Mat

Spytt hela natten

Ber om ursäkt för rubriken men det är vad jag har gjort i natt. Är helt utmattad nu. Svintrött och vill egentligen bara sova. Vet inte riktigt vad som hände med min kropp igår kväll, kanske någon klok läsare som vet?

Jag hade ätit som vanligt under gårdagen, inga konstigheter. Ingen gammal mjölk, rått kött eller på annat sätt dålig mat. Men på kvällen, typ vid nio-tio tiden åt jag nötter och en 100 gr mörk chokladkaka. Drack te till. Detta kändes jättebra psykiskt. Hade inget sötsug och ingen ångest. Kroppen var lugn och jag tänkte gå och lägga mig.

När jag diskade upp det sista i köket kände jag hur det plötsligt började hugga i magen på mig. Det gjorde verkligen jätteont och jag var tvungen att sätta mig ner en stund. Magen hade vid det laget blivit enorm och jag kunde inte stå upp på grund av att det gjorde så himla ont. Borstade därför tänderna snabbt och gick och la mig. Tänkte att det skulle gå över om jag bara lyckades somna.

Men när jag la mig i sängen var det som att trycka på en knapp. Det kom upp kräk som smakade surt av nötter och choklad och jag var tungen att ligga på knä över toastolen. Kräkreflexerna slutade inte. När det började kännas bättre försökte jag sova men jag märkte att kroppen och magen var jätteorolig. Låg och stirrade i taket i över tre timmar och sprang däremella upp på toaletten och kräkas lite till och från hela tiden – jätteobehagligt. Jag blev ganska snurrig av det här men efter ett tag lyckades jag somna i i alla fall en timme men vaknade av att jag var alldeles kallsvettig och med ett hjärta som bankade stenhårt i bröstet. Fick en enorm kräkattack och hann inte till toaletten. Mina blodådror vidgade sig och jag kunde inte längre avgöra om jag var varm eller kall. Spydde lite till och därefter hämtade jag en papperkorg som jag ställde vid sängen.

Klockan var då runt 4 på morgonen och jag vågade inte somna. Kände mig darrig och febrig och funderade på om det var läge att äta något, om det skulle hjälpa men det kändes inte så den här gången. Kroppen ville tömma sig konstant och jag fattar inte vad som hade hänt? Hade enorm dödsångest och det är i sådana hör situationer som jag hatar att vara ensam. Är så rädd för att svimma. Tänk om jag inte vaknar igen?

Vem kan jag ringa!? När ska jag ringa!? Kommer personen svara?!

Lyckades sova ett par timmar till innan klockan ringde. Hade inga kräkkänslor kvar utan då var det bara min avföring som var jättehård och det kom rätt mycket (förlåt om jag äcklar er med detaljerna men vill bara försöka förklara hur det var).

Så vad är er teori om det här? Detta har nämligen hänt förr. Kombinationen choklad/nötter har tidgare fått min kropp att vilja tömma sig i form av spyor eller diarréer. Men då brukade det vara pga att jag ätit för mycket på en och samma gång. Men den här gången var det inte alls någon stor mängd jämförelsevis.

Klarar min kropp inte längre av att ta emot för mycket fett!? Man kan ju tycka den borde blir glad och tacksam, inte ge motsatt effekt! Eller..?! Blir smått tokig på det här.

Förvirrad är vad jag är.

10 thoughts on “Spytt hela natten”

  1. ingen aning, har själv inte varit med om något liknande, tack och lov.
    hoppas att du mår bättre idag och att det inte upprepar sig!

    kram

  2. hmmm?
    Vet inte faktiskt, men jag har faktiskt upplevt samma sak – otur nog!!
    vet precis hur det kändes för dej inatt!
    usch, att ha ont i magen e verkigen värre än allt!!

    Jag slutatde bara äta det som gjorde att
    jag mådde sådär…tråkigt nog, men hellre
    det än att må sädr igen asså!

    Hoppas du mår bättre nu?!
    KRAM

    1. Mår bra nu men lite läskigt när det blir sådär… värsta tiden att vara ensam på dygnet är verkligen på natten när ALLA sover. Hatar det o känner mig ensammast i världen då… Så skönt när morgonen kommer till slut.

      kramar

  3. Hoppas att det lugnat sig nu. Det låter ju faktiskt som nån sorts magvirus/vinterkräksjuka, när det kommer så där plötsligt och intensivt. Annars kanske det kan vara nån sorts nöt som du inte tål? Allergier kan yttra sig på det sättet också, inte bara genom astma/svullen hals/nässelutslag/eksem osv., som man kanske tänker först.

  4. Det är inte intaget av fett som är problemet anser jag. Alla mår illa någon gång då och då, vilket i sig är inte konstigt så länge det inte pågår konstant.

    1. Så är det säkert. Men det är så lätt att glömma bort att det ibland faktiskt kan finnas helt andra orsaker till att man mår dåligt, lätt att man kopplar allt som händer med kroppen till ätstörningarna. Det är som du säger, må illa kan många göra o egentligen inget konstigt. Jag mår ju bra igen 🙂

Kommentera

