Ätstörningscoach

På resande fot igen!

Airplane

Alltså det är inte klokt vad jag flyger och har mig nu för tiden. En märklig och ny känsla för mig som suttit instängd i en lägenhet i så många år med enbart tv:n och gymmet som sällskap. Nu är jag i Danmark den här veckan!

Sedan jag slutade att träna har en helt ny värld öppnat upp sig. Det är svårt att beskriva för en som har levt hela sitt liv i ”frihet” och är van vid att bestämma över sin egen tid, liv och tankar. Jag  kan förstå hur en fånge känner sig när den blir frisläppt. Alla möjligheter som plötsligt finns där. Man tror knappt det är sant. Får jag verkligen..? Inte kan väl jag..?

Att börja dagen med en frukost på planet är jättemysigt, så skönt att slippa planera och trixa allt själv i förväg. Slippa släpa på en massa extra specialmat o plastburkar. 

Jag har verkligen börjat vänja mig allt med vid service. Man spar så himla mkt tid på att inte behöva planera sina måltider hela tiden. Jag kan använda den hjärnkapaciteten till viktigare saker, t ex fundera ut födeledagspresenter, komma ihåg möten, prioritera mina arbetsuppgifter bättre, ringa gamla bekantskaper, etc. Att senare få välja en spännande lunchrätt gör att man har något att se fram emot under hela förmiddagen. Det är kul att få längta tills kl slår tolv och det är dags för lunch. Roligt att få tillåta sig att bli både sugen o småhungrig! 

Tiden går så mkt snabbare när man inte ständigt tänker på vad, när och hur mkt som man ska äta till lunch – testa själv, du kommer bli sjukt effektiv och känna att du plötsligt inte bara ”är/finns till” utan faktiskt lever genom att orka engagera dig o vara med o påverka din omgivning. Du kanske inte tror att det gör så stor skillnad om du äter den där bananen eller inte, men det gör det, tro mig. Det behövs inte så mkt, prova att äta tätt och lite mindre ifall du tycker det känns jobbigt med stora portioner. Regelbunden påfyllning har blivit min nya grej, jag mår så bra av det och det ger mig en kick att veta att min hjärna trivs med det. Jag snapppar ju saker snabbare och kan respondera mkt kvickare, det är coolt.Riktigt coolt! Jag börjar få tillbaka lite av min gamla attityd och är inte lika likgiltig som innan, förklaringen är naturligtivs att jag numera (tack vare mer energi) faktiskt orkar bry mig o tycka till om saker o ting. Att tycka och tänka om saker o ting kräver energi, det kanske man inte tänker på men så är det.

Känner du inte igen dig? Själv har jag länge kännt mig jättetråkig för att jag inte har haft energin nog att orka delta i diskussioner, jag som egentligen har ett oerhört stort politiskt- och allmänintresse. Pinsamt och frustrerande att se en del av sin personlighet vissna bort pga för lite mat och för mkt träning.

Ska försöka uppdatera mer men det är så himla svårt när jag e ute på jobbgrejor. Men oavsett så är jag stolt över mig själv. Jag är där jag vill vara och har en tillvaro idag som jag länge suktat efter. Jag hade aldrig kunnat ta det här jobbet om jag inte hade vågat släppa taget om träningen och börjat äta ordentligt.

Nu har jag mitt drömjobb och inget ska få stoppa mig från att kunna nå dit jag vill. Jag vill ha en karriär, det skulle jag omöjligt kunna få om jag stannade kvar hos anorexin/ortorexin. Det har tagit lång tid att inse, trodde jag kunde handskas med både jobb, skola o ätstörningar. Man orkar göra det i början men det är ingen långsiktig stabil plan, du kommer kollapsa för eller senare.

Men jag tänker aldrig kollapsa igen. Hellre äter jag och får leva livet än sitter hemma på kammaren och stirrar in i väggen o räknar dagarna som går… Ett helt liv som slösas bort.

Jag lever bara en gång,  jag måste hinna med att njuta av det, varför föddes jag annars?

6 thoughts on “På resande fot igen!”

  1. Gud, vad glad jag blev av det där inlägget… Ibland blir det så mycket fokus på att man ska äta bara för att gå upp i vikt- alltid siffrorna på vågen som sätts i första hand- men det är så oändligt mycket mer motiverande att tänka på att det faktiskt behövs för personligheten och livsgnistan! Tack för inspirationen:) Kramar

    1. Exakt, det är vad jag själv också tycker.

      Men när man istället fokuserar på vad EXAKT gor maten i kroppen kanns det lite lattare kan ja tycka. Kul att du inspireras, om du har tips pa vad du vill lasa om i kommande inlagg ar du varmt valkommen att hora av dig! Kram kram!

  2. Wow, vilken otroligt stark och inspirerande person du är. Jag vet inte vad mer jag ska säga så jag säger bara tack. Tack! Du har gett mig en gnutta motivation med din blogg.

  3. Blev så otroligt glad av ditt inlägg! Är fint att veta att du finns här i bloggosfären och inspirerar människor 🙂 Keep up the good work!

Kommentera

