Ätstörningscoach

Superlistan!

Lurig Pippi!
I nästa inlägg publicerar jag motivationslistan med de saker som är mycket viktiga för mig och som jag idag saknar eller inte kan göra pga mina ätstörningar. Genom att ha listan nedskriven är det lättare att ignorera ångesten och istället tänka på alla positiva saker som jag kommer att kunna göra genom att äta den där pizzan, ostsmörgåsen eller glassen. Plötsligt smakar maten faktiskt gott när jag ser hur den rent konkret faktiskt hjälper mig och fyller en viktig funktion och inte alls är till för att göra mig fet. Det kommer ändå inte ske och det är inte så det funkar!

Så här brukar jag tänka när beslutsångesten blir för stor:

Om jag struntar i att bara fika svart kaffe (som jag annars alltid gör, sjukt tråkig jag vet) och istället tar en kladdkaka på caféet idag så kommer kakan på sikt ge mig den energi som min kropp behöver för att t ex orka gå i trappor, tänka kreativt, etc. Dessutom blir själva caféupplevelsen verkligen mysig när jag får äta vad jag vill! Jag gillar personen som jag blir när jag fikar och äter mat som jag på riktigt gillar. Jag kan njuta av fikamiljön, känna mig härligt avslappnad, vara käck och snabbtänkt, koncentrera mig på mitt sällskap och till och med ha en rapp och intressant dialog, orka skämta och känna mig ”frisk/normal”, osv. Förstår ni hur jag menar? Plötsligt blir det till och med kul att äta kladdkaka!!!

OBS! Tänk på att du verkligen skriver ner det du kommer på och ha det på PAPPER eller i din BLOGG. För om man bara har det lite löst i huvudet så vinner ofta anorexin/ångesten över de friska tankarna, i alla fall har det varit så för mig hittills.
 
STAY TOON!

Kommentera

