Ätstörningscoach

Svar på läsarmail

Dr Snuggles - svar på tal?

”Hur gick det med vikten i måndags, vägde du dig? Behöver inte svara om du inte vill bara nyfiken.
Kram Katta ”

Jo, Katta, jag vägde visst mig. Tänkte först inte säga något om det för jag tycker inte vi ska fokusera så mycket på siffror här. Alla vill veta men samtidigt vet alla att det är bäst att låta bli sifferfixeringen så mycket som möjligt. Gäller både kalorier och kilon.

Håller ni inte med?

Men hur som helst anledningen till att jag ändrade mig var för att jag finner min nuvarande viktsituation smått bisarr. Ni som har följt den här bloggen ett tag vet att jag de senaste åren har förbrännt minst 5-700 kcal/dag/365dgr/år. Det vill säga jag har tränat som en galning varje dag.

När jag införde träningsförbudet (första blogginlägget om det hittar ni här) försökte jag i förväg mentalt förbereda mig på att jag kommer (och måste) gå upp i vikt för att bli helt frisk.

Men vet ni? Jag har varken gått upp eller ner sedan jag slutade träna. Och jag äter minst lika mycket mat/dag som jag gjorde när jag tränade (ofta äter jag ännu mer!). Kan någon då förklara varför jag inte har lagt på mig ett endaste gram? Det är ändå en hel månad utan träning (läs 18 000 extra kalorier).

Nu frågar jag mig ännu mer varför jag har kaloritränat bort så många värdefulla timmar av mitt liv. Om det är så lätt att hålla vikten, varför tränar folk så mycket för?

Många frågor, men kanske kan någon expert på området hjälpa till lite här?

Thanx

5 thoughts on “Svar på läsarmail”

  1. Hej,

    Jag är verkligen ingen expert, men kan det vara sa att kroppen under en sa lang tid fatt alldeles för lite och att det nu maste fyllas pa lite överallt sa att det inte finns nagot över för att ga upp i vikt?

    Jag önskar dig stort lycka till!

    1. Så kan det säkert vara, men tycker det är en så ofantligt stor mängd träning som nu uteblir – s¨å kan det verkligen finnas så mycket att fylla på? 18000 extra kalorier är ju rätt mycket ändå… Skulle vara intressant att veta mer om det här ”fylla på”, hur går det praktiskt till egentligen… har hjärnan, hjärtat, etc krympt (förlorat fett och/eller muskler?)… Skulle gärna vilja veta mer om svältens o träningens kroppsliga påverkan.

    1. Martina: Vet inte ännu. Har inte vägt mig, vill låta det gå långt mellan gångerna helst för att viktn ska kännas trovärdig. Har ingen våg heller – den har åkt ut. Mår bra av det, tips till alla er andra. Släng ut den!!!

      Men ska snart väga mig för jag e nyfiken, vet bara inte var jag kan göra det. Om jag kommer till ngt badhus snart kanske…?

      1. ok men ja menade mer praktiskt som det du va inne på med påfyllning å det du skrev att du va intresserad om att veta mer om det.. har du fått veta nått mer om det? om det är så att kroppen först reparerar allt innifårn och ut.. å sen går vidare med vikten.. kan det va så kanske.?

Kommentera

