Ätstörningscoach

Ångest

Till dig, du vet vem du är. Du har väntat så länge nu. Kanske trodde du att jag aldrig tänkte svara..?

Men jag har inte glömt. Ville bara vänta på rätt tillfälle. Jag ville inte maila, det skulle låta så fånigt. Du får det här i bloggen istället. Kanske är det fler än du som vill veta hur det känns? För ett par nätter sedan, höll ångesten på att äta ihjäl mig. Jag trodde jag skulle dö, att mitt hjärta snart skulle stanna och att ingen någonsin skulle hitta mig.

lonely

För mig finns det inte bara en slags ångest. Det finns många av dem, t ex ångest efter att ha ätit, ångest över att vara asocial, ångest över min kropp, ångest över att inte få träna, ångest över vissa av mina personlighetsdrag, ångest inför framtiden och sist men inte minst dödsångest.

Följande text skrev jag kl 03.45 för ett par nätter sen:

Ångest. Det är det jag känner ikväll. Dödsångest. För er som aldrig har hört talas om det ska jag försöka att förklara så bra som möjligt hur jag känner just nu.

Det är mitt i natten och jag är fullständigt övertygad om att jag kommer dö av hjärtsvikt. Hjärtat kommer stanna. Det orkar inte mer. Allt är slut nu. Jag borde ha fattat det för länge sen. Hjärtat är en muskel och kroppens sista reserv. Jag vet att jag inte har några andra reserver kvar att ta av. Mina lår är lika smala som underbenen. Rumpan är helt platt, huden hänger. De enda ställen som jag rimligtvis kan ha lite fett eller muskler kvar är i mina inre organ som hjärta, lever, hjärna, etc.

Men detta kan jag omöjligt veta, kanske är de också slut? Tog dem slut idag?

Det enda jag kan tänka på är att det har blivit alltför lite mat idag. Jag är otroligt misslyckad som inte kan leva upp till den person som jag försöker vara i bloggen. Jag ska ju stå för det friska och sunda och peppa och motivera andra till att också bli friska. Jag är en sån dålig människa som inte kan stå emot anorexin, idag vann hon. Det var hennes fel att det bara blev två knäckemackor till middag idag. Fråga mig inte varför, jag skäms något så fruktansvärt.

Jag känner i kroppen att jag har gått ner i vikt.

Herregud, är det i natt jag kommer dö? Är det i natt det händer? FAN, FAN, FAN!!! Jag vill inte dö!!! Inte inatt! Snälla rara gud, jag lovar att sköta mig bättre imorgon. Snälla, du. En chans till och jag lovar att imon ja då ska jag, hm ja vad ska jag göra egentligen? Jo, jag ska äta precis vad jag vill! Precis vad jag vill ska jag äta och jag ska gå upp tio kilo. Det blir väl bra, va? Jag lovar att jag ska, snälla du, tro på mig? Låt mig leva, i alla fall tills imon så jag ska jag visa dig. Snälla, rara du. Okej, ska vi säg så?

Jag är sekunderna ifrån att rusa ner i köket och vräka i mig en massa mat. Inte för att jag är sugen och inte för att jag är hungrig. Det enda jag vill är att få bevisa för gud och anorexin hur gärna jag vill leva. JAG VILL INTE DÖ.

Jag vågar omöjligt somna. Då kommer jag garanterat att dö. Hjärtat slår som en hammare i bröstet och hade jag inte redan legat i sängen hade jag säkert legat avsvimmad för länge sen. Jag inbillar mig att jag börjar få tunnelseende. Jag är iskall men pannan dryper av svett.

Timme efter timme ligger jag så. I fosterställning, kritvit i ansiktet och med vidöppna ögon. Om någon skulle se mig skulle dem tro att jag sett ett spöke.

Till slut somnar jag. Utmattad.

Faran är över för den här gången. Men kriget är långt ifrån slut.

Det kommer fler nätter!

7 thoughts on “Ångest”

  1. Hoppas du mår bättre! Oavsett om du bara ätit två knäckemackor eller flera måltider så är du alltid en inspiration och stor hjälp till oss som vill bli friska. Det handlar inte om att vi ska göra som du för att må bättre, när det gäller mig iaf så handlar det mer om att du skriver om det. Jag mår bättre och vill bli bättre just för att jag läser om dig som också kämpar. Sen om du har dina dåliga dagar där du misslyckas det betyder inte att du har misslyckats med ditt ”uppdrag”. Det va bara en sämre dag. Och att du är såpass ärlig, DET är en pepp för oss andra. Inte att du lyckas på första försöket, då skulle ingen kunna relatera till dig. Du är bara människa, ta inte på dig för stort ansvar pga bloggen. Försök bara må bra! Njut av livet och maten imorgon =) Ena dagen skriver du att du känner att du gått ner i vikt, men jag lovar dig att det kommer en dag då du stolt berättar att du gått upp 10kg!

Kommentera

