Ätstörningscoach

Anorektiker om Gynning, Katrin, Blondinbella, m.fl

Barbie

Nä, nu kan jag bara inte hålla tyst längre. Länge har jag tillhört den där lilla gråa massan som troget läser, inlägg för inlägg, men som sedan snabbt kilar vidare till nästa blogg. Inte ett avtryck lämnar hon efter sig. Inte ett spår.

Men nu jävlar säger jag bara. Läser lite här och var om vikthetsen som ägt rum den senaste tiden. Snack om bantningspiller, dieter och förebilder hit och dit. Stjärnorna fräser ifrån o säger att dem absolut inte har något ansvar och absolut inte vill vara några förebilder. Kritikerna morrar och menar att stjärnorna påverkar unga att utveckla ätstörningar genom att dem bry sig så mycket om sitt utseende, mat och träning.

Min fråga lyder, var finns de ätstördas röst i den här debatten?

En krönikör på Aftonbladet eller någon annan låtsasjournalist på metrobloggen räknas inte. Om de inte själva har lidit av ätstörningar är de knappt att de borde få lov att uttala sig. Jag säger inte att man inte ska skriva om ätstörningar eller ignorera varför dem uppkommer. Men jag avskyr den vinkling som man ofta tar upp i media – att snygga och smala idoler föder anorexi och bulimi. Hur vet man det? Vem vet det?

Jag vet. Jag vet hur det är att kaloriträna minst 1,5 h varje dag. Förbränna minst 5-700 kcal – varje dag! Spelade ingen roll om det var på hotellet i Thailand, på julafton eller på min födelsedag, varje dag svalt och tränade jag. Jag vet vad ett BMI på under 15 innebär.

Därför vill jag gärna att det ska framkomma en sak i den här debatten. Och det är att det inte handlar om att Gynning tar bantningspiller, att Katrin skriver om bantning eller att Blondinbella går upp och ner i vikt som en jojo. Jag har under mina åtta år som anorektiker aldrig påverkats av vad s.k förebilder gör. Att jag gick ner i vikt från början handlade knappast om att mina Spice Girls-idoler alla var smala och snygga. Jag var också smal och snygg – och jag visste om det och hade ett härligt självförtroende. Men även om du har ett bra självförtroende behöver inte det betyda att du mår bra, jag rasade ändå i vikt men det var knappast pga mina tonårsidolers utseende. Det fanns helt andra orsaker till det.

Så snälla ni som tror att allting är svart eller vitt. Så är det verkligen inte. Om jag hade varit Gynning hade jag blivit skitledsen att bli anklagad för att nära ätstörningar. Hon är faktiskt bara en helt vanlig tjej, hon har inte gått i någon specialskola mot ätstörningar bara för att hon är kändis. Jag förstår henne verkligen, hon vill vara snygg och vem vill inte det?

Sen hur man uttrycker sig och hur media genast försöker ta enkla poäng på ämnen som väcker sådana oerhörda reaktioner är en annan femma.

Tvärtom känner jag hur mycket jag längtar tillbaka till ett friskt liv när jag går in och läser om de här s.k förebilderna. Jag älskar att läsa om Gynnings lyxiga vardag. Älskar att läsa om skarpa Katrin och hennes business. Älskar Blondinbellas fantastiska livsglädje och framtidstro. Även Natascha P inspirerar min vardag och påminner mig om hur mycket som jag har missat och får mig att vilja bli en frisk vanlig normal tjej igen. Likväl som Ebba Von Sydow, Sanna Bråding, Robyn, Marit Bergman , Tuva N och Alexandra Dahlström.

Tjejernas ansvar är att vara sanna mot sig själva och mitt ansvar är att vara sann mot mig själv. Därför är det upp till mig att plocka vad jag vill hos tjejerna för att använda i min kamp mot anorexin/ortorexin. Ingen är perfekt, men alla har något! Det gäller att kunna se detta.

Detta är som sagt min åsikt och kan omöjligt representera alla ätstörda. Men jag vill i alla fall få detta sagt så att inte alla tror att utseendefixerade förebilder automatiskt bidrar till vårt ätstörda samhälle. Det kanske är så för vissa, men absolut inte för alla.

Så fyrkantig är inte vår planet.

18 thoughts on “Anorektiker om Gynning, Katrin, Blondinbella, m.fl”

  1. Hejsan! Jag tycker du skriver så bra =) skulle också vilja kunna uttrycka mig så bra i skrift som du, bara att öva antar jag. Tack för en bra och tänkvärd blogg och stor kram på dig!

  2. Bra skrivet, haller verkligen bra. Och som du och manga sagt att klanka pa gynning ar ju att skjuta budbararen. Sist men inte minst ar det individens ansvar och sedan nar blev alla bloggare dar ute ansvariga for sina lasare. Jag ger all cred till alla er dar ute som oppet och arligt delar med er av era liv. Det ar ju det som gor det roligt att lasa.

  3. Vill bara säga tack, tack för att du förklarar det på detta sätt.
    Trodde att jag var ensam om att vara frisk anorektiker och tycka såhär.
    Är så less på att alla vinklar ”insjuknandet” till en ätstörning från fel källor.
    Tack!
    Hugs Trixie ❤

  4. Tack ska ni ha för era kommentarer. Insiktsfulla ni är!

    Ja, tycker verkligen det var på tiden att fler får läsa om en mer nyanserad bild om ätstörningars samband med våra s.k förebilder. Onödigt mycket skit som de får kastat på sig ändå. Man ska inte behöva ta på sig allt bara för att man är känd.

  5. hej har suttit och läst din blogg lite.
    jag har haft anorexi jag själv,så jag vet hur jobbigt det är att kunna gå upp i vikt. vet hur mycket gråt man får stå ut med och ångest men ja lovar det är värt de. förra året vägde ja 48kilo och är 179cm lång! idag väger ja 51kg så kämpar varje dag med att äta varje mål..kan pendla lite i vikt men jag tilllåter mig själv att inte gå ner under 50kg längre. så kämpa på:)
    Kram nichole

  6. Bra skrivet! Vet inte vad jag säga mer än att jag håller med i det du skriver. Jag tror inte heller kändisarna har så stor påverkan som många andra verkar tro.. Det där är nog något som ligger hos den enskilda individen.

  7. Bra inlägg! Måste dock påpeka att Hanne Fridén varit sjuk i anorexia, så jag tycker inte att du borde avfärda henne som du gör. Är helt övertygad om att det finns många tjejer (mig själv inkluderad) som känner press att vara smal och snygg genom att ”utsättas för” media och diverse kändisar och därför riskerar utveckla ätstörningar. Alla som drabbas av anorexi har inte drabbats av det av samma orsak.

    1. Hej Katarina,

      jag syftade inte på Hanna Fridén i mitt inlägg, men tack för att du kommenterade och lyfte upp det.

      Absolut, det finns många olika orsaker till varför en person drabbas av anorexi. Med min åsikt vill jag få fram ett annat perspektiv så att fler förstår att det inte är svart eller vitt, dvs det finns mng sidor av det här myntet. Detta är min åsikt och representerar följaktligen inte alla med ätstörningar – vilket också står i inlägget.

      Återigen, tack för din kommentar!

  8. Håller inte riktigt med. Tycker du skriver bra men du är en aning för kategorisk. Min anorexi kommer mycket ifrån att jag just ville se ut som min idoler. Jag började banta för att jag ville passa in i samhällets normer och ideal. Skulle jag inte startat att banta skulle jag inte gäller fått ätstörningar troligen. Sedan är jag en sådan person som vill ha kontroll och allt perfekt, så att jag sedan fastnade ordentligt beror antagligen på det också! Gynnings blogginlägg om bantningspiller var faktiskt en text som delvis fick mig att bestämma mig ”nu ska jag bli smal!”

    MVH Josefin

Kommentera

