Ätstörningscoach

”Vad är Lanugohår?”

 

Svar på läsarmail:

”Vad är Lanugohår?”

 

Jag var ju inne på det för några dagar sedan.

Lanugohåren är sju resor värre än att tappa håret – så upplever jag det. Hatar verkligen hårstråna. Ser ju ut som att jag har värsta mustaschen! Överläppen, kinderna, ja till och med pannan täcks av ett fint litet dunlager. Samma sak med bröst och mage. Rygg och rump ska vi inte ens tala om, känner mig som en apa när jag ser mig i spegeln. Nä fy!

 

 

Vad jag har fått höra så förekommer lanugohår först och främst hos foster. Men håren (pyttesmå hårstrån/mycket mjuka fjun) dyker även upp hos anorektiker eftersom vårt underhudsfett försvinner. Genom att utveckla lanugohår så försöker kroppen skydda mig från kyla, det är helt enkelt ett sätt att spara på energi för kroppen. Smart, eller hur?

Jag upphör aldrig att förvånas över min kropps olika försvars- och skyddmekanismer!

Min kropp är verkligen helt fantastisk. Jag måste lära mig att bli snällare mot den.

7 thoughts on “”Vad är Lanugohår?””

  1. Vet du vad som händer när en anorektiker sen går upp till normalvikt? Jag tänkte ifall alla småhår ramlar av ungefär samtidigt, så att man plötsligt kan vakna upp med en massa hår i sängen på morgonen? Eller om det tar längre tid innan kroppen vågar lita på att den inte ska frysa ihjäl, så att det tar riktigt lång tid att bli av med håren, kanske år? Oj, en kommentar helt bestående av frågor, inte illa va? 😉

  2. det kan dröja ett bra tag efter att man har gått upp i vikt innan lanugohåren försvinner (tyvärr), och det gör de successivt så det blir ingen direkt ”fällning” av vinterpälsen :p

  3. Men skönt att veta att dem försvinner om man går upp i vikt, för det gör dem eller?

    Så fruktansvärt trött på att raka mig… inte så bra heller att göra vad jag förstått då hårstråna blir både kraftigare o mörkare… :-/

    Det är bara o käka på!

Kommentera

