Mat, Självhjälp

Vad äter jag?

We can do it

Fick en fråga om vad jag äter på dagarna och om jag kunde hjälpa till med matschema och tips på vad man kan äta etc.

Det kan jag inte riktigt göra tyvärr. Jag är ingen dietist och har ingen utbildning inom området. Men vad jag har gjort för att bryta mina egna rutiner och mönster är att jag t ex alltid försöker sätta ribban högre än vad jag brukar. Du måste helt enkelt utgå från dig själv och den nivån som du befinner dig på just nu. Vi är alla olika och vet egentligen bäst själva hur vi borde äta för att vardagen ska fungera utan en massa planering och för mycket tankar kring maten.

För mig som i vanliga fall har ätit väldigt mycket knäckebröd försöker jag numera utmana mig själv och välja något som är mer sugen på och innehåller mer kalorier. T ex surdegsmackor har blivit min grej. Jag älskar skiten och särskilt med mycket nötter i. Hummus och falafel är andra saker som länge var ”förbjuden” mat och något som jag gärna äter. På restaurang äter jag inte lika ofta sallader utan passar på att välja det som jag verkligen tycker om. I början tänkte jag ju att jag måste välja de absolut ”värsta” alternativen på menyn som pizza, friterat och andra fettdrypande saker för att kunna leva upp till bloggen och dess budskap ”Super Size Me!”.

Men, det måste jag inte alls. 

Från att i vanliga fall ha levt på isbergssallad, gurka och tomat ser jag det istället som ett stort framsteg om jag isället väljer en lax-och avocadosallad, spaghetti bolognese, gallettes, lunchmacka, grytor eller kyckling med cashewnötter. Jag går alltid efter vad jag är sugen på, inget annat. Förstår ni principen? För min del är allt annat bättre än en sallad baserad på tre grönsaker. Jag måste inte alls välja mat efter mest fettinnehåll, absolut inte. Jag ska gå upp i vikt och då e det viktigt att jag hittar den mat och rutiner som jag vill behålla och leva med resten av livet. Detta är jätteviktigt för att jag vet att om jag trixar med maten under den här viktuppgången, äter oregelbundet, på ”fel” tider, etc så kommer dessa mönster/rutiner följa med mig livet ut, även när jag får en frisk vikt. Så vill jag inte ha det. Jag vill ha rutiner som passar mitt jobb och min vardag.

Detta innebär frukost för att orka med dagen, utelunch om jag inte orkat laga lunchlåda eller helt enkelt för att vara social med kollegor/kunder, jobbfika för gemenskapen (och för att man har ngt att se fram emot under dagen!), middag vid hemkomst och sen kanske en kopp choklad och ett par släta bullar med smör för att kunna somna riktigt gott (och för att det är väldigt mysigt att äta något när man ser på teve!).

Jag försöker skaffa mig så bra rutiner som möjligt som funkar i vardagen, på jobbet och ihop med andra människor. Exempelvis har jag istället för att kvällsfika hemma (i min ensamhet), har jag börjat bryta rutinen och i veckan fikade jag jag faktiskt kanelbullar för första gången mitt på dagen (typ två timmar efter lunch!). Eftermiddagsfika är något som alltid varit väldigt kämpigt för mig då jag helt enkelt inte velat/tillåtit mig själv att bli sugen på något sött mitt på dagen. Det har varit mycket enklare att äta söta saker/förbjudna saker strax innan läggdags, då är dagen ändå slut och på något vis kändes det bättre att äta då. Men det är väldigt svårt att förklara detta (vill helst inte förklara alls!) för andra människor, det ”normala” är att de flesta tar några kex, bullar och liknande mitt på dagen.  Det är socialt och fyller en viktig funktion utöver den energi man får för att orka fortsätta dagen.

Det var några exempel, som ni kanske förstår ligger jag i mjukstart inför nästa veckas jobbstart. Jag tränar på att försöka äta i så många olika situationer som möjligt. Det ska bli spännande att se hur detta kommer att gå. Men vet ni, jag är faktiskt inte speciellt orolig. Att hela tiden tänka att jag äter för att inte svimma eller för att kunna orka med jobbet är otroligt peppande och motiverande. Min kropp kommer ju stärkas av alla jobbfikor och uteluncher som väntar på mig. Roligt att prova ny mat! Och vet ni? Jag kommer inte bli fet heller.

Alla bullar, tårtbitar, pastarätter, grötfrukostar, omeletter, fiskpinnar, Chai- och caffe latte som jag nu sätter i mig kommer se till så att min kropp blir redo inför vinterns äventyr. Tänk om jag kommer orka stå på ett par skidor i februari? Eller vågar åka skridskor utan risk för att bryta benen om jag trillar.  Kunna åka på SPA med kollegorna utan att behöva skämmas/skyla och bortförklara min tunna kropp.

Och kanske bäst av allt – slippa oroas av att någon ska ”komma på” mig och min anorexi. Det finns inte längre något att komma på. Jag har inget att dölja längre. Jag har rensat ut alla lik i garderoben och det är så skönt att inte behöva tänka så mycket på mat längre. Vågar påstå att jag har blivit minst 70% smartare och vassare sen jag slutade träna och istället äta bättre. Är t ex snabbare på att uppfatta saker som ironi, min hjärna reagerar fortare och kopplar snabbt till min vassa tunga. Härligt att kunna få känna igen sig själv efter så lång tid i anorexialand!

Kom igen, Lets Super Size Me!

NUUUUU!

2 thoughts on “Vad äter jag?”

  1. gud vad du är duktig & klok! glad att jag hittade denna blogg.. jag är precis likadan när det gäller kvällsätandet, brukar ofta ”spara” mig under dagen för att få äta massot på kvällen. varför funkar man så tokigt!? :/

    fortsätt kämpa på!! kramar

  2. Jag hittade just din blogg, och jag måste säga GUD vad den är bra! Du ska bara veta hur peppad man blir av att läsa dina inlägg! Här kommer jag definitivt att kolla in många gånger till 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s