Mat, media

Tjocka anorektiker – svar på tal

Som svar till Tess på mitt inlägg om att många tjejer och killar ofta tror att dem är ”för feta för anorexia” och därför inte vågar söka hjälp.

”Varför använda anorexia som ett skällsord, blir inte du arg över det?”

Jag förstår absolut den frustration som man kan känna om man blir kallad för anorektiker, anorexiaoffer eller liknande. För visst visst finns det människor som är naturligt magra/underviktiga och det är jättehemskt att alltid behöva gå i försvar om sin kropp.

Men, en otroligt viktig sak att komma ihåg (detta är min åsikt men jag tror många kan känna igen sig) är att många anorektiker ”ljuger” om att de är naturligt smala helt enkelt för att slippa ”jobbiga” frågor. Jag kör alltid på det om någon frågar mig hur jag kan vara så smal. ”Jag har alltid varit det” och sen är det inte mer med det.

Det värsta scenariot skulle vara om någon ”kom på” mig och avslöjade mina ätstörningar. Jag vill ju inte dra in någon annan i min sjukdom utan skäms otroligt mycket för min tunna kropp och sjuka tankar att jag skulle kunna ljuga om precis allt för att slippa vidare spekulationer och frågor.

Jag tror nog att många ätstörda killar och tjejer i modellbranschen resonerar på samma sätt. Missförstå mig inte, ingen av oss ljuger för att framstå som ”bättre” människor än vad vi är eller för att imponera och säga att vi kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Det är ofta inte alls så (obs, detta är min åsikt) utan helt enkelt vår flyktväg för att ni friska ska sluta spekulera i om vi har ätstörningar eller inte.

Det är med andra ord ett enkelt sätt att slippa era jobbiga frågor…

Jag förstår uppriktigt sagt inte varför man annars skulle bli så upprörd om någon kallar en för anorexiabarn om man nu råkar vara född naturligt mager. Jag kan ta min väninna som exempel, hon är på riktigt skitsmal och benen sticker ut på henne. Hon har alltid sett ut sån, vi har växt upp tillsammans och jag vet att hon alltid kämpar hårt för att gå upp i vikt och tillhör kategorin människor som kan vräka i sig utan att det syns. Men om någon kallar henne anorexiabarn så rör det henne inte i ryggen – varför skulle hon ta åt sig? Hon vet ju att det inte är sant och känner därför inget behov av att behöva försvara sig. Inte på samma sätt som om någon skulle säga samma sak till mig, jag skulle genast gå i försvar och tycka att människor ska sköta sig själva och bry sig mindre om hur andra ser ut.

Min åsikt är att man i många fall blir förbannad och upplever anorexiabarn som skällsord när man känner sig träffad och kanske har något att dölja. Att det är därför det blir sån kraftig reaktion.

Detta inlägget är absolut inte menat att hänga ut någon, jag har ingen rätt att säga vem som är ätstörd eller inte och det är heller inte det jag gör.  Utan jag vill bara berätta om hur jag upplever situationer när jag själv blir anklagad för anorexiaoffer och varför jag reagerar som jag gör.

Det är en del av sjukdomen att reagera med ilska och panikkänslorna att situationen måste avstyras till varje pris.

”Ingen ska någonsin få veta att jag är sjuk. Jag är naturligt smal och äter alltid hur mycket som helst…”

Relaterat till det här ämnet så kan ni läsa här om varför många anorektiker tycker att det är obehagligt när det kommer fram främmande människor på stan och kommenterar ens kropp. Jag tycker detta är bra och uppmuntrar folk till att göra det.

För det är lite samma sak, kan jag tycka. Ätstörningarna vill inte släppa in någon. Dem vill ha dig för sig själv! Ingen ska någonsin få veta din hemlighet, aldrig någonsin. Det är bara du och dina ätstörningar. Ni två tillsammans. Och det är så hon vill ha det, anorexin. För så länge som det kan förbli bara ni två så är hon den starka.

Detta är hennes arbetssätt för att döda dig.

1 thought on “Tjocka anorektiker – svar på tal”

Kommentera

