Mat, Självhjälp

Ätit SPONTANT idag!!!

pokal

Vet ni?

Jag vet, det kommer säkert låta skitlöjligt för en del av er. Men idag har gjort en grej som verkligen bekräftar att jag är på rätt väg.

Jag har ätit spontant idag!!! 

Vad innebär det då?

För mig har ätstörningarna inneburit ett enormt kontrollbehov. Att äta hela måltider är i sig inga problem, för mig ligger utmaningen i att kunna göra det spontant, dvs våga lyssna på kroppens signaler. Med andra ord kunna äta lunch/middag när jag är hungrig och inte behöva vänta till t ex kl ett eller måste ha ett visst antal timmar mellan måltiderna.

Idag deltog jag på en konferens och hade i förväg verkligen peppat mig för att ”klara av” att kunna äta som alla andra deltagare under dagen. jag hade intalat mig själv att verkligen vara ”normal” och om jag någonsin skulle tveka huruvida jag skulle äta eller inte skulle jag se hur de andra ”friska” deltagarna gjorde och härma dem. Inte lyssna på anorexin, hon vill bara lura mig. Det vet jag. Hon vill se mig död och jag vill inte dö. Därför valde jag idag att lyssna på den andra rösten, den friska rösten!  Credd till mig! =)

Förr har jag nämligen skämt ut mig då jag har svimmat under viktiga möten, sessions och presentationer. Har lovat mig själv att detta aldrig ska få inträffa igen. Det är så otroligt pinsamt för det blir sånt rabalder och folk ringer i panik efter ambulans när alla plötsligt ser hur smal jag är. Folk har inte svårt att lägga ihop två och två… Hur som helst, det blir väldigt svårt öfr mig att se samma folk i ögonen därefter.

Så idag innebar spontanätning följande:

Plastförpackad frukostmacka (som jag åt väldigt tidigt på morgonen, vilket jag inte brukar tillåta mig själv attgöra)

På förmiddagen (innan lunch) sjönk mitt blodsocker kraftigt, hade svårt att fokusera på det som sades och detenda jag kunde tänka på var huruvida jag borde äta en frukt eller inte. Blev irriterad på mig själv och i ren trots tog jag en banan. Det var helt klart det bästa jag kunde göra, tankarna på mat försvann och jag kunde fokusera på föreläsningen (det var ju därför jag var där, inte för att sitta o tänka på annat!)

Dagens lunch = fisk, sås och potatis.

På eftermiddagen bjöds det på kaffe o tårta, vilket jag tycker är svårt att få i mig mitt på dagen. Är ofta inte sugen efter lunchen men då alla andra åt och jag kände att det skulle förstöra den goda stämningen och konversationen som jag hade med mitt sällskap tog jag ändå en tårtbit till kaffet, precis som alla andra!! Kändes lite busigt, så mkt roligare än att bara dricka svart kaffe.

Efter konferensen blev jag plötsligt vrålhungrig och var tvungen att kasta i mig en banan på vägen hem. Återigen var jag orolig för att svimma. Så även fast att jag snart skulle äta middag ”vågade” jag. Kan knappt fatta att det är sant!

Och ändå ska jag snart äta middag, dvs inte dra in på ngt pga dagens oplanerade matintag. Har inte räknat kalorier heller, känns väldigt bra.

Så idag är jag riktigt på krigsstigen. Känner mig hur stark som helst! En mäktig känsla 🙂

Det är så jäkla kul att vara frisk, man kan ägna tankarna åt så myket annat och lättare fokusera på sin omgivning. Utan ansträning kommer din omgivning att se på dig som en pigg och glad person – sådana människor vill man lära känna!!! ‘

Hoppas ni hade en lika bra dag!

6 thoughts on “Ätit SPONTANT idag!!!”

  1. Heja heja!!! Du kommer fixa det här!
    (följde ditt goda exempel i natt och gick upp och åt 03.30 eftersom jag var så hungrig och inte kunde somna om!) Tack för inspirationen!

    1. Bra jobbat! Så började jag också göra, var trött på att ligga vaken pga hunger. Men genom att gå ner o äta blir både kropp o psyke nöjda o du kan sen somna om i lugn och ro.

      Sluta plåga er själva, kroppen och du ska vara ett starkt team, ni ska faktiskt leva ihop resten av livet så det är dags att bli vänner nu. Bättre sent än aldrig 🙂

  2. vad duktig du är =) det där med att inte kunna koncentrera sig på sina viktiga sysslor är något jag verkligen känner igen efter mina problem som jag berättade för dig om förut.. Har haft otroligt svårt med mitt jobb på sista tiden då jag har ett ganska slitigt arbete som tar mycket energi – medans jag inte får i mig särskilt mycket.. Jag hade aldrig klarat av att äta som du åt igår så jag är väldigt imponerad av dig. För mig handlar det inte om hur nyttig jag är alls. Utan det är mängden och antalet måltider som kontrollerar mig. Vem som helst vet ju att nyttig mat flera gånger om dagen ofta håller de flesta smala + lite träning om man vill. Men det är som att fast jag vet om det bestämmer jag mig för att lyssna på nåt som säger ”förstör din hälsa”. Som jag sagt äter jag väldigt lite. Men också väldigt onyttigt. Under perioden då jag rasade som mest i vikt åt jag konstigt nog godis varje dag. Blev även mycket hamburgare och sånt skräp. Men som sagt- då blev det ingen mer mat sen. Men efter lite varningar om att jag är sjuk lite för ofta från jobbet har jag insett att för jobbets skull så måste jag äta mer. Så nu har jag en annan anledning än för min egen skull. På nåt sätt är det lättare så. Jag tänkte iaf meddela att jag har bestämt mig för att det första steget är att börja äta frukost varje morgon. Vad jag vet är det det viktigaste målet och startar igång kroppen och magen. Jag har faktiskt märkt att de dagar jag äter frukost äter jag även mer resten av dagen. Jag väger nu 54-55 kg och jag är smal men det är ändå väldigt normalt för min längd (165cm). Min största oro är att jag ska gå upp i vikt igen om jag börjat äta normalt men jag vet att jag inte borde göra det så länge jag äter bra.. Varför skulle man behöva svälta för att inte gå UPP i vikt liksom? Och jag har även läst att du inte gått upp i vikt fastän du slutat träna och är jätteduktig. (även fast du kanske hoppas på att gå upp lite). Men jag peppas ändå av dina ord om att det är hur man mår som räknas. Och om det krävs lite extra kilon för att jag ska må bra så är kanske inte det hela världen. hoppas att du tycker det är ok att jag uppdaterar här hos dig lite då och då=) jag tycker det är skönt att få skriva av mig lite utan att skriva det i min egen blogg då mitt problem inte är något jag är öppen med..

    1. Tack för att du delar med dig, Jenny! Blir jätteglad för att du vill berätta i min blogg, det är så viktigt att fler får veta om hur det här ”hemliga” livet är.

      Du skriver att du för jobbet skull har en annan anledning att äta än för din egen skull. Det är exakt så jag försöker tänka när det känns motigt. Dvs JAG MÅSTE äta för att inte svimma. Mat äter jag för att verkligen kunna jobba och uppleva saker (dvs leva). Hur kul är det t ex att betala dyra pengar för en konsert om det ända som du ändå tänker på under hela konserten är mat och inte alls kan fokusera på bandet som spelar? Snacka om waste of money, varför gick du ens dit liksom? Så tänker jag kring maten nu och som du själv skriver, jag har slutat träna och samtidigt ökat matintaget (ändå har jag inte ökat i vikt, HELT SJUKT?!?!) Snabb viktuppgång var min största skräck som du säkert förstår… så ät ordentligt Jenny, du behöver det för att kunna leva och fungera normalt. Det låter kanske kliché men ända sättet att bli av med en frestelse är att ge efter för den. Sen tänker du inte mer på det utan är nöjd.

      Tusen kramar!

Kommentera

