Ätstörningscoach

Tappar hår?

 

Som svar på frågan om jag tappar hår..? Ja, det gör jag. Jättemycket!

Tror jag har gjort det under hela min ”svältperiod”, dvs i snart åtta år. Upplever det dock som att det blev värre i 20-års åldern. Men jag har väldigt tjockt hår så det är inte så att jag har gått och blivit skallig eller extremt tunnhårig. Tror inte man ser att jag tappar faktiskt.

Enda gången som folk omkring mig kan haja till är när jag”fäller” mycket hår på kläderna, ser inte så bra ut med långa hårstrån överallt. Rätt äckligt, kan jag själv tycka.

 

 

Men jag vet faktiskt inte varför man tappar håret, någon som vet? Förstår ju att det är någon slags näringsbrist men brist på vad? Zink och järn läste jag någonstans… vet inte om det stämmer?

Mitt hår är ofta fettigt precis vid rötterna och sen väldigt sprött ut i hårtopparna. Mycket av mitt hår har ”gått av” på mitten och därför har jag ibland väldigt frissigt hår när de kluvna hårstråna pekar rätt ut. Det sista året har jag även kunnat urskilja små vita ”flagor” i hårbotten, inte så små och i så stor mängd som mjällprickar brukar vara, men de är vita och går inte att få bort. Läste dock lite om att man tydligen skiljer på ”torr” och ”fet” mjäll, kanske är det fet mjäll jag har fått? Oavsett så är det riktigt äckligt!

Om jag ska vara riktigt ärlig så bryr jag mig inte speciellt mycket om att jag tappar hår. Tänker inte så ofta på det även fast att jag påminns om det varje dag som t ex när jag duschar, borstar håret eller när folk jämt och ständigt plockar bort hårstrån från mina kläder.

Detta är ett mycket litet problem i relation till allt annat dåligt som ätstörningarna har åstadkommit. Betydligt värre är den ökade kroppsbehåringen som jag har fått, s.k lanugohår.

Lanugohåren ser ju även min omgivning eftersom de täcker in hela min kropp med små ljusa strån, ser ut ungefär som dun eller täta fjun. Det går inte att dölja på samma sätt som när man tappar håret. Kan lätt se lite konstigt ut i andras ögon…

Skriver mer om det här imon. Nu är det sent och jag är jättetrött!

9 thoughts on “Tappar hår?”

  1. Jag tappar också hår… det jobbigaste är att jag fäller så mycket på kläderna, ser riktigt äckligt ut när jag har svart på mig 😦

  2. efter att dom tappat mycket men sen att de börjat växa tilbaka alltså när dom blivit bra och hur länge de tog innan man slutar tappa efterman börjat äta igen ungfär

  3. När jag svalt som värst tappade jag otroligt mycket hår. Men framförallt när jag svalt och tränade. Jag har fått förklaringen att man saknar selen och b-vitamin, viktiga byggstenar. Dessutom går ju kroppen ner på lågprioritet och att bygga nya hårstrån känns kanske inte så aktuellt när kroppen måste lägga all energi för att få hjärtat att pumpa runt blod till de centrala organen. Kroppen stänger av, eftersom den förbereder sig på att kroppen dör.
    Jag trodde aldrig att mitt hår skulle sluta forsa av. Men. Det gör det. Det har dock krävts över ett och ett halvt år med normaliserat ätande, massor med extra vitaminer och bra balsam och inpackningar. Det är en seger, kanske en liten detalj, men ack så viktig för svaga självförtroende. Hur roligt är det inte att lägga en extra halvtimme på att styla ett fint, glänsande hår liksom?

    Friskheten ger BARA fördelar!

    1. Låter helt fantastiskt, Katarina.

      När jag ser bilder på mitt gamla hår känner jag stor ångest. Har alltid haft väldigt långt, friskt och vårdat hår och har väl inte riktigt registrerat skillnaden så tydligt som t ex min mamma har gjort (brukar alltid påpeka hur trött o slitet mitt hår är och jag skyller på platttången…)

      Det var så länge sen så jag kommer knappt ihåg hur fint mitt gamla hår var, därför är det bra att påminna sig själv ibland genom att ta fram gamla fotografier. Bra att du påminner mig också, ett säkert friskhetstecken med andra ord och ännu en fördel att längta o sträva efter.

      Tack!

  4. det här med håret är ett knepigt kapitel. jag har tappat mkt hår i omgångar. det jag har lärt mig är att håravfallet ligger ca 6 mån efter själva sjukdomsfasen. alltså tar det flera månader, EFTER att du börjat äta ordentligt igen, innan det märks på håret, både i form av att man tappar mindre och att det börjar växa ut nya hårstrån. inte alltid så vackert med en ”gloria” av småfjun som växer fram i hårfästet, men det är ett tecken på att kroppen kan börja producera hår igen. som katarina skrev i tidigare inlägg, så tappar man hår för att kroppen inte prioriterar tillverkning av hår, hud, naglar då det gäller att fördela den lilla energi som den får till viktigare livsprocesser.
    tålamod, är ett nyckelord, när det gäller håret.
    inga hårvårdsprodukter i världen kan göra håret vackert, om man inte tillgodoser kroppen med de ämnen och byggstenar den behöver. det finns dock alltid hopp om att håret kommer tillbaka, har aldrig stött på någon som blivit flintis utan kroppen har som sagt en fantastisk förmåga att reparera sig!
    trevlig advent!

    kram

  5. okej de var inte så kul att höra.. trodde de skulle sluta fortare! men de finns ju INGET att göra. har knapptnått kvar och har bara tappat i nån månad, vill veta så mycket mer om de finns nån chans att de kommer finnas nått kvar att de slutar snart. mitt började jag tappa typ 4 månader efter att svältet börjat och typ lite mer än en månad efter den slutat så de pågick ju inte så länge men de gick så fort allt typ vikt ned gången, mår verkligen inte bra trotts att jag ligger på den vikt jag ska nu!

Kommentera

