjärta, andning, värme osv. igång.
    Hoppas att du får en fin jul!

    1. Ja, det är nog mkt i min kropp som måste återställas, lite otäckt att känna till så lite om skadorna om kan ha uppkommit pga allt tränande.

      usch, bara hoppas att det verkligen går att fixa till nu när kroppen får vila o näring. Är livrädd att jag dragit på mig skador som jag får sota för om några år!

  2. om man kunde få nobelpriset i att vara ”vis och klok” så skulle det gå till dig!
    Allt du skriver är så självklart, men det tål att upprepas för att trycka tillbaka sjuka tankar.
    Dina ord hjälper mig, varje dag. När jag känner behov av stöd och ”peppning” så läser jag bara lite i din blogg (och äter en macka, haha). Det hjälper nästan alltid 🙂 kram

  3. Tips: Drick näringsdrycker.

    Ja, det är jäkligt jobbigt. Men ibland räcker det inte med den vanliga maten, utan man måste ha mer för att gå upp. Jag hade jättesvårt att gå upp förut, trots att jag åt rätt bra, men sen jag började med 2 ND/dag så går det sakta men säkert uppåt 🙂
    Visst, man vill äta god mat när man går upp och bla bla bla. Men det räcker inte alltid. Tyvärr.

    1. Du har en poäng där Hannah o jag vill väl egentligen inte medge detta. Näringsdrycker använde jag mig av när jag gick i behandling o dem va bra, funkade så bra som du säger. Har dock svårt för mig själv att ta till ND igen, känns som att jag redan har gjort den resan…. dumt att tänka så jag vet, behöver man så behöver man, men de tar emot att inse att jag kanske måste…. men du har sått ett frö iaf, tål att tänkas på :-/

  4. visst är det mkt svårare än man tror att gå upp i vikt, men hur många ggr jag än fått det bevisat för mig själv så är det lik förbaskat lika svårt att tro på det även denna gång. när ska jag verkligen våga lita på att det faktiskt är så kroppen fungerar?? men jag antar att med tanke på hur länge jag matat min hjärna med motsatt budskap, och präntat in att allt jag äter måste jag förbränna (för kroppen gör inte av med något på egen hand…hm…)så får jag nog ha tålamod med processen att vända på tankarna.
    jag har provat att gå upp i vikt utan näringsdrycker, men det har i stort sett varit omöjligt att äta sådana mängder som krävs, så för min del kan jag bara konstatera att nd är nödvändigt för att jag ska gå upp i vikt. dessutom tycker jag att det är lite lättare att ta dem, se dem som medicin, och sedan kunna plocka bort dem när de inte är nödvändiga längre. detta förutsätter ju såklart att jag äter fullt ut vid övriga måltider, och där kommer också nackdelen med nd in. tidigare när jag druckit dem har de mer och mer blivit på bekostnad av vanlig mat. det är ngt jag behöver vara uppmärksam på, för först och främst behöver jag träna på att ta ordentliga portioner och äta all sorts mat. för vad spelar det för roll om jag når en normalvikt och ändå inte har hittat tillbaka till ett tryggt, varierat och sunt ätande?
    blev mkt tankar om just näringsdrycker här, var inte tänkt som ett sådant inlägg.

    men mkt bra av dig att dela med dig av din ”upptäckt” över vikten. det blir en påminnelse och tankeväckare för oss andra också, ngt man behöver bli påmind om och om igen.

    lite surt måste det också vara över att kämpa så hårt och sen inte riktigt få belöning för det. fast allt sitter knappast i vikten, tror säkert att du redan har skördat många belöningar på vägen!

    stor kram

    1. när jag gick upp vikt med ND hade jag samma ”problem” som du Johanna, att det blir på bekostnad av den vanliga maten. Jag MÅSTE ju lära mig äta, det är ju det som är själva grejen… förr uppnådde jag ju en helt okej vikt tack vare ND men jag hade fortfarande inte lärt mig att äta normalt….vikten kan stabiliseras men om man fortfarande inte lyckas ändra sina störda mattankar o fortfarande hoppar över måltider o liknande så tappar dem sitt syfte lite…

      Exakt, även fast att viktresultatet var så fjuttigt så har jag vunnit mycket, mycket annat. Bara att kunna och vilja vara social igen med människor ser jag som en riktig högvinst. trodde aldrig jag skulle vilja umgås med människor utan var hänvisad till ett ensamt isolerat liv. Skönt att det kan svänga så fort hjärnan får näring o kroppen ro ifrån träning!

      Kramar!

  5. …om du missade dokumenteären: ”Dana – 8 år och anorektiker”, förut, så visas den igen – IMORN kl.13.30 på TV4+…den tyckte jag va bra/intressant iaf!

    kram!

      1. jaaa spela in den! Det va sjuuukt att hon va såå ung, men den va BRA! vissa dokumentärer om ÄS/anorexi brukar inte va så bra tycker jag…eller man känner inte igen sej, lr nåt annat, men denna va bra!

    1. Det kan du vara. Men du måste bestämma dig att du verkligen vill! Vill du så kan du, det är inte svårare än så. jag lovar! Det kommer bakslag men det ingår i friskhetsprocessen, testa några dagar att ge blanka fan i kalorier, mätning och vägning. Känns efter hur det känns efter tre dagar o testa några till om du känner dig tillräckligt stark. Gör dem förändringarna som du längtar efter och känn sedan efter. Du kommer vara så STOLT över dig själv när du upptäcker att du har gjort den här förändringen helt på egen hand o att det är dina egna friska tankar som vill det.

      Lycka till!

      1. ÅÅå tack du fiina!

        Jag ÖNSKAR verkligen att
        jag kunde tro dej där!
        eller…jag VILL tro dej att
        JAG också kan!!
        Ibland tror ajg att jag e strak
        eller e ”över” vissa beteenden, men
        sen inser jag/kommer jag på mej själv
        me att INTE va det iaf…! 😦

        Önskar jag hade dej som typ coach eller nåt!!
        KRAM!!

  6. Missh: Du KAN. Jag vet att du kan, om jag kan klara det så vet jag att vem som helst också kan det. Trodde också det var helt omöjligt innan jag började att testa o göra pyttesmå förändringar. Men det går, jag lovar dig, men du måste våga göra åtminstone någon förändring – det är upp till dig vilken du väljer att börja med!

    Kramar o kör hårt nu!

  7. nu har jag iofs inte vägt mig på en månad, men senast hade jag lagt på mig 0,2 hg sedan augusti! och då har jag ätit väldigt mycket som tidigare varit förbjudet så som fika och godis DAGLIGEN! dessutom tränar jag inte överhuvudtaget. mitt bmi har gått från 17,1 till 17,2…så du har helt rätt! det är bara att äta och skita i allt annat som sjukdomen lurar i dig!

Kommentera

