Mat

Ångest över frukt

Idag är jag så tacksam att jag har bloggen så jag kan få ventilera det här. Jag är så otroligt arg, sur och irriterad. Så himla besviken på mig själv!

Anledningen?


Återigen gjorde jag igår kväll precis det som jag har lovat mig själv att inte göra. Fattar inte att det ska var så jävla svårt för mig att fatta alltså? Why liksom?! Dessa jävla ovanor och rutiner som jag har skaffat mig! Fan, piss, jävla skit. Åt helvete är vad det är!

Scenario:

Jag är jättehungrig när jag kommer hem på kvällen och det är rätt sent (dvs längesen jag åt lunch). Steker lax och omelett som jag äter med bönor och avokado. So far so good.

Är mätt och belåten men känner att jag är sötsugen. Vill äta något men har svårt att bestämma mig för vad. Jag gör då som jag brukar (hatar att erkänna detta, tur jag är anonym här):

Jag skär upp lite frukt; honungmelon, äpple och mandariner. Käkar rostade majskorn till. Blir inte nöjd. Skär upp mer frukt, äter mer majskorn. Men vad fan, känns om att kroppen skriker efter ännu mer socker (but why?! Det är socker i fruken ju?!).

Fortsätter äta. Sammanlagt 500 gr äpple, två mandariner och ett x antal melonskivor + stor mängd med majskorn. Kroppen känns orolig och jag har svårt att fokusera mina tankar på annat än socker. Kommer på att jag har torkade fikon och Marabou Vinter i skafferiet. Gör en smoothie på lättyoghurt och lättmjölk. Dricker upp smoothien, äter fem fikon, en ruta choklad och en banan. Äntligen nöjd.

Kroppen och tankarna lugnar ner sig.

Jag skäms. Mår illa över mitt sjuka ätbeteende. Vet att det inte är friskt och normalt att äta de här mängderna på samma gång. Svär och slår på mig själv.

”Varför gör du så här? Din idiot! Nu har ju ju överstigit ditt kaloriintag igen med mat som du bara äter för att bli mätt. När ska du lära dig att direkt välja det som du verkligen är sugen på?”

Poängen här är att jag kunde ha ätit en stor kladdig chokladkaka med grädde och blivit nöjd. Istället är jag tvungen att fortsätta äta och äta men kroppen känner ingen själslig tillfredställelse så jag proppar i mig mer o mer frukt. Det är på det här viset folk blir ”fruktfeta” gissar jag… man blir inte lika nöjd som man blir efter en mörk chokladkaka eller en skål med vispgrädde. Och det är detta som stör mig, jag kunde ha valt det som jag, Anna, verkligen var sugen på istället för att överäta av sånt som jag egentligen inte kände något sug efter.  Suck!

Har hellre lite ångest över att jag är onyttig som moffar i mig choklad och nötter (detta är ju friskt, sånt gör alla!) än att jag avviker på ett ätstört sätt genom att smälla i mig över ett halv kilo frukt utan  att bli nöjd. Får ju tokmycket ångest av det här och känner nu att jag vill svälta (=äta ”ren” o nyttig mat) i flera dagar framåt. Som straff och för att kunna börja om igen på nytt om några dagar. Suck, jag hör ju hur jag själv låter. Hatar det här. Jävla ortorexi/anorexiamonster.

Hatar mig själv just nu. Detta ätbeteende är nämligen såååå typiskt för mig! Jag och min jävla frukt. Jag blir alltid sötsugen på kvällen och direkt efter maten. Varför? Vad kan man äta istället för att bli nöjd? Mer feta produkter eller vad är problemet? Vad är det för fel på min hjärna? Magen är ju mätt, varför känner jag det här sötsuget?

Vad gör ni andra?

Usch, det här var ingen bra start på dagen.

Fy fan.

13 thoughts on “Ångest över frukt”

  1. känner igen mig…jag kan också äta hur mycket frukt som helst, men det brukar sluta med att jag äter upp den där godispåsen ändå som jag från början försökte undvika genom frukten. det är så fruktansvärt dumt bara, vet inte hur man ska komma ur tankarna.

  2. åh, det hade kunnat vara jag som skrev det där. mitt ätbeteende ser precis likadant ut, att jag aldrig lär mig liksom!! men i någon slags fåfängt försök att både slippa ångesten och tillfredsställa kroppen tror jag att frukt är den bästa lösningen, vilket endast resulterar i ännu högre protester från kroppen och ännu mer ångest över mängden jag ätit.
    det jag har gjort nu, de senaste två veckorna, är att se till att alltid ha nötter hemma. så nu försöker jag att direkt äta en näve nötter (visst förbannar jag mig själv i stunden över att jag ”bara” kan äta en liten mängd då ist för ett stort och saftigt äpple för samma antal kcal…), och sen väntar jag i en kvart. så gott som vid alla dessa tillfällen har suget gett med sig, dvs kroppen har fått det den ville ha (och inte ännu mer av det den inte ville ha) och jag har fått ett lugn av att slippa det påträngande suget.
    hur mkt jag än försöker lura mig själv med att frukt är bra, så kommer jag till slut ändå aldrig ifrån att det inte är vad kroppen vill ha. den vill ha fett, och ger sig inte förrän den får det.
    ett annat bra tips är att äta från hela matcirkeln vid måltiden, som gisela förespråkar. då poängterar hon bl a att det är viktigt att avsluta måltiden med ett glas mjölk och något sött ( t ex frukt) för att göra både kropp och knopp skönt nöjda och ”tysta” längre än i tio minuter.
    lätt i teorin, svårt i praktiken. men nötterna är iaf ett steg framåt för mig, särskilt när jag erfar att det fungerar.
    hoppas det kan vara ett tips för andra 🙂

    kram

  3. Men herregud, vad läskigt att läsa och känna igen sig så… Man tror liksom att man är ensam, men tydligen inte… Jag måste också bli bättre på att tillåta mig själv det jag egentligen vill ha. Hemskt när man kommer in i sånt här hetsätande. Den anorektiska sidan av en får ångest över alla kalorierna. Den friska sidan å andra sidan får ångest över att det är så sjukt ätbeteende. Mitt problem är att jag ibland inte vet vad jag vill ha. Min aptit är liksom lite förstörd- jag vet att jag vill ha något, men har ingen aning om vad. Så då äter jag ett ”tryggt” äpple, för jag gillar ju det och det känns tillåtet. Men eftersom det ändå inte var vad jag innerst inne ville ha, fortsätter jag. Ett till äpple. Kanske en bit mörk choklad… (fast var det mjölkchoklad jag egentligen var sugen på..?) Och så fortsätter ätandet och ångesten kommer…

    Tack för att du visar att jag inte är ensam!

    Massa kramar, ha en fin helg

  4. Hej!

    Så här är det:

    Det är normalt att bli sötsugen på kvällen och man blir det nästan alltid direkt efter maten, jag vet dock inte varför 🙂 Men jag antar att det är därför begreppet ”efterrätt” existerar. De flesta vill antingen äta en bit tårta, en kaka eller bulle, andra äter choklad eller annat godis, ofta till en kopp kaffe eller te. Gör det du också i lugn och ro. Jag tror inte det är farligt så länge man inte äter ett kilo godis om dan liksom… 🙂

    Vilket fantastiskt jobb du gör med dig själv just nu. Respect baby.

    Kram Jenny

  5. Du sätter verkligen fingret på allt. Jag lär mig aldrig heller, äter en massa saker jag inte är sugen på bara för att få bort suget, men det hjälper ju inte. Och så får man en jäkla massa ångest över allt man ätit sen. Kanske inte så mycket över att man ätit frukt och nötter men över Mängden man lyckas stoppa i sig.

    1. Exakt så e det :-/

      Men först när man är medveten om sitt beteende kan man ju ändra på det… man kan göra om samma misstag flera gånger men med tiden kan man ändra på det. Ger en sån kick att se att det faktiskt går til slut efter alla bakslag man har bakom sig…

  6. Jag rekommenderar verkligen att äta från matcirkeln! Märker själv en sån enorm skillnad på när jag försöker få med alla delar av den och när jag slarvar, när jag slarvar har jag exakt samma problem som du skrev om nu.
    Har du läst Gisela van der sters bok Mattillåtet? Om inte, GÖR DET! Den har hjälpt mig enormt med maten, och jag har mått så otroligt mycket bättre när jag fäljt den!

    1. Läste ett par böcker av Gisela van der ster för flera år sen och minns att jag tyckte dem var jättebra redan på den tiden. Om jag skulle läsa om dem idag så tror jag att jag skulle läsa dem på ett helt annat sätt än vad jag gjorde då och säkert kunna ta dem till mig mycket bättre. Så tack för att du påminde mig om Gisela – kan verkligen rekommendera hennes böcker till alla som läser det här.

Kommentera

